Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

FIREBUS

Autobusový podvozek jako základ pro hasičský automobil? Možná jako štábní vozidlo nebo zdravotnická nástavba, někde používají starších přestavěných autobusů také v rámci protipožární prevence. Ale cisterna? Ano.

Švédská firma Raddningsfordon, dnes SWEDISH FIREBUS AB (vznikla vstupem Volva do společnosti Svenska Raddningsfordon v roce 2001) se sídlem v Arvice staví na autobusových podvozcích Volvo hasičské nástavby ojedinělé koncepce.
První firebus zkoušeli hasiči v Arvice. Výrobce jej vyrobil v roce 1999 na kratším podvozku Volvo B10M. Nejnovější firebusy jsou na delším šasi Volvo B12. Dnes je používá několik švédských a norských sborů,
Koncepčně jde o autobusový podvozek, s velkým využitím hliníku a plastů. V přední části je velkoryse řešená kabina pro mužstvo o počtu osmi mužů, obestavěný prostor kabiny je 8,5m3. V sedačkách jsou držáky na dýchací přístroje. Řidič a velitel mají k dispozici elektronický systém ovládání a monitorování provozu vozidla, hasícího zařízení a komunikační a informační systém
V zadní části je pak nádrž na vodu a pěnidlo a za roletami pak veškerá výbava. Například zde najdeme systém Cobra, osvětlovací výsuvný stožár plně zakrytý v nástavbě se třemi reflektory 500W, hydraulický agregát pro vyprošťovací zařízení (6kW) a další výbavu. Zajímavé je také řešení čerpadla, to je značky Ruberg, a přístup k němu je v přední části za vysouvatelnou maskou. K neobvyklé doplňkové výbavě patří i tzv. podmetací sněhové řetězy. Rovněž řešení výstražných světel stojí za povšimnutí.
Pro zajímavost ještě cena, ta se pohybuje kolem tří miliónu švédských korun, tj. zhruba deset a půl miliónu korun českých.

Technické údaje:

Podvozek:
Volvo B10M MK4 4×2
Motor DH10A 350 – objem 10l, 210 kW
Převodovka ZF HP600, automatická

Šířka 2550 mm
Výška 3200 mm
Délka 8150 mm
Pohotovostní hmotnost 9400 kg
Celková hmotnost 15 000 kg

Nádrž na vodu 3000 l
Nádrž na pěnidlo 400 l

Čerpadlo Ruberg R30
3000 l/min nízkotlak, 250l/min vysokotlak


Podvozek:
Volvo B12M
Motor DH 12 – objem 12 l, 260 kW
Převodovka ZF HP600, automatická

Šířka 2550 mm
Výška 3200 mm
Délka 9500 mm
Pohotovostní hmotnost 9400 kg
Celková hmotnost 17 000 kg

Nádrž na vodu 2400 l
Nádrž na pěnidlo 400 l

Čerpadlo Ruberg R30
3000 l/min nízkotlak, 250l/min vysokotlak


Autor: Jaroslav
Sdílet