KOBRA 112 – hasící systém
Výrobek Kobra 112 je samočinný plynový hasicí systém, který slouží na ochranu prostoru v motoru vozidel nebo lodí. Podrobili jsme toto zařízení testu.
Našemu serveru byl věnován společností Požární Bezpečností, která ho nabízí ve svém internetovém a kamenném obchodě. Proto jsme se jednoho krásného dne sešli společně se zástupci s firmy Dräger, která nám pro tento pokus přivezla termokameru na hasičské stanici k testu tohoto systému.
Po otevření krabice na nás koukala plastová trubička ( hadička ) v délce cca 2 metry, stručný návod a 8 elektrikářských pásků k upevnění systému ke kapotě vozidla. Samotná montáž je velice jednoduchá zvládne jí i málo zručný řidič a zabere maximálně 10 minut.
Balení obsahuje plynové hasivo FE-36 (hexafluorpropan). Hasivo (500 g+/-10 g) je naplněno a uzavřeno v polyamidové hadičce. Pracovní tlak při 20°C je 2,0 baru, takže při přepravě a manipulaci nepředstavuje žádné riziko. Při chodu motoru a teplotě 90–100°C se tlak zvýší na 10–12 barů. Při požáru motoru hadička praskne a hasivo uhasí motorový prostor.
Zásady bezpečnosti při montáži a provozu výrobku: Výrobek Kobra 112 obsahuje hasivo plyn FE-36, který je schválený pro použití jako hasivo v EU. Množství hasiva (500g) při použití v prostoru motoru stojícího nebo jedoucího vozidla nepředstavuje pro posádku žádné nebezpečí. Uvedený plyn je v dané koncentraci zcela netoxický.
Montáž výrobku do prostoru motoru: Hadička se uchytí pod kapotu motorového prostoru příchytkami, které jsou součástí balení výrobku. Tvar hadičky při uchycení není předepsaný. Hadičku přichytáváme v závislosti na typu kapoty do kruhu, spirály a pod.
- při uzavření kapoty se plastový materiál nesmí dotýkat bloku motoru nebo jiných částí, kde se teplota při chodu motoru zvýší nad 70°C.
- automatický hasicí systém s čistým plynovým hasivem FE-36
- plynové hasivo v trvale uzavřené speciální hadičce je umístěno nad motorovým prostorem.
V případě požáru nebo zvýšené teplotě nad 120°C hadička praská a hasivo zaplaví prostor motoru.
Účinek:
- uhašení ohně
- ochlazení motoru (bod varu hasiva je –2°C)
- množství hasiva 0,5 kg
- žádné korozivní účinky na kovy, destrukční účinky na plasty, ani poškození elektrického zařízení
- účinkem hasiva nevzniká žádné ohrožení posádky vozidla
- po uhašení se FE-36 odpaří a v prostoru motroru nezůstávají žádné zbytky hasiva (jako například při použití prášku).