Úterý 19. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 Tatra Terrno/Rosenbauer AT2

Přinášíme vám novinku známého rakouského výrobce požární techniky Rosenbauer, kterou si mnoho hasičů u nás zatím jen představovalo. Nástavba Rosenbauer AT2 na české tatře. CASka je určena pro nejmenovaný ÚO HZS ČR blízko Prahy.

Když se před časem v diskuzi ohledně cisterny Mercedes s nástavbou Rosenbauer kdosi zmínil, že by místo německého podvozku viděl raději českou tatru, tak jistě sám netušil, že se takový automobil v Rakousku již staví. Za podpory nejmenované petrochemické společnosti bylo totiž v létě minulého roku dohodnuto společně s vedením nejmenovaného ÚO HZS ČR a KŘ HZS pořízení tohoto kvalitního vozidla, resp. kvalitní nástavby na českém podvozku Tatra Terrno.

A proč je použito slovo „nejmenovaného“? Protože je vše bráno tak trochu jako jedno velké překvapení, a tak panují obavy o předčasné vyzrazení, že, pane plukovníku… I když se dle jeho slov Terrno „profláknout“ nemělo, slavností předání automobilu, které bude v pátek, 7. 4. 2007, to neohrozí.

Když prý už o Tatře víme, ať alespoň zatím neprozrazujeme, kde bude dislokována. Nazývejme tedy ÚO a jeho hlavní centrální stanici prozatím třeba xy. Vzhledem k tomu, že se jedná o první AT2 nástavbu Rosenbauer na kopřivnickém Terrnu, je to i pochopitelné, a to zejména pro jeho prodejce z Kamenice. Označení vozu dle Rosenbauera je TLFA 4000.

A jak o tomto automobilu víme my? Vysvětlení je jednoduché. Tedy když byla naše redakce oslovena, zda-li se chceme podívat na rosenbauerovskou novinku, padl jednoznačný souhlas. Nikoho z nás však nenapadlo, ze se bude jednat zrovna o Tatru.

Po příjezdu na místo předvedení (jistá PS…) jsme já a ani Lukáš Vejvar nestačili doslova a do písmene zírat. Na dvoře stálo zbrusu nové Terrno s nástavbou od Rosenbauera! Na první pohled parádní automobil.

V tu chvíli jsem si vzpomněl na pány, pro které je jako automobil občas až trochu nesmyslně a přehnaně dobrá jen tato značka, že, Jakube, Hynku, Stando a další tatrmani… Nicméně musím i já, scaniofil, uznat, že tato 815 je vskutku povedená.

Nástavba je přímo perfektní, vše má své místo, o snadném přístupu ani nemluvě. Zkrátka a jistě, nevozí tato Tatra v roletách vzduch, jak můžeme vídat u valné většiny našich nových požárních automobilů. Z vybavení jmenujme např. vyprošťovací sadu Weber Hydraulic , rozmanité hadicové příslušenství, nářadí včetně ženijního, pneumatické zvedací vaky Vetter, hasící přístroje, elektrocentrálu, světlomety a osvětlovací stožár atd.

V zadní části je kombinované čerpadlo Rosenbauer NH30 a nad ním vysokotlaký naviják. Ovládání je za pomoci elektronického řídícího systému Rosenbauer Logic Control System RLCS s ovládacím displayem na čerpadle. Co vlastně je ten RLCS, se dozvíte na konci článku.

Poněkud nás překvapila kabina, ve které je prostor pro osádku 1+8, když dle řádu je u nás družstvo o početním stavu 1+5. Na náš dotaz proč tomu tak je, bylo odpovězeno zhruba takto: Pánové, to je na dlouhé vyprávění… Nu dobrá, třeba se to časem dozvíme. Jinak kabina je klasická tatrovácká v krátké verzi, prodloužená část je od Rosenbauera a je již součástí nástavby.

V opěradlech sedadel jsou čtyři integrované držáky dýchacích přístrojů Dräger PA 94. Protější trojice sedadel je bez nich. Vozidlo nemá žádný monitor, na předním nárazníku je jen lanový naviják. Majáky jsou zapuštěny do profilu vozu. Tolik první dojmy z nového vozu. Ani jsem si nemyslel, že budeme moct fotografie uveřejnit, ale pak se vše „domluvilo“ s tím, že se nezveřejní, pro koho vozidlo je, a tak se s tatrou můžete předčasně seznámit i vy, čtenáři našeho webu Požáry.cz.

Budoucím uživatelům je vskutku co závidět! He, kteřípak hasiči to jsou…

Ale dost povídání. Seznamte se s technickým popisem vozidla:

