Vysokozdvižné plošiny na podvozcích Škoda/LIAZ
V prvním díle pojednání o požárních plošinách české výroby (a jedné anglické) Vás seznámím s plošinami na podvozcích Škoda a později LIAZ. Vzhledem k nedostatku financí na novou výškovou techniku mnoho z nich stále slouží na mnoha hasičských stanicích.
Vzhledem k počátku masivní bytové výstavby a výstavby průmyslu v šedesátých letech se ukázala potřeba nakoupit a v rámci soběstačnosti a šetření devizových prostředků i vyvinout pro potřeby montážních podniků a požárních jednotek řadu plošin s výškovým dosahem okolo dvaceti metrů. Vývoj vlastních plošin prováděly Slovácké strojírny Uherský Brod, první prototyp vznikl již v roce 1969 a nezapře svou inspiraci plošinou SS-65 Simon, jako podvozek posloužil nízkorámový podvozek Škoda 706 RTD.
1.Tovární provedení
SS-65 Škoda 706 RTO – VPÚ Praha, později SDH Řepy
Jako první byly koncem šedesátých let zakoupeny samotné nástavby kloubových plošin SS-65 od firmy Simon s dosahem 65 stop (přibližně 20 m), které byly nainstalovány na nízkorámový podvozek Škoda 706 RTO – ví se o plošinách dodaných k VPÚ Praha, Ostrava a Bratislava – není však vyloučen větší počet těchto plošin. Plošiny měly zajímavá ramena s trojúhelníkovým průřezem, o vyrovnání koše se staral paralelogram sestávající z tyčí obdélníkového průřezu, v kloubech se o převod tahu stará jednoduchý pákový mechanismus. Opěrné nohy jsou teleskopické, hydraulicky výsuvné do „A". V současnosti by stále ještě měla existovat dochovaná plošina mající svůj původ u pražských hasičů, později sloužila u SDH Praha – Řepy, odkud byla odprodána soukromé firmě. Druhá slouží po modernizaci dodnes u bratislavského hasičského sboru na podvozku T815 PJ 6×6.
PP-20 Škoda 706 RTD – SDH Vratislavice nad Nisou
V roce 1969 přinesl vývoj ve Slováckých strojírnách první výsledek – plošinu MP/PP-20, opět na nízkorámovém podvozku Škoda 706 RTD, na první pohled se jednalo o velmi podobnou plošinu jako SS-65. Konstrukce ramen však byla velmi odlišná – jednalo se o dutý trám obdélníkového průřezu s jedním paralelogramem taženým uvnitř, po levé straně kloubově spojených ramen je tažen suchovod spojený několika „koleny" otočnými kluznými uloženími. Opěrné nohy jsou opět teleskopické, hydraulicky výsuvné do „A". Vodorovná poloha pracovní klece je zajištěna jedním paralelogramem vedeným vnitřním prostorem ramen. V letech 1969–70 byla vyrobena ověřovací série, kvůli manévrovatelnosti se však neosvědčil podvozek s příliš dlouhým rozvorem a tak došlo velmi záhy na jeho náhradu za výrazně kratší šasí Škoda 706 RTH.
PP-20 Škoda 706 RTH – HZS Stará Boleslav
Tento typ se od předchozího liší pouze použitým podvozkem, dlouhé šasí řady Š706 RTD nahradil mnohem kratší Š706 RTH, použitý mj.i na kropičkách, parametry nástavby zůstaly beze změny.
PP-20–1 Škoda 706 RTH – SDH Onšov
Provedení PP-20 se dočkalo celkem výrazné modernizace na verzi PP-20–1, zásadně byl změněn mechanismus zvedání ramen, oproti předchozímu pákovém mechanismu převádějícímu tlak pístu tentokrát hydraulický píst zvedá přímo druhé rameno. Z důvodu zvýšení bezpečnosti hasičů v kleci byl přidán druhý paralelogram, oba vedou po stranách ramen, suchovod se pak přesunul z levé strany na pravou. Navíc přibyly dva závěsné body pro drobné jeřábové práce – první u kloubu na konci prvního ramene (nosnost 1000 kg) a druhé zhruba půldruhého metru od pracovní klece na rameně druhém (nosnost 500 kg).
PP-20–1 Škoda 706 MTS 24 – SDH Praha-Řepy, SDH Uhlířské Janovice
Nástavba tohoto typu zůstala prakticky nezměněna, hlavním rozdílem byl použitý podvozek, kterým byl výrazně modernizovaný typ Škoda 706 MTS 24. Vozidlo mělo výkonnější motor, převodovku umožňující řadit „půlky", čímž se jízda stala plynulejší a svižnější. I kabina je u tohoto typu jiná, je použita nejkratší varianta známá ze sklápěčů a zemědělských nosičů. Zatímco plošina SDH Praha-Řepy reprezentuje původní provedení, kolegyně z Uhlířských Janovic je po kompletní opravě, kterou hasiči provedli vlastními silami.
PP-20–2 Škoda 706 MTS 24 – foto z prospektu
V podstatě jedinou změnou oproti plošině PP-20–1 je instalace přetěžovacího zařízení, které odstaví pohyby plošiny zvyšující zatížení při přetížení o více jak 20%.
2.Přestavby
PP-20–1 LIAZ řady 100 – SDH Jílové u Prahy
Vzhledem k zavedení výroby nového typu vozidel v liberecké automobilce – řadu Škoda 706 z větší části nahradil typ LIAZ 100 – došlo i na nahrazení podvozků dodávaných do Slováckých strojíren – plošiny se začaly montovat na tyto podvozky prakticky beze změny. Plošiny MP-20 na podvozku LIAZ nebyly nikdy dodávány v hasičském provedení, tato plošina byla dílem firmy Iveco Smola a jílovských hasičů přestavěna pro hasičské účely, krom instalace suchovodu byla za kabinou vyrobena skříň krytá roletkami pro uložení požárního příslušenství.
PP-22 LIAZ 110 – SDH Brandýs nad Labem
Vůbec posledním typem plošiny, který byl před revolucí ve Slováckých strojírnách Uherský Brod vyvinut, byla montážní plošina MP-22. Oproti všem předchozím typům (ty měly ramena nad sebou) měl tento typ ramena uložená vedle sebe, což se velmi příznivě projevilo hlavně na průjezdní výšce vozidla. Také ovládání plošiny doznalo zásadní změny – plošina je ovládána přímo hydraulicky dvoucestnými ventily a umožňuje několik pohybů najednou. Ovládání je (obdobně jako u předchozích typů) umístěno jak v pracovní kleci, tak na stanovišti strojníka na otoči. Těchto plošin nebylo vyrobeno velké množství, opět žádná nebyla postavena pro hasiče. Až počátkem tohoto století si jednu přestavěli dobrovolní hasiči v Brandýse nad Labem, plošina má v pracovní kleci domontovanou lafetu a podél ramen suchovod.
Doufám, že Vás článek alespoň trochu zaujal, velmi brzy se můžete těšit na pokračování, tentokrát o českých plošinách na podvozcích Tatra.
Za zapůjčení fotografií děkuji kolegům z webů Liaz.cz, Liaznavždy.cz, Petru Svobodovi, Janu Arazimovi, Karlu Stárkovi, část pochází z internetových bazarů a firemních webů.
Hynek Obroučka