Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičské Tatry 148 s dlouhou kabinou

Na našem webu již několikrát proběhla zmínka o cisternové automobilové stříkačce na podvozku Tatra 148, která má prodlouženou kabinu pro požární družstvo. Není jen jedna a tak vám o těchto unikátních polských stříkačkách přinášíme malý článek.

O kvalitách samotného podvozku Tatra 148 6×6 se nemá cenu nikterak rozepisovat. Skvělé jízdní vlastnosti a to zejména v terénu jsou každému více než dostatečné známé. Bohužel se naší automobilce dosud nepodařilo vyrobit důstojnou náhradu za tento typ. Tatra 815 jí opravdu není a tak si cisterny na ,,stočtyřicetos­mičce“ ponechává a to nejen u nás ve svém vozovém parku stále mnoho sborů a to zejména těch dobrovolných. Vozy jsou již značně ojeté, stáří se prostě nedá zastavit. Pro nenahraditelnost těchto strojů a také z ekonomických důvodů nemožnosti pořídit si nový automobil prochází tak mnoho těchto starých Tater 148 repasí u našich výrobců požární techniky či svépomocí u jednotlivých sborů, viz tento článek.

Tatry 148 se však nerepasují či neupravují jen v naší republice. Najdeme jich např. několik i v Německu a to především s upravenou nástavbou resp. její přestavbou z původních KHA Rosenbauer, to samé můžeme vídat v sousedním Polsku. Tam jezdí kromě rosenbauerů také porůznu upravené CASky s nástavbou Karosa s repasí třeba od firmy Szczęśniak, obrovské vozy s norskou nástavbou Skuteng (článek o nich je zde) a také dva unikáty, které se naprosto liší od jakékoliv přestavby, úpravy či repase hasičské tatry.

Jedná se o vozidla s označením GCBA, tedy těžké cisterny na podvozku Tatra 148, vyrobené u další polské firmy, tentokrát PS Bocar. Unikátní jsou tyto vozy tím, že mají prodlouženou kabinu pro požární družstvo, nikoliv tedy 1+2, jak je tomu u klasických Tater 148. Prodloužením kabiny firmou Bocar se dosáhlo toho, po čem zcela jistě touží nejeden dobrovolný sbor v ČR. Tedy mít ve voze naráz dostatek vody k hašení, ale také lidi na práci, čili hasičské družstvo. Někomu se tato úprava kabiny nemusí na pohled líbit, ale co jsem měl možnost konzultovat tyto polské tatry, tak je to ve velké míře tím, že se jedná o dosud nerealizované řešení. Proto se to mnohým našim hasičům nelíbí. Ortodoxní zastánci tater v tom vidí něco jako zneuctění. Mně osobně se to však po designové, ale zejména po praktické resp. po nově získané větší užitné hodnotě vozu velmi zamlouvá. Je to neobvyklé, ale proč ne. Koneckonců prodlužování kabin není dnes ničím neobvyklým, že. Zde se to provedlo na staré tatře, nic víc, nic méně. Že se skutečně jedná o více než praktickou úpravu, o tom není pochyb. Co vím, tak i u nás měl v plánu toto vyrobit jeden raději nejmenovaný člověk.

Vozy GCBA/ Tatra Bocar jsou na pohled skutečně zajímavé. A to jak samotnou prodlouženou kabinou, jejíž zadní část nabízí pro přepravované hasiče dostatek prostoru, tak i požární nástavbou. Zatímco kabiny jsou u obou polských tater stejné, nástavby jsou odlišné. První z nich, dříve vyrobená, je zařazena ve výjezdu dobrovolných hasičů Bojanów, tedy Ochotnicza Straż Pożarna Bojanów. Původně se jedná o přestavěnou CAS 32. Vozidlo má označení GCBA 6,2/32, což značí objem nádrže a výkon čerpadla – 6200 l a 3200 l/min. V nástavbě najdeme celkem čtyři skříně na požární vybavení, které je standardní jako u ostatních vozidel CAS. Uprostřed je vodní nádrž s mírnými prolisy. V páté skříni, jenž je v zadní části vozu, je umístěno čerpadlo. Jako kryt slouží hliníkové roletky. Na plošině nástavby najdeme dvojici lafetových proudnic, jako u klasických vozidel CAS 32 – Tatra 148. Automobil je celý vyveden v červené barvě, ostatně to je klasické provedení polských hasičáků. Na bojanówské tatře vás však na první pohled zaujme masivní ochranný rám s dvojicí světlometů a přední nárazník. Oboje v chromu. Vypadá to skvěle. Podobný pochromovaný rám má u nás tatrovka dobřichovických dobrovolných hasičů. Jinak jako VRZ je na střeše namontována světelná rampa modré barvy. Tato Tatra vyšla u nás v edici hasičských pohlednic firmy Fijepo, konkrétně Soubor pohlednic Hasičské automobily Tatra č.3.

