Město Ostrava a Moravskoslezský kraj opět posilují vozový park hasičů, novými automobily jsou dvě Tatry a Mercedes
Hasičskou techniku pořízenou z prostředků města Ostravy a Moravskoslezského kraje převzali ve středu 11. února zástupci Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a ostravských jednotek sboru dobrovolných hasičů. Akce probíhala na Prokešově náměstí za účasti vrcholných představitelů vedení města a kraje.
Vozový park profesionálních hasičů nově posílila cisternová automobilová stříkačka CAS 20 – Mercedes-Benz Econic 1833LL 4×2 za více než 12 milionů korun, kterou uhradilo město.
Pro dobrovolné hasiče jsou určena dvě vozidla CAS 30 – TATRA T815–7 4×4.1, jejichž nákup přišel na téměř 12,5 milionu korun. Jedním milionem na ně přispěl kraj a stejnou částkou Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství HZS ČR.
Celkem jsme loni vyčlenili na profesionální a dobrovolné jednotky požární ochrany zhruba 54 milionů korun,
uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura.
Vedle investic do techniky poskytlo město dalších 30 milionů korun na požární ochranu v rámci neinvestiční části rozpočtu.
V případě jednotek dobrovolných hasičů je to i naše zákonná povinnost. Práce hasičů je nenahraditelná a zaslouží si naši nejvyšší úctu a podporu,
konstatoval primátor.
Vozidla CAS 30 – TATRA T815–7 4×4.1 zamíří do jednotek Sboru dobrovolných hasičů v ostravských městských obvodech Pustkovci a Polance nad Odrou, kde nahradí morálně i technicky zastaralé stroje CAS K25 na podvozku LIAZ.
V případě tater se jedná o moderní cisternové stříkačky o jmenovitém výkonu 3000 l/min., které svojí koncepcí umožňují zásah vodou nebo pěnou. Automobily jsou postaveny na dvounápravovém podvozku T815–721R52/371 s jednomontáží a stabilizátorem na zadní nápravě a jsou vybaveny odstředivým čerpadlem THT TO 3000, vodní nádrží o objemu 4300 l a nádrží na pěnidlo o objemu 300 l.
Cisternu pohání naftový přeplňovaný a vzduchem chlazený osmiválec Tatra splňující emisní normu Euro 5. Vozidlo je uzpůsobeno k překonávání vodních toků a zaplavených komunikací s výškou hladiny až 1200 mm. Kabina je čtyřmístná.
Vozidlo CAS 20 – MB Econic 1833LL 4×2 budou používat profesionální jednotky HZS Moravskoslezského kraje. Jde o speciální vozidlo určené pro provoz na pozemních komunikacích. Svojí koncepcí se řadí mezi cisterny pro zásah vodou nebo pěnou.
Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku MB Econic 1833LL 4×2 s pohonem zadní nápravy. Převodovka je automatická pětistupňová, s možností manuální volby převodového stupně, vybavená retardérem a dvěma pomocnými pohony. Jeden slouží pro pohon vodního čerpadla, druhý pro hydraulický vyprošťovací naviják. Činnost pomocného pohonu je možná i při jízdě vozidla do 10 km/hod.
Motor je vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu. Splňuje emisní normu EURO 5. Vozidlo je vybaveno odstředivým čerpadlem THT TO 3000, vodní nádrží o objemu 2700 litrů a nádrží na pěnidlo o objemu 200 litrů. Je určeno pro přepravu šestičlenné posádky.