Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Cisterna hasičů ve Zdicích prošla rekonstrukcí, původní koncepce nesplnila podmínky TÚPO

Ve spolupráci se Středočeským krajem pořídilo město Zdice pro svoji jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku CAS 10 – M1R na podvozku Mercedes-Benz Vario. Hasiči se při volbě koncepce inspirovali podobným vozidlem na veletrhu Interschutz 2010 a taky na nejnáročnější soutěži v TFA na světě – Iron Fireman v témže roce.

Automobil byl dodán a slavnostně předán na konci roku 2012, o čemž jsme samozřejmě přinesli samostatný článek. Původní koncepce byla mírně odlišná – vozidlo bylo celoplastové, samonosné, se dvěma roletami a nepochozí nástavbou. Bohužel takto vůz nesplnil podmínky Technického ústavu požární ochrany (TÚPO) a bylo tudíž nutné začít téměř od začátku.

Vozidlo bylo reklamováno s tím že nesplňuje podmínky certifikace. Automobil byl tedy zcela přepracován a 24. 8. 2015 opět zařazen do aktivní služby. Bohužel se tohoto dne nedožil jeden z hlavních strůjců této CAS, který své kamarády nečekaně a navždy opustil v lednu letošního roku – pan Karel Hájek.

Přečtěte siZemřel Karel Hájek mladší, odešel náhle a v plné síle

Hasiči ve Zdicích disponují kromě Mercedesu také Tatrou 148, která má za sebou rovněž opravu po utrpěném požáru. Díky tomu i díky blízkosti hasičských stanic Beroun a Hořovice je pro ně zvolená koncepce malé cisterny vyhovující.

Podvozek Mercedes-Benz Vario 818 s dvojkabinoou je poháněn vznětovým přeplňovaným motorem o výkonu 130 kW. Nástavba je z hliníkových profilů, polepená plechy. Vodní nádrž je plastová o objemu 1700 litrů, čerpací zařízení pochází od firmy Rosenbauer. Jeho výkon je 1000 l/min. při tlaku 10 barů.

Vario je dlouhé 6 250 mm, široké 2 235 mm a vysoké 2 850 mm. Provozní hmotnost je 5 045 kg, maximální pak 8 200 kg.

V kabině jsou uchyceny čtyři vzduchové dýchací přístroje Scott ASFX s pomocným vývodem, šesti maskami s kandahárovým úchytem a dvěma vyváděcími maskami. Nechybí ruční radiostanice HYT, LED svítilny Survivor ani termokamera.

Přečtěte siVe Zdicích hořela hasičům Tatra, u jednotky jezdí od roku 1982

V levé přední roletě vozí Mercedes kominické náčiní, rukavice proti tepelným rizikům, přetlakový ventilátor, elektrické kalové čerpadlo, prodlužovací kabely na navijáku a zakládací klín.

Vlevo vzadu je uložena elektrocentrála, akumulátorové LED reflektory hadice, proudnice a další armatury. Najdeme zde také hasicí přístroje a vazáky.

Pravá přední roleta poskytuje prostor pro náhradní láhve k dýchacím přístrojům, vakuové dlahy, kramerovy dlahy, krční límce, transportní nosítka, Oxy terapie a další obvazový a zdravotnický materiál, brodící kalhoty, pláštěnky a sorbent.

Přečtěte siDva měsíce po požáru hasičské Tatry ze Zdic je cisterna již opravena a připravena k výjezdu

Vpravo vzadu je pak umístěn kombinovaný vyprošťovací nástroj s agregátem Lukas, VRVN, páčidlo hooligan, pákové kleště, kleště na kabely, motorová řetězová pila, motorová rozbrušovací pila, SCOOP rám, magnetické výstražné „puky“, nádrže na úkapy, hasicí přístroj a ovládání s kompresorem k osvětlovacímu stožáru.

Naviják s 60 metry hadice je umístěn vzadu, u obslužného panelu čerpadla. Na střeše vozu je uložena sada nastavovacích žebříků, savice, sací koš, přejezdové můstky, trhací hák, krumpáč, lopaty, koště, bourací sekera, hydrantový nástavec, kbelík, nádoba se sorbentem a samotný zmiňovaný osvětlovací stožár v LED provedení.

Sdílet