Stručná TTD GCBA 6,2/ 32 Tatra/Bocar – OSP Bojanów

Podvozek: Tatra 148, Československo
Motor: 11 762 ccm /132 kW
Nástavba: Bocar, Polsko
Rok výroby nástavby: 2002
Celková hmotnost: 22 640 kg
Výkon čerpadla: 3 200 l/min
Vodní nádrž: 6 200 l
Délka: 8 800 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 150 mm

Druhá Tatra 148 s nástavbou Bocar je mladší, byla vyrobena v minulém roce, tedy 2006. Rok výroby podvozku je 1974, původní určení se mi zjistit nepodařilo. Automobil s označením GCBA 8/32 vlastní opět dobrovolní hasiči, tentokrát Ochotnicza Straż Pożarna Palikówka. Kabina je jak píši výše stejná jako u první tatry. Jen není na střeše rampa, ale dvojice modrých majáků a nárazník není vyveden v chromu. Jiný tvar má rovněž ochranný rám. Nástavba má pouze trojici úložných skříní, krytých taktéž roletkami z hliníku. Ve dvou bočních je vybavení a v zadní čerpadlo. Nádrž tentokrát na 8000 l vody je vyvedena obdobně, jako tomu je u první tatry, tedy s bočními prolisy. Za kabinou ve spodní části nástavby jsou ještě dva malé úložné prostory na vybavení, které kryjí vyklápěcí dveře, sloužící zároveň jako schod. Na horní plošině nástavby se nachází hliníková bedna na ženijní nářadí, úchyty žebříků a lafetová proudnice. V zadní části najdeme pomocný žebříček určený právě pro výstup na nástavbu, stejně tak tomu je i u starší tatry. Co se dále týká výstražného zařízení, tak nad skříní s čerpadlem najdeme oranžovou sváděcí alej a vedle ní jeden modrý maják. Na bocích nástavby v její horní časti jsou malé světlomety pro osvětlení prostor kolem vozu, toto řešení je použito u většiny požárních automobilů od firmy Bocar.

Stručná TTD GCBA 8/ 32 Tatra/Bocar – OSP Palikówka

Podvozek: Tatra 148, Československo
Motor: 12 667 ccm /148.6 kW
Nástavba: Bocar, Polsko
Rok výroby nástavby: 2006
Celková hmotnost: 22 540 kg
Osádka: 1+6
Výkon čerpadla: 3 200 l/min
Vodní nádrž: 8 000 l
Délka: 8 950 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 000 mm

Jaký byl celkový rozsah rekonstrukce či řekněme repase obou vozidel (výměna motoru, kabiny apod.), to se mi zjistit nepodařilo.

Obě tatrovky působí dle mého velmi dobrým dojmem a co jsem měl možnost vidět na vlastní oči několik hasičských vozů od firmy Bocar, pokud jsou i tyto tatry ve stejné kvalitě, pak se bezpochyby jedná o skvělé a velmi účelně vyrobené požární automobily, které by si přálo mít ve svém vozovém parku mnoho českých hasičských sborů.

Jinak firma Bocar vyrábí velkou škálu požárních automobilů, jako velmi zajímavý kus mi přijde silniční CASka GBA 2,5/16 na novém podvozku Volvo FL 4×2.

Velké poděkování zaslouží pan Bartosz Skowron z marketingového oddělení firmy Bocar, jenž mi na můj dotaz poskytl fotografie a informace o vozidlech Tatra GCBA.

Foto a info: Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Bocar, web

-wap-
Sdílet