11.04.2008: Nehoda dvou tramvají na okraji Ostravy si vyžádala dva mrtvé
V pátek 11. dubna 2008 v 17.54 hodin byla na krajské operační a informační středisko HZS Moravskoslezského kraje (KOPIS) nahlášena dopravní nehoda dvou tramvají na jednokolejné trati mezi Ostravou a Kyjovicemi.
Podle dostupných informací se nehoda stala v blízkosti Porubského koupaliště a v protijedoucích tramvajích mělo dojít ke zranění, popřípadě úmrtí většího počtu osob. Na místo byly vyslány jednotky HZS Moravkoslezského kraje (HZS MSK) ze stanic Poruba, Zábřeh a Přívoz.
K události byly rovněž vyslány ostatní složky IZS – zdravotnická záchranná služba (ZZS) včetně vrtulníku letecké záchranné služby (LZS), Policie ČR (PČR), Městská policie Ostrava (MPO) a Dopravní podnik Ostravy, a.s. (DPO).
Situace v místě nehody
Při příjezdu k nahlášenému místu události jednotky PO dojely na obslužné komunikaci ke koupališti k zabezpečené závoře, kterou bylo nutné násilně otevřít a dostat se co nejblíže k místu dopravní nehody. Místo srážky tramvají se nacházelo za hranicemi statutárního města Ostrava na území obce Vřesina, mimo dostupnost jakékoli komunikace.
Velící důstojník směny, který se na místo dostavil současně s prvními jednotkami PO, rozhodl o ručním přenesení veškerých potřebných věcných prostředků PO na místo události (vyprošťovací nářadí, elektrocentrály, páčicí nástroje, zdravotní materiál apod.).
Prostředky se přenášely z požární techniky přibližně 400 m po kolejovém svršku. K této činnosti byli využiti i příslušníci PČR, strážníci MPO a hasiči jednotky SDH Vřesina, která byla na místo události následně povolána. Po provedení průzkumu v místě nehody bylo zjištěno, že se jedná o čelní srážku kloubové tramvaje jedoucí směrem na Ostravu a spřažené soupravy dvou tramvajových vozů jedoucích opačným směrem do Kyjovic.
V dopravních prostředcích bylo v době příjezdu jednotek zaklíněno celkem devět osob. Přes KOPIS byl požádán DPO o vypnutí elektrického proudu v trolejovém vedení. Dále byl informován krajský řídící důstojník (KŘD) a členové týmu posttraumatické péče HZS MSK.
Velícím důstojníkem byly na místě zřízeny dva úseky – úsek č. 1 ve směru na Kyjovice a úsek č. 2 ve směru na Ostravu.
Záchrana osob
Na úseku č. 1, kde byly nasazeny jednotky PO ze stanice Zábřeh, se nacházely zaklíněny dvě zraněné a jedna již mrtvá osoba. Na úseku č. 2, kde byly nasazeny jednotky PO ze stanice Poruba a Přívoz, se nacházelo zaklíněných sedm zraněných osob a jedna mrtvá osoba.
Vzhledem k velkému počtu zraněných bylo na blízkém poli zřízeno stanoviště, kde ZZS prováděla třídění a ošetřování zraněných. Nedaleko od tohoto místa se nacházel i prostor, kde přistával k transportu zraněných vrtulník LZS. Při poskytování první pomoci a transportu zraněných byly využívány všechny přítomné složky IZS.
Díky místní znalosti jednotky SDH Vřesina byl vytvořen příjezd k místu zásahu i po čerstvě podmítnutém poli. Ihned po příjezdu na místo zásahu a seznámení se se situací v 18.36 hodin převzal zásah KŘD.
Jelikož protijedoucí tramvaje v době srážky jely vysokou rychlostí, došlo k velké deformaci nosných konstrukcí tramvají a k vzájemnému prolnutí jednotlivých vozidel. Právě v těchto místech se nacházely zaklíněné zraněné osoby.
Ve spolupráci se ZZS byly zajištěny základní životní funkce zraněných osob a na vyproštění bylo postupně použito veškerého dostupného hydraulického vyprošťovacího zařízení (nůžky, rozpínáky, přímočaré rozpínací válce), rozbrušovací kotoučové pily s kotouči na ocel, přímočaré pily, drobného ručního nářadí aj.
