Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Matry pro hasiče ještě letos?

Většinu vysílaček Matra budou mít složky integrovaného záchranného systému, tedy policie, hasiči a záchranná služba, k dispozici do konce letošního srpna, zbytek v následujících dvou letech.

Do konce srpna má být také ukončena výstavba vysílacích základen. Vyplývá to ze zprávy ministra vnitra Stanislava Grosse, kterou dnes vláda vzala na vědomí.
Ministerstvo vnitra buduje celostátní hromadnou rádiovou síť odolnou proti odposlechu a rušení od roku 1994. Jako dodavatel byla v roce 1999 vybrána firma Matra s digitálním systémem Pegas. Prvním úkolem projektu bylo vybudovat a zprovoznit síť v Praze a středních Čechách, aby bylo zajištěno spojení bezpečnostních složek při zasedání Mezinárodního měnového fondu v roce 2000.

Původní návrh dodavatele předpokládal 141 vysílacích základen po celé zemi. Po vyhodnocení pilotního projektu výstavby radiokomunikačního systému při zasedání MMF se však jejich počet zvýšil na konečných 218. Návrh dodavatele respektoval uživatelské požadavky na robustnější, kapacitnější a kvalitnější radiokomunikační síť, uvádí zpráva.
Záměr posílit počet základen vláda schválila předloni v květnu a termín dokončení výstavby stanovila na letošní poslední prázdninový den. Do tohoto dne má být k dispozici také většina vysílaček. „Další koncová zařízení pro dosažení cílového plánovaného počtu budou distribuována v letech 2004 a 2005,“ uvádí dnešní Grossova zpráva.

Z letošního nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu vyplynulo, že největším problémem, se kterým se potýkají jednotlivé složky integrovaného záchranného systému, jsou nejednotné technologie spojení. Budování sítě přenosových stanic se opožďuje, funkčnost byla zajištěna jen na území Prahy a středních Čech. „Rádiové spojení je nejednotné co do typů použitých technologických zařízení a co do používaných frekvencí,“ uvedl NKÚ ve zprávě.
NKÚ například zjistil, že je téměř vyloučena komunikace vrtulníku s pozemními dopravními prostředky v jiných okresech, než je sídlo příslušného střediska záchranné služby.
„Koncové stanice systému Pegas 1. generace pořízené ústředními středisky záchranné služby v letech 1994 až 1999 nejsou kompatibilní s modernizovaným typem stanic a finanční prostředky na jejich nákup byly vynaloženy zbytečně,“ uvedl NKÚ. Hodnota tohoto majetku, který neplní svou funkci, je podle úřadu 294,4 milionu ko­run.
Sdílet