Podvozek: Tatra, dvounápravový TERRNo1 s připojitelným pohonem přední nápravy Motor: Tatra 300 kW, Euro III Kabina řidiče: Tatra Kabina mužstva: Rosenbauer vybavena integr. držáky dýchacích přístrojů Osádka: 1 + 8 Nástavba: stavebnicová hliníková technologie AT2 Rosenbauer Čerpadlo: 4-stupňové kombinované NH30 Rosenbauer ovládané řídícím systémem Rosenbauer Logic Control System (RLCS), výkon 2 400 l/min při 10 barech, 200 l/min při 40 barech, ovládací panel čerpadla Rosenbauer Logic Control System RLCS s displayem na čerpadle, ovládací display také v kabině
Automatická regulace tlaku čerpadla DRE 2,0
Automatický přiměšovací systém: Rosenbauer NT-Fix-Mix 3 nebo 6%
Vodní cisterna: 4 000 l, polyetylen
Pěnová cisterna: 200 l, polyetylen
Zařízení pro rychlý zásah: 1 ks VT naviják s hadicí 70 m a pistolovou proudnicí ERGO NePiRo výkon 200 l/min při 40 barech a pěnovými nástavci pro těžkou pěnu
Osvětlovací stožár: pneumaticky vysouvací s 4 × 1 000 W / 220 V halogenovými světlomety
Elektrocentrála: Rosenbauer výkon 5 kVA, 400/230 V s dálkovým startem z ovládacího panelu čerpadla
Osvětlení okolí vozidla: po 3 světlech vlevo a vpravo integrovaných v zaslepení nad prostorem pro posádku a nástavbou. Zapínání v kabině řidiče pro osvětlení pravé a levé strany odděleně, osvětlená střecha
Oranžová výstražná světla: integrované v nástavbě vzadu nahoře jednořadové provedení v LED diodách, jako výstražné zařízení a návěstidlo pro odklon dopravy
Elektrický lanový naviják: Ramsey RE 12000, tažná síla 5 t, elektrické dálkové ovládání
Technické údaje: celková délka 7 885 mm, celková výška 3 200 mm, celková šířka 2 550 mm, hmotnost 18 000 kg

Podle technického výkresu Tatry, který si můžete stáhnou zde, je zřejmé, že má firma Rosenbauer připraveno několik alternativ nástavby na tomto podvozku.

To je jistě dobrá informace, ale obávám se, že tater s AT2 nástavbou u nás moc jezdit neuvidíme. Cena vozu je totiž něco přes 9 000 000,–Kč, tedy stejně jako u obdobných vozidel na podvozku Mercedes. Každopádně i přes vysokou pořizovací cenu musím konstatovat, že se jedná o skvěle provedené vozidlo, jež by zasloužil každý sbor u nás.

Co je RLCS dle D.I.K. Consulting:

Jednoduchá a bezpečná obsluha s LCS
• Jednoduchá obsluha s optimalizovaným postupem
• Inteligentní průvodce se zpětnou kontrolou zabraňuje chybné manipulaci
• Piktogramy kombinované s grafickou animací probíhajících procesů
• Ergonomický design a rozmístění všech ovládacích prvků
• Optimální velikost tlačítek s dotekovou odezvou stisku
• Velkoplošný displej s vysokým rozlišením, s matnou úpravou proti nežádoucím odleskům a s vysokým kontrastem a jasem
LCS – jeden systém pro ovládání všech funkcí
• Slouží obsluze jako centrální ovládací panel pro všechny funkce, které jsou ovládané pomocí tlačítek
• Modulární systém s možností individuálního nastavení pro každý typ vozidla, kde každý komponent může být konfigurován a přizpůsoben odpovídající úrovni automatizace.
• Podporuje oba moderní systémy, jak CAN-Bus systém, tak i konvenční kabelový, který je řízený reléovými obvody
• Menu ovládacího systému využívá grafického zobrazování procesů na displeji v kombinaci s LED diodami, které jsou na každém funkčním tlačítku
Displej
LCS displej v sobě integruje ovládání všech CAN modulů doslova pod jednou střechou. K dispozici je intuitivní uživatelské rozhraní v několika jazycích, včetně českého. Díky moderní CAN-Bus technologii má obsluha přístup z jednoho místa ke všem ovládacím prvkům. Systém poskytuje na displeji celkový přehled nejdůležitějších informací o podvozku i nástavbě. Funkční tlačítka jsou popsaná dobře známými běžnými symboly a jsou přizpůsobena aktuálnímu vybranému zobrazení na displeji.
Tlačítka a kontrolky
Tvar a rozmístění tlačítek je výsledkem analýzy dlouhodobých zkušeností z každodenního používání vozidla v zásahu.
Funkce každého tlačítka je kombinací zvýraznění textu nebo symbolu na displeji a zároveň podsvícením tlačítka LED diodou.
Ovládací tlačítka jsou tradičně barevně rozlišena podle funkce, například žluté tlačítko = pěnový provoz.
Tyto ovládací moduly jsou k dispozici jak pro CAN-Bus technologii, tak i pro konvenční ovládání.
Technické údaje
Hardware
• CAN-Bus verze 2.0B dle ISO 11898 s použitím zabezpečení pomocí multi-master režimu, v praxi to znamená, že CAN-Bus se skládá ze 4 na sobě nezávislých modulů. V případě výpadku jednoho modulu nehrozí kolaps celého systému, protože ostatní zbylé moduly fungují.
• Napájení 24V DC
• Provozní teplota –40°až +80° C • Odolnost proti vodě dle IP67
• Zabezpečení proti elektromagnetickým vlivům dle ISO 7637 a Evropských předpisů 95/54EG
• Mechanická odolnost dle IEC 60068
• Ovládací tlačítka s dotekovou odezvou (dokonce i při ovládání v rukavicích)
Software
• Rosenbauer používá výhradně vlastní program a konfiguraci pro CAN-Bus systém
• Modulární systém je navržen pro další budoucí rozšíření


Foto: Požáry.cz, D.I.K. Consulting

Sdílet