Po silnici i po kolejích. Nové technické Renaulty Správy železniční dopravní cesty umí jezdit jako vlak
Správa železniční dopravní cesty pořídila v průběhu roku 2016 pro svou podnikovou hasičskou jednotku dvojici dvoucestných technických automobilů s hydraulickou rukou na podvozku Renault. Každé z vozidel stálo necelých 7,2 milionu korun včetně DPH, dodavatelem byla firma SaZ, s.r.o. Slouží v Liberci a Ostravě.
Právě v Liberci se ve čtvrtek 27. října 2016 dopoledne uskutečnilo slavnostní předání jak nového Unimogu (o tom jsme psali již v červnu – nyní je už vybaven i novým nakolejovacím zařízením), tak i dvoucestného Renaultu a technického automobilu Volkswagen Amarok.
Pozvání do areálu liberecké stanice drážních hasičů přijalo od velitele místní jednotky několik významných hostů, nechyběli mezi nimi ani zástupci HZS SŽDC či HZS Libereckého kraje.
V průběhu čtvrtečního dopoledne bylo ukázáno jak nakolejování vagonu pomocí nové sady, tak možnosti obou představovaných nákladních vozidel.
Použití dvoucestného vozidla
Renault se samozřejmě projel při ukázce i po kolejích. To se drážním hasičům v Libereckém kraji hodí například na železniční trati mezi Železným Brodem a Semily. Koleje tam vedou nepřístupným terénem v lesích u řeky a jakákoliv evakuace osob z vlaků byla v případě problému velmi náročná.
Místo evakuace lidí na malých vozících nyní dvoucestné vozidlo dojede až na místo a odveze také více osob. Zároveň ulehčí dopravu potřebné techniky k zásahu.
Protože se v případě provozu na kolejích jedná o drážní vozidlo, několik strojníků z jednotky muselo získat průkaz způsobilosti k řízení drážního vozidla.
Podvozek, motor a převodovka
Automobil je postaven na podvozku Renault D 14 High K P4X4 280E6 – C.H.V. 14 T UniRoller. Poměrně složité značení v sobě skrývá prakticky veškerá data o šasi. To je dvounápravové, s pohonem všech kol a jednomontáží na zadní nápravě. Pohon všech kol je stálý, světlou výšku vylepšují redukce v kolech, v zadní nápravě dvojité.
Přeplňovaný řadový šestiválec o výkonu 206 kW splňuje emisní normu Euro 6. Převodovka je manuální šestistupňová ZF 6S 1000 TO. Je plně synchronizovaná, mechanická, s pomocným pohonem.
Kabina je dvoumístná, prodloužená, vybavená nezávislým naftovým topením. Za sedadly jsou ve dvou držácích uchyceny dýchací přístroje.
Na přední části podvozku je uchycen lanový naviják s elektropohonem a jištěním proti přetížení. Lano je dlouhé 45 metrů a má průměr 11 milimetrů, tažná síla navijáku je 45 kN.
Dvoucestný systém, umožňující provoz na silnici i po kolejích, sestává ze dvou dvoukolových adaptérů, umístěných za silničními nápravami. O jejich pohon se starají pneumatiky, které jsou v té chvíli mimo kontakt s kolejnicí. V kolejových adaptérech jsou zastavěny přímočinné brzdy.
Zařízení pracuje ve třech režimech, které lze měnit z kabiny vozu:
- jízda po silnici,
- jízda po kolejích,
- nakolejování/skolejování.
Vůz zvládne při jízdě po kolejích sklon tratě do 40 promile, maximální převýšení koleje 150 mm. Renault je pro pohyb na kolejích vybaven příslušnými drážními světly.
Hydraulický nakládací a vykládací jeřáb
Jeřáb Fassi F95A.0.22 e-active je umístěn za kabinou vozu. Je plně hydraulický a dosahuje zdvihového momentu 8,77 tm. Rovněž plně hydraulické jsou podpěry, které lze vysunout na šířku 4 500 mm. Systém umožňuje práci i bez vysunutých podpěr, v takovém případě patřičně omezí pracovní diagram.
Otoč umožňuje otáčení v rozsahu 420°. Sklopné rameno má dva teleskopické díly, maximální vyložení je 8,10 metru. Nosnost háku je 5 400 kg.
Při dvoumetrovém vyložení unese jeřáb 4 310 kg, při vyložení na 7,9 metrů zvedne 1 085 kg. Hydraulickou ruku lze ovládat i dálkově.
Ložná plocha a rozměry Renaultu
Konstrukce valníkové plošiny je vybavena sklápěcími lavicemi pro případnou nouzovou evakuaci osob. Na zadním čele jsou sklopné schůdky se zábradlím.
Podlaha je z protiskluzného materiálu s úchyty pro zajištění přepravovaných břemen proti nežádoucímu pohybu. Ložná plocha je dlouhá 4 600 mm a široká 2 400 mm.
Celé dvoucestné vozidlo je dlouhé 8 000 mm, široké 2 550 mm a vysoké 3 650 včetně plachty a hydraulické ruky.
Další vybavení
Automobil má výstražné světelné a zvukové zařízení, LED rampa na kabině umožňuje volbu modrých či oranžových záblesků. Další LED světla jsou na přední kapotě i na zadní části ložné plochy. Na kabině jsou dva světlomety pro osvětlení místa zásahu.
V kabině je nouzová brzda a couvací kamera. Pohyb vozidla vzad tak díky tomu zvládne sám strojník a nepotřebuje k tomu – jako to bývá dle předpisů u vlaku – asistenci kolegy.