Pondělí 25. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

„Open day“ v Kopřivnici

V rámci dnů otevřených dveří pro zahraniční a domácí dealery Tatry proběhl v úterý 12. září 2006 i prezentační den pro zástupce hasičských sborů.

Pro hosty byl připraven zajímavý doprovodný program – motokáry, minibiky nebo trucktrialová exhibice. Samozřejmostí byla velmi zajímavá prohlídka celé montážní linky, dynamické zkušebny a servisní školy, to nejzajímavější ale čekalo na hasiče přímo na polygonu. Přímo za volantem, pod dohledem zkušených testovacích řidičů Tatry, si mohli vybrat z patnácti vozidel ze současného výrobního programu – nechyběl hasičský podvozek Terrno1 280R55 4×4 v klasickém smíšeném a nově i terénním provedení (pneu Michelin X20, vzadu jednoduchá montáž), Jamaly 6×6 i 6×4, těžké tahače Terrno1 8×8 pro ruského zákazníka, klasické sklápěče Terrno1 4×4 a 6×6 i podvozky Terrno1 6×6 a 8×8 nebo třeba nelegislativní valník Terrno1 4×4 určený pro Irák. Ani já jsem neodolal, tak jsem se postupně svezl v tahači 8×8 pro Rusko, klasickém i terénním podvozku s dlouhou kabinou a nakonec i zajímavém valníku 4×4 pro Irák. Jako třešničky na dortu pak působily jízdy s vojenskými speciály T817 BOR 4×4, MOR 8×8 (snížená pancéřovaná kabina – vozidla pro přepravu letadly) a T816 LIWA 8×8, kde ovšem vždy řídili jen Tatrováci, zato jejich jízdy vedly i do nejtěžšího terénu kopřivnického polygonu. Pro „labužníky“ pak po dobu celé akce vozili ve svých dakarských Tatrách všechny zájemce pánové Tomáš Tomeček a Karel Loprais, jízda s nimi je velmi silný zážitek.

Součástí tatrovácké prezentace byla i možnost porovnat svezení v již hotových hasičských vozidlech z produkce THT Polička – Scania 4×4 s Plastisolovou nástavbou, Renault Midlum 4×4 a Tatra Terrno1 4×4 pak s nástavbami hliníkovými, za volantem se střídali technici z THT, v žádném případě však vozidla nešetřili. Dlužno dodat, že byť nebyla tato vozidla vpuštěna na těžší části polygonu, pohodlí mužstva je i při překonávání sebemenších nerovností nejvyšší právě v Terrnu, obě auta s pevnými nápravami co do komfortu mužsta na nekvalitním povrchu a na nerovnostech dost zaostávají. Terrno (bylo k vidění i v ukázce zásahu na hořící automobil) se den před akcí vrátilo ze čtrnáctidenní prezentace v Maďarsku, maďarští hasiči pak byli přítmoni i této vydařené akci, a když v závěru akce předvedli podnikoví hasiči z Tatry, co umí jejich „trochu“ upravená T815 6×6 CAS-32, jen němě zírali. Jen ke statické ukázce pak přivezli své vozy ukázat profesionální hasiči ze stanice v Novém Jičíně – jak jinak, než svítivě oranžové (RAL 3024) – vozy MB Atego 4×2 CAS-24 a T815 8×8 VVN VYA-4 s nástavbami THT.

Celá akce pokračuje zítra dnem pro zahraniční a pozítří pro domácí dealery kopřivnické automobilky.

Závěrem bych rád poděkoval paní Jančaříkové – pořadatelce akce – za to, že nás sem pozvala a samozřejmě všem, kteří odpovídali na mé všetečné otázky týkající se nejrůznějších podvozků i nástaveb, k některým se snad vrátím samostatným článkem.

Hynek Obroučka
Sdílet