Zaklíněné zraněné osoby se nacházely v obou vozech přitlačeny na nosné obvodové stěny tramvají. Při vyprošťování musely jednotky PO postupovat s největší obezřetností, protože odstraňované konstrukce se většinou přímo dotýkaly těl zraněných osob.
Na místo zásahu byla postupně nasazena další požární technika HZS MSK – technický kontejner, vyprošťovací automobil Bison, pojízdná dílna, velitelský kontejner. Vzhledem k pokročilé denní době bylo místo zásahu a přilehlé okolí osvětleno třemi sférickými balonovými světly z výbavy HZS MSK. PČR ve spolupráci s MPO provedla ohraničení a uzavření prostoru místa zásahu.
Na místo nehody se postupně dostavili členové týmu posttraumatické péče HZS MSK a ZZS, ředitel HZS MSK, tiskový mluvčí HZS MSK, vedení PČR, MPO, DPO, vyšetřovatelé Drážní inspekce, primátor a další čelní představitelé statutárního města Ostravy.
Ve 20.11 hodin byly ukončeny vyprošťovací a záchranné práce a na KOPIS byla zřízena krizová linka pro komunikaci s příbuznými postižených. Členové týmu posttraumatické péče se postupně přesunuli do nemocnic, kam byli převezeni zranění.
Likvidační práce
Po částečném vyšetření nehody PČR ve 21.58 hodin, započaly jednotky PO s vyproštěním dvou zemřelých osob. Zemřelé osoby, které se nacházely v nejvíce zdemolovaných částech vozů, byly postupně vyproštěny pomocí hydraulického vyprošťovacího zařízení a nafukovacích vaků Zumro.
Po vyproštění zemřelých osob a po došetření místa nehody PČR započaly jednotky HZS MSK ve spolupráci s DPO likvidační práce a oddělení vzájemně zaklíněných tramvají. Nejvzdálenější vůz byl zajištěn proti pohybu a ostatní byly postupně odtahovány za použití další servisní tramvaje.
Po postupném roztažení havarovaných vozů, DPO pomocí svého hydraulického zařízení usadil tramvaje zpět na koleje. Dne 12. dubna v 01.24 hodin byly likvidační práce ukončeny a na místě zásahu zůstala do ranních hodin jednotka SDH Vřesina, která asistovala při zajištění osvětlení pro potřeby vyšetřování PČR.
Pozitiva zásahu:
- vzájemná spolupráce všech složek IZS při záchranných pracích,
- činnost jednotlivých členů týmu posttraumatické péče HZS MSK a ZZS jak na místě zásahu, tak i v nemocnicích,
- spolupráce s DPO při likvidačních pracích,
- vybavení HZS MSK – prostředky z technického kontejneru (vyprošťovací zařízení, zvedací vaky, sférické osvětlení), velitelský kontejner (porady představitelů jednotlivých složek IZS, tiskové informace),
- činnost PČR a MPO při zajištění místa nehody,
- rychlá a účinná zdravotnická pomoc zraněným,
- zřízení krizové linky pro komunikaci s příbuznými postižených.
Negativa zásauh
- špatná dostupnost a složité podmínky pro zásah,
- masivní nosné konstrukce tramvají a s tím spojené problematické nasazení technických prostředků.
Závěr
Zásah byl nesmírně složitý z hlediska dostupnosti v členitém, špatně přístupném terénu a velkého množství zraněných. Při této dopravní nehodě došlo ke zranění 41 osob, z čehož dvě osoby zemřely přímo v místě nehody, jedna osoba zemřela po převozu do nemocnice, 12 osob bylo zraněno těžce a 26 lehce.
Devět účastníků dopravní nehody bylo evidováno na místě události bez zranění. Největším problémem při vyprošťování byly masivní konstrukce tramvají. Na jejich odstranění se daly použít jen rozbrušovací kotoučové pily s kotouči na ocel. Dalším problémem bylo uchycení zdemolovaných sedaček, na kterých seděly přitlačeny zraněné osoby.
