Hasiči a jejich technika na ostrově svobody
Přinášíme vám malou fotoreportáž o tom, jakou mobilní
požární techniku používají naši kolegové ze vzdáleného a exotického ostrova Kuba, kde ještě donedávna vládl vůdce lidu Fidel Castro.Cuerpo de Bomberos – República de Cuba, tedy hasiči na ostrově svobody, jak se Kuba obecně nazývá, používají dosud velmi starou požární techniku, která z velké části pochází z tehdejšího Sovětského Svazu. Jedná se zejména o hojně rozšířené cisterny pro požární družstvo až o počtu členů osádky 1+9, typ AC-30 na podvozku Zil-130, na těchto podvozcích jsou také další cisterny, tentokrát jako velkokapacitní dopravníky vody. Ze sovětské techniky na Kubě lze ještě spatřit např. třicetimetrové automobilové žebříky na Zilech131, či také jednu, skutečně jednu plošinu Bronto Skylift 52. Tu má ve svém užívání hasičský sbor hlavního města Havany, je postavena na osmikolovém podvozku Kamaz 8×4. Jedná se o automobil s největší dostupnou výškou na celém ostrově. Mimo to je na Kubě také žebřík Metz s dostupem 30 m. Ten je v kubánských službách jako dar od evropských hasičů, konkrétně z Německa. Mimo tuto zemi je na Kubě celá řada další požární techniky třeba z Holandska jako např. cisterny Magirus či Mercedes, rychlé zásahové dodávky Renault atd. V Havaně jsou dnes již jen na pobočných stanicích také rumunské cisterny Roman. Jako rarita je jistě naše česká montážní plošina na podvozku Avia, daná do hasičských barev, která je zařazena do výjezdu rovněž v Havaně. Další hasičská technika se na ostrov dostala také z USA.
Díky ekonomické situaci se na rozvoj požární ochrany jako takové na Kubě moc nedbá. Nebýt věcných darů zejména od evropských sborů, kubánští hasiči se svojí více jak 300 let starou historií by neměli v čem jezdit k požárům a tím nejsou myšleny jen zásahové automobily, ale i přilby, obleky, dýchací přístroje atd. A to i přes fakt, že hasiči na Kubě jsou de facto složkou armády, do které, jak je známo, teče velké množství peněz i když daná země není nikterak bohatá. Někde mají nomexové zásahové kabáty, jinde zas jen klasické vojenské uniformy, doplněné přilbou a holinkami, k tomu není co víc dodat.
Na několika oficiálních kubánských serverech tyto informace pochopitelně nenajdete, ale na webech evropských hasičů, poskytujících svojí techniku a vybavení ostrovním kolegům však ano. Za poslední rok se však situace začíná přeci jen lepšit, brzy by mělo být dodáno několik desítek nových vozidel, avšak i ty jsou z velké části darem, tentokrát od španělských a jihoamerických hasičů.
Pro zajímavost uvádím statistický údaj o počtu požáru na Kubě za rok 2007. Bylo jich více jak 9800, k tomu samozřejmě i další alarmní události. A na závěr něco od nás, Karosa vyvezla na ostrov svobody do roku 1995 celkem 23 ks vozidel CAS 25 Liaz a také jednu pěnovou Tatru 815.
Info a foto: www.cmhv.co.cu, N.MacCarten (fire engine photos), Google a web
-wap-