Terrno hasičů v Havířově – Životicích je první Tatrou s celokompozitovou nástavbou od WISS CZECH
Novým výjezdovým vozidlem se mohou pyšnit hasiči z Havířova – Životic. V jejich garáži nyní parkuje zcela nová cisterna CAS 20 Tatra 815 Terrno, kterou dodala společnost WISS CZECH. Automobil byl pořízen z prostředků města za přibližně 6,9 milionu korun.
Podvozek, motor a převodovka
Pro novou cisternu byl použit osvědčený tatrovácký podvozek R55 se vzduchem chlazeným osmiválcem o výkonu 325 kW. O převody se stará poloautomatický systém Norgren.
V přední části vozu je na podélnících rámu uchycen lanový naviják Ramsey 8000. Pod nárazníkem najdeme asanační lištu se štěrbinovými tryskami.
Na kabině – na straně řidiče – je umístěná sdružená zásuvka pro dobíjení a připojení tlakového vzduchu Rettbox Air, která oba zdroje samočinně odpojí po nastartování vozu.
Šestimístná čtyřdveřová kabina je sklopná, vybavená nezávislým naftovým topením a osvětlená LED diodami.
V opěradle velitele vozu a osádky v druhé řadě sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Velitel má k dispozici výjezdový technologický tablet s navigací.
Nad hlavou strojníka jsou některé obslužné prvky čerpacího zařízení, včetně ovládání asanační lišty. Velitel vozu má nad svou hlavou přepínače tónu sirény. Na horní polici najdeme také radiostanice – digitální i analogovou – a ovládání výstražného zařízení.
V zadní části kabiny jsou nad hlavami hasičů i před nimi pod střechou úložné schrány, kryté vyklápěcími dvířky. Další prostor na vybavení je pod zvedacími sedáky.
Nástavba
Vůbec poprvé použil Wawrzaszek u jím vyrobené Tatry nástavbu, která je kompletně zhotovena z kompozitu. Integrované nádrže vezou 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Stav hasiv v nádržích je mimo jiné signalizován i LED diodami v horní části obou boků nástavby.
Ta je sedmiroletová, kromě standardních tří schrán po bocích vozu je zde hliníkovou roletkou krytý i prostor pro obsluhu čerpacího zařízení v zadní části vozu. Rolety jsou uzavíratelné průběžným madlem, zadní je z vnější strany šrafována stylem „chevron“, tedy obráceným V, pro zlepšení viditelnosti cisterny.
Mezi kabinou a nástavbou je pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED hlavicemi, napájený z akumulátorů automobilu. Stožár je vybaven funkcí automatického parkování z jakékoli polohy.
Na střeše nástavby najdeme dvě hliníkové bedny s vybavením a nastavovací žebřík. Připojit lze i lafetovou proudnici. Celý prostor horní pochozí plošiny nástavby i vnitřky beden jsou osvětleny LED pásky a LED světlomety.
Kromě standardního vybavení si hasiči nechali v pravé přední schráně připravit na otočném platu prostor pro očistu rukou, na panelu tak najdeme kromě kanystru s vodou také ubrousky a mycí prostředky. V dolní části je kombinovaný hydraulický nástroj Weber, poháněný akumulátorem.
Vysokotlaká hadice na navijáku, umístěném v pravé zadní roletě, je ukončena turboproudnicí Protek.
Čerpací zařízení
V automobilu je zastavěno čerpadlo Ruberg Euroline, poháněné motorem Tatry. Umožňuje zásah nízkým nebo vysokým tlakem a je vybaveno automatickou vývěvou s možností manuálního vypnutí.
Jmenovitý průtok čerpadla je 2 000 litrů za minutu při nízkém, resp. 250 litrů za minutu při vysokém tlaku. Veškeré potrubí je z nerezavějící oceli.
Ovládání čerpadla je vybaveno displejem a umožňuje kompletní obsluhu zařízení a některých prvků nástavby, jako je signalizace otevřených rolet, ovládání osvětlení či hlídání teploty motoru. Veškeré ovládání nástavby a signalizace je zajištěna pomocí systému WISSCAN. Vše je zobrazováno odpovídajícím způsobem na kontrolních a ovládacích panelech.
Přiměšovací zařízení Ruberg umožňuje přimísení pěnidla v rozsahu 0–6 %.
Celá zadní skříň čerpadla je vytápěna nezávislým topením.
Výstražné zařízení a barva
Cisterna je osazena výstražným světelným a zvukovým zařízením modré barvy. To tvoří rampa na střeše kabiny, dvojice LED zábleskových světel na kapotě a rohové záblesky v zadní části nástavby. Oranžová sváděcí alej sestává z celkem šesti LED modulů.
Vozidlo dostalo svůj červený odstín za pomoci polepu speciální fólií. Tento způsob je u nových vozidel využíván stále častěji, kromě snadnějších oprav vychází i jeho samotné pořízení levněji, než nástřik.
Nová Tatra nahradila starou
Cisternová automobilová stříkačka CAS 20 Tatra 815 Terrno nahradila u jednotky sboru dobrovolných hasičů Havířov – Životice svou starší sestru. Pro své zásahy totiž hasiči doposud využívali vozidlo CAS 24 Tatra 815 4×4, které bylo odprodáno.