CVIČENÍ: Vlaky se střetly v Krasíkovském tunelu
Dne 14. února v časných ranních hodinách (od 01.45 do 04.30 hodin) přepravoval motorový vůz přibližně 50 cestujících spolu se strojvedoucím a průvodčím.
Uvnitř dvojkolejného elektrifikovaného tunelu s délkou 1098,30 m na traťovém úseku v železničním kilometru 024,693 mezi stanicemi Krasíkov a Tatenice se motorový vlak střetl s nákladním vlakem jedoucím v protisměru, který vykolejil cizím zaviněním těsně před příjezdem motorového vlaku a dostal se tak soupravou na obsazenou kolej.
Při nehodě došlo k usmrcení strojvedoucího a 5 cestujících. Dále 11 osob bylo těžce a 4 osoby lehce zraněny. Zbytek cestujících utrpěl lehká zranění, jeden z cestujících byl na invalidním vozíku. Při nehodě došlo k požáru vlaku. Takový byl námět cvičení v jednom z nejdelších dvoukolejných železničních tunelů v České republice.
Krasíkovský tunel je začleněn do kategorie se zvýšeným požárním nebezpečím a lze předpokládat složité podmínky pro zásah.
Při taktickém cvičení byly prověřeny dojezdové časy jednotek PO, nácvik činnosti jednotek PO, pracovníků Správy železniční dopravní cesty a Českých drah v místě železniční nehody s následným požárem v nočních hodinách mimo provoz železniční dopravy.
Hlavními cíly cvičení byly prověřit dojezdové časy zasahujících jednotek hasičů a prověření i dalších složek IZS a jejich součinnost, stanovení pevných pozic jednotek, pro případné události v daném úseku (portály a úniková cesta). Prověření poplachového plánu na objekt „Tunel Krasíkov, ověření spojení radiové sítě, ověření možností sebezáchrany zúčastněných figurantů v roli vlakové čety a cestujících, použití externí přetlakové ventilace a nezbytné ověření stavu příjezdových komunikací i únikové cesty.
Na místě zasahovalo 5 jednotek profesionálních a 9 jednotek sboru dobrovolných hasičů a jednotka podnikových hasičů, dále policisté, zdravotnická záchranná služba, Český červený kříž a zaměstnanci dopravy.
Zasahující jednotky:
- HZS SŽDC Česká Třebová
- HZS PAK Lanškroun
- HZS PAK Ústí nad Orlicí
- HZS PAK Svitavy
- HZS PAK Moravská Třebová
- JSDH Lanškroun
- JSDH Tatenice
- JSDH Staré Město
- JSDH Jedlí
- JSDH Štíty
- JSDH Dolní Čermná
- JSDH Výprachtice
- JSDH Žichlínek
- JSDH Hoštějn
Po příjezdu první hasičské jednotky na místo byl proveden průzkum místa železniční nehody. Zásah hasiči vedli ze tří úseků: z Krasíkovského portálu, z Tatenického portálu a záchranné práce směrem od východu únikové cesty. Hasiči museli zjistit počet ohrožených osob, místo jejich výskytu, rozsah zranění a ohrožení, ale také v jaké fázi se požár nachází. Osoby mají různá zranění a současně je ohrožují zplodiny hoření.
Dále museli zjistit zdroj požáru, jeho parametry a cesty dalšího šíření. Jedna skupina hasičů zdolávala požár a jiná skupina zachraňovala zraněné osoby. Byly zde tedy kladeny velké nároky na koordinaci zásahu. Řízena musela být i ventilace v závislosti na postupu vyprošťování osob. Jednalo se o tunel, tedy stísněné prostory pro zásah a záchranu osob.
Cvičení se účastnilo 50 namaskovaných figurantů a vyzkoušely se zde i únikové štoly a s tím i související požární bezpečnostní zařízení (nouzové osvětlení, přetlakové odvětrání únikové štoly).
Jaké je nebezpečí pro zasahující hasiče a problematika zásahu v tunelu
Hasiči se od samého počátku zásahu pohybují v obtížných podmínkách, ohrožuje je obrovské teplo a zadýmení. V žádném případě se zásah v tunelu nesmí podceňovat. Při vzniku požáru jsou rozhodující dojezdové časy jednotek. Požár se v tunelu rychle šíří. Hasiči se nemohou s technikou dostat dovnitř tunelu. Ve vlaku může vypuknout panika cestujících, kteří se musí sami začít evakuovat.
Další problémy mohou vzniknout i při spojení vysílačkou. Problematická je údržba příjezdových cest a samozřejmě je i problém s vandaly, kteří ničí zařízení v tunelu. To v případě požáru poté nemusí fungovat. Jedná se o zásah pod elektrickou trakcí. Elektrická trakce musí být zkratována, aby nedošlo ke zranění zasahujících složek. Problém může nastat i v zásobování požární vodou.
Jednotky hasičů se tímto připravují i na novou výstavbu nového tunelu z Ústí nad Orlicí do Chocně.
Tunely na trati Ústí nad Orlicí – Choceň:
Dva po sobě jdoucí tunely o dvou jednokolejných tubusech
- Tunel Hemže – délka 1157 m – poloha – Choceň – Brandýs nad Orlicí
- Tunel Oucmanice – délka 4985 m – poloha –Brandýs nad Orlicí – Hrádek u Ústí nad Orlicí
Poslední cvičení v Krasíkovském tunelu se uskutečnilo v roce 2006. Nyní bylo nutné znovu ověřit dojezdové časy jednotek, jejich činnost, ale také činnost pracovníků Správy železniční dopravní cesty a Českých drah.
DALŠÍ FOTO: Rozšířenou fotogalerii naleznete na našem profilu fotogalerie Picasa.
tisková mluvčí
HZS Pardubického kraje