Neděle 24. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Adamově jezdí novou Scanií od WISS CZECH, nahradila třináct let starého MANa od stejného výrobce

Za účasti hejtmana Jihomoravského kraje proběhlo v Adamově na Blanensku dne 5. prosince 2015 slavnostní předání nového zásahového vozidla pro místní jednotku sboru dobrovolných hasičů. Od firmy WISS CZECH s.r.o. dorazila moderní Scania.

Výroba nové cisterny, která nahradila třináct let sloužícího MANa, vyšla na necelých šest milionů včetně DPH. Jak je v dnešní době občasným zvykem, základem pro pořízení vozidla se stala dvou a půl milionová dotace z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Dalším milionem přispěl Jihomoravský kraj, zbytkem se na financování podílí město Adamov. Tomu pomohl prodej staré cisterny, zamířila za 1,35 milionu k hasičům nedaleko, do necelých čtyřicet kilometrů vzdálené obce Okrouhlá.

Scania je samozřejmě prvovýjezdová, hasiči s ní tak budou jezdit k požárům, nehodám i technickým zásahům. Do starého vozidla se už vybavení nedalo poskládat ke spokojenosti členů jednotky.


Adamovští dobrovolní hasiči oslaví v letošním roce 135 let své existence, jde tedy i o dárek k významnému výročí.

Poděkoval jsem adamovským hasičům za jejich práci v náročném terénu s obtížnější dostupností a popřál vždy po úspěšném zásahu návrat v pořádku zpět na hasičskou zbrojnici, kterou jsem si rovněž prohlédl,

konstatoval hejtman Michal Hašek.

Podvozek

Scania P440 CB4×4HHZ je dvounápravové šasi s pohonem všech kol, poháněné motorem Scania DC13 112 o výkonu 323 kW, splňujícím emisní normu Euro 5. O přenos hnacích sil se stará automatizovaná převodovka Opticruise. Podvozek je vybaven uzávěrkami všech diferenciálů a terénní redukcí.

Kabina osádky je typu CrewCab 28. Pod druhou řadou sedadel je úložný prostor, přístupný shora. Sedadlo velitele i čtyři sedadla pro mužstvo mají v opěradle integrován držák dýchacího přístroje Dräger PA 90. Šestý dýchací přístroj je uložen za sedadlem řidiče, přístupný ze zadní části kabiny.

Součástí kabiny jsou rovněž dobíjecí úchyty pro radiostanice ICOM IC-F1000 a svítilny Survivor. Nechybí ani zásuvka na 230 V a termokamera Argus s dobíjením.

V přední části vozu je pod nárazníkem uchycena dělená asanační lišta, s možností zapnutí pouze poloviny. Na podélnících rámu v prostoru předního nárazníku je lanový naviják o tažné síle 5 tun s dálkovým ovládáním.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů lepením a svařováním. Po obou stranách je opatřena stupačkami pro přístup k požárnímu příslušenství.

Prostor mezi nástavbou a kabinou je chráněn prvkem bránícím vniknutí větví.

Pro přehled o stavu hasiva je na obou bocích nástavby umístěn stavoznak tvořený LED diodami a signalizující objem vody i pěnidla v nádržích. Ty jsou o objemu 4 000, respektive 240 litrů a jsou vyrobeny z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.

Výbava je v nástavbě rozložena tématicky tak, aby se příbuzné technické prostředky nacházely co nejvíce pospolu. V levé přední tak najdeme vše, co se týká elektřiny, tedy elektrocentrálu s příslušenstvím, akumulátorové spotřebiče s dobíjením a podobně.

V levé prostřední schráně jsou uloženy hadice a prostředky pro zásah na vodě, v levé zadní pak armatury, přenosné hasicí přístroje a drobné příslušenství.

V pravé zadní roletě je hadicový naviják pro rychlý zásah, hadicové koše a také místo pro základní hygienu – mýdlo, ubrousky, desinfekce a voda.

Pravá prostřední roleta je vyhrazena výbavě pro poskytnutí předlékařské první pomoci a zásahy ve výškách a nad volnou hloubkou.

Vpravo vpředu jsou uloženy prostředky pro zásah u dopravních nehod a technické pomoci. Nechybí tak sada hydraulického vyprošťovacího zařízení, podkladní desky, řezač skla a podobně.

Dvouplášťové čerpací zařízení Ruberg je vyhřívané vodou z motoru podvozku. Jeho jmenovitý výkon je 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů.

Osvětlovací stožár je standardně napájen z palubní soustavy automobilu, může však být připojen i na běžný zdroj 230 V. Světelný tok čtyř LED reflektorů je dohromady 21 000 lumenů.

Griffin

Adamovští si svou cisternu pojmenovali Griffin. Griffin je jméno mytologického křížence lva a orla, kterého má Scania ve znaku. Symbolizuje sílu, odhodlanost a odvahu, což jsou vlastnosti, které by právě hasiči měli mít.

Sdílet