Sedačky byly přichyceny k podlaze a k bočnímu rámu tramvaje. Právě přichycení k bočnímu rámu dělalo zasahujícím jednotkám PO velké problémy, neboť přítomnost přitlačených zraněných osob nedovolovala použít hydraulické zařízení a sedačky musely být zdlouhavě odstraňovány drobným ručním nářadím.
Ing. Vladimír VLČEK, Ph.D.
HZS Moravskoslezského kraje
Článek byl převzat z časopisu 112.
Časopis 112 poskytuje informace z oblasti požární ochrany, činnosti složek integrovaného záchranného systému, problematiky ochrany obyvatelstva a krizového řízení.
Vydavatelem je generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.
Seriál: Časopis 112: Rozbory proběhlých zásahů
Časopis 112: S příčinou vzniku požáru rodinného domu ve Slavkově si zkušení vyšetřovatelé dlouho lámali hlavu, výsledek šetření překvapil i je
Vyšetřování příčiny vzniku požáru novostavby rodinného domu, který byl nahlášen na krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského…
Časopis 112: Za požárem rodinného domu ve Lhotce ze srpna 2023 stály akumulátory fotovoltaické elektrárny
Požár rodinného domu ve Lhotce na Frýdecko-Místecku byl na tísňovou linku ohlášen v úterý 29. srpna 2023 po šestnácté hodině. V průběhu zásahu došlo k výbuchu…
- ▶ Video
- Flashback
03.03.2014: Rozsáhlý požár zachvátil v nočních hodinách objekt chaty Libušín v lokalitě Pustevny na Vsetínsku
Dne 3. března 2014 došlo k požáru horské chaty Libušín v Moravskoslezských Beskydech. Na likvidaci požáru se podílelo celkem 13 profesionálních a dobrovolných jednotek…
- Flashback
10.04.2010: Bývalé kasino v Chebu vzplálo několik dní po odhalení nelegální pěstírny marihuany
Dne 10. dubna 2010 vypukl rozsáhlý požár v objektu bývalého kasina v Dolních Dvorech u Chebu. Jen několik dní před požárem zde policisté odhalili nelegální pěstírnu…
- Flashback
27.02.2011: Požár zničil trafostanici v areálu fotovoltaické elektrárny u obce Křenovice
Dne 27. února 2011 ve 12.25 hodin byl na tísňovou linku 112 HZS Jihomoravského kraje nahlášen požár trafostanice v areálu fotovoltaické elektrárny u obce Křenovice. Při…
- Flashback
10.01.2015: V Praze hořely kanceláře mrazíren, škoda se vyšplhala na 30 milionů korun
Dne 10. ledna 2015 přijalo v 01.42 hodin krajské operační a informační středisko HZS hl. m. Prahy (dále jen „KOPIS“) tísňové volání oznamující požár kanceláře v…
- Flashback
12. 12. 2013: V Plzni došlo k výbuchu plynu a požáru v podzemním kolektoru na sídlišti, sedm osob bylo zraněno
Dne 12. prosince 2013, krátce po 11. hodině, došlo k výbuchu plynu a následnému požáru v podzemním kolektoru na plzeňském sídlišti Lochotín. Při výbuchu bylo zraněno…
- ▶ Video
- Flashback
14. 11. 2012: V obci Zákolany hořel objekt bývalého cukrovaru, ve III. stupni zasahovalo 143 hasičů
Dne 14. listopadu 2012 došlo v ranních hodinách k rozsáhlému požáru v areálu bývalého cukrovaru v Zákolanech u Kralup nad Vltavou. Třípodlažní budova historického…
- ▶ Video
- Flashback
06.11.2008: Tržnici SAPA v Praze v průběhu několika dnů hasilo 81 jednotek a skoro 1000 hasičů
Požár skladových prostor v areálu tržnice bývalého masokombinátu v Praze 4 byl na operační a informační středisko (OPIS) HZS hl. m. Prahy ohlášen dne 6. listopadu 2008 v…
- ▶ Video
- Flashback
27. 10. 2010: Pražský Florenc byl svědkem obrovského požáru. Zemřelo devět osob, další dvě hasiči zachránili
Noční požár staré haly Geodesie Českých drah, a.s., v těsném sousedství autobusového nádraží v Praze na Florenci si vyžádal 27. října 2010 devět mrtvých. Jde tak o jeden…