Novou Scanii v Rokytnici nad Jizerou přivítal i Krakonoš, další háj už mu kvůli „lufťákům“ neshoří
Do Rokytnice nad Jizerou dodala firma THT Polička novou technicky vybavenou cisternovou automobilovou stříkačku Scania P440 za 5 774 584 korun včetně DPH.
Na financování se podílela Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod dvěma a půl miliony korun, Liberecký kraj přispěl jedním milionem a Nadace Agrofert částkou 300 tisíc. Proběhla také veřejná sbírka, díky níž se podařilo vybrat od občanů, firem a dalších přispěvatelů skoro 400 tisíc korun.
Na slavnostní předání, které proběhlo v sobotu 21. ledna 2017 před místní hasičárnou, dorazili významní hosté, mezi nimiž nechyběli ani zástupci firmy THT, okolních sborů z České republiky i Polska či donátoři sbírky.
Nový cisternový automobil získala jednotka naposledy před 36 lety, byla to tehdy CAS 25 Škoda 706. Tu nahradila v roce 2009 CAS 25 Liaz získaná převodem od HZS Libereckého kraje. Liazka byla tehdy výrazně modernější, než předchozí cisterna a nabízela oproti ní úložné prostory umožňující přepravu potřebného vybavení.
Její stáří je však v tuto chvíli už 29 let, navíc má pro náš hasební obvod nedostatečnou zásobu vody a není taky příliš vhodná pro provoz v horském a kopcovitém terénu,
uvedl starosta města Ing. Petr Matyáš.
Moje sojka mi povdala, že se u vás v Rokytnici u hasičárny děje ňáká sláva. Že je to tu samá vrchnost. Sám vidim, že starosta koupil hasičům novou cisternu. No to je dobře.
To tuhle, když mi lufťáci zapálili háj na Vlčáku, tak než se tam hasiči s tou starou cisternou dokodércali, tak mě háj málem zfajroval. Teď snad budu mít klidnější spaní. Mě stačí pořád hlídat Trautenberka, aby mě dříví z revíru nekrad, natož shánět dešťový mračna.
povídal dorazivší Krakonoš.
Pro barevnou úpravu Scanie byla použita červená v odstínu RAL 3024 a bílá RAL 9003. Na zadní straně nástavby je obrysové značení v červené barvě, na bocích liniové bílé.
Podvozek
Dvounápravový podvozek s možností pohonu všech kol je osazen šestiválcovým přeplňovaným naftovým motorem Scania o výkonu 323 kW a manuálně řazenou převodovkou. Motor splňuje emisní normu Euro 5 a cisterna s ním dosáhne rychlosti 100 km za hodinu, při které zasáhne elektronický omezovač.
Použitá kabina pro mužstvo typu CrewCab CP28 je šestimístná, v opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Meva Pluto 300.
Vůz je u dveří strojníka vybaven samostatnými zásuvkami pro dobíjení a doplňování tlakového vzduchu.
Kromě analogové radiostanice Motorola GM 360 je ve voze umístěn i digitální terminál Matra BER G2. Druhý reproduktor a mikrofon analogové radiostanice je u ovládacího panelu čerpadla v zadní části vozu, digitální terminál má v tomtéž místě odposlech.
Ruční radiostanice jsou uchyceny ve dvou dobíjecích úchytech, čtyři další dobíjecí úchyty slouží pro ruční svítilny Adalit L-3000 LED.
Police v horní střední části kabiny je ve své spodní části uzpůsobena k uchycení páteřové desky.
Velitel má k dispozici výjezdový tablet Samsung Galaxy Tab, v zorném poli řidiče je 4" displej couvací kamery a stavoznak, pro sledování množství hasiva v nádržích.
V přední části podvozku je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 50 kN, pod nárazníkem je asanační lišta.
Cisterna je na podvozku upravena ochrannými prvky rozvodů tlakového vzduchu, paliva a elektroinstalace, umožňující dlouhodobou odolnost teplotám do 200 °C, po dobu 15 minut odolá teplotám i do 1000 °C.
Na zadní nápravě nechybí podmetací řetězy usnadňující jízdu v komplikovaných terénních podmínkách.
Dobrovolná jednotka v Rokytnici nad Jizerou v kategorii JPO II zabezpečuje výjezd do 5 minut po vyhlášení poplachu. Je předurčena pro zásahy v souvislosti s následky dopravních nehod, v souvislosti s úniky nebezpečných látek, v souvislosti s větrnými smrštěmi a sněhovými kalamitami a s leteckou hasičskou službou.
Každoročně hasiči vyjíždí k přibližně 50 událostem. Nejbližší profesionální stanicí jsou hasiči v Jilemnici vzdálené přibližně 20 kilometrů.
Nástavba
Nástavba je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubů a lepení. Nádrže na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek z nerezavějící oceli o objemu 4 000, respektive 240 litrů.
Stav vody a pěnidla v nádržích signalizují LED stavoznaky na obou bocích nástavby.
Pro uložení požárního příslušenství slouží trojice schrán na obou bocích nástavby. Ty jsou kryty roletkami s podélným madlem, jehož výška je při plném otevření maximálně 2 metry od země.
Pěnotvorné přiměšovací zařízení čerpadla THT PKA 3000 je vybaveno ručně nastavitelnou regulací v rozsahu 0–6 %. Čerpadlo dosahuje jmenovitého průtoku 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Vybaveno je automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí.
Z obslužného místa čerpadla lze rovněž vypnout či zapnout motor automobilu.
V zadní skříni nad čerpadlem je namontován průtokový hadicový naviják s 60metrovou hadicí a pistolovou proudnicí pro rychlý zásah.
Pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi světlomety dosahuje celkového světelného toku 20 000 lumenů a je napájen z podvozkové elektrické soustavy cisterny. Natáčení stožáru a naklápění světlometů probíhá bezdrátově.
Rozměry a hmotnosti
Scania je i s navijákem dlouhá 7 900 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm. Světlá výška dosahuje hodnoty 280 mm, brodit klidnou vodou lze až do hloubky 750 mm. Provozní hmotnost činí 12 150 kg.