CAS K 25 Liaz 101.860. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
V již dvanácté části seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představujeme všem dobře známý automobil v původním označení CAS K 25 Liaz ve specifikaci podvozku 101.860.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e5424bda715a.800.jpg)
Již tradičně si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Dvanáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů speciálně vyvinutá bouda vozidla Liaz od firmy Karosa. Její původ vychází z karoserie autobusu Karosa sedmičkové řady.
Hasičský automobil Liaz na podvozku řady 101.860 vznikl již v 70. letech minulého století, do aktivní služby u tehdejších útvarů PO přišel však zhruba o 10 let později. Na svojí dobu se jednalo o poměrně převratné a pokrokové vozidlo, které se vyznačovalo prostornou účelovou nástavbou, kde bylo vše potřebné a také obrovskou kabinou pro družstvo o početním stavu 1+8. Ano, i těchto celkem 9 osob se do karosy vešlo de facto úplně v pohodě.
Rozdělení sedaček bylo (je) následující: zadní řada dvě dvojlavice a uprostřed sedačka (některé repase, či nové vozy XA mají pět sedaček, celkové rozměry stejné), celkem 5 osob, naproti hasičům, sedícím u dveří po směru jízdy byla dvojice sedaček otočených proti směru jízdy, v Praze byla levá po směru jízdy, neb na ní seděla spojka – hasič, určující trasu jízdy k zásahu a ovládající spojení přes RDST. Když vezmeme v potaz, že tehdy hasiči nejezdili ustrojení tak, jak je tomu dnes, prostor pro každého z nich, a to nejen v oblasti ramen, ale i nohou (myšleno sezení vedle sebe) postačoval o něco menší. V kabině, jejíž vnitřní šíře je úctyhodných 2380 mm, z toho 2230 jsou místa na sezení u zadní stěny, má tedy pro sebe každý z pěti hasičů 446 mm prostoru, což je dost. V případě, že ve voze jezdí pouze družstvo 1+5, má pro sebe jednotlivec úctyhodných 557,5 mm šíře sedáku. Ano, toto číslo nelze brát zcela jako relevantní, protože CAS K 25 Liaz 101.860 byl ve svém počátku dimenzován pro větší osádku. Provedení 1+5 je datováno od devadesátých let, kdy mnoho Karos prošlo repasí u našich výrobců hasičských vozidel. Do opěradel byly při repasích nainstalovány čtyři integrované držáky dýchací techniky, to však nemá velký vliv na úbytek prostoru na zadním vnitřním čele kabiny. Poslední CAS K 25 na novém podvozku Liaz 18.29 XA známe de facto již jen pro osádku 1+5. Kabina byla použita až na menší upravy stejná, jakou měl předchozí model.
Dnešní početní stav družstva, kdy vzadu sedí pouze čtyři osoby a celkový prostor, jenž mají k dispozici v Karose, nemá u žádného jiného vozu, co, je ve službách tuzemských sborů obdoby a možná nejen u nás. Co se týče možnosti pohodlného sezení a natažení nohou, zde Liaz nemá žádné problémy při osádce 1+5 ani při plném obsazení 1+8. Hasiči, sedící vzadu po směru jízdy mají před sebou od 200 do 300 mm od kolen k přední části, resp. k protisměrné sedačce. Dooblékání za jízdy nečiní žádný problém. Podlaha je taktéž naprosto úchvatná, i ve středu vozu je více jak půl metru pro pohodlné složení nohou a to i přes vystouplý kryt kanálu. Hasiči si mohou nohy dát i na spodní kryt motoru nad podlahou, tím se prostor pro ně zvětší o více jak 100 mm. Na kraji sedící osoby mají de facto prostor pro nohy neomezený, můžou si je natáhnout až pod protisměrnou sedačku.
Kolik je v kabině skutečně místa, vidíte na fotografiích v galerii či na 360° prezentaci. Pro dokreslení situace nebyla kabina při pořizování záběrů úmyslně plně obsazena.
Další údaj, který je zcela jinde, než má dnešní běžná technika, je výška kabiny. Liaz jí má v průměru 1730 mm, vzhledem k tomu, že je střecha oblá, ve středu vozu je to ještě o něco víc, na krajích o něco méně.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS K 25 Liaz 101.860 JSDH Praha 11:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2380 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- více jak 700 mm krajní sedačky/ 555 resp. 630 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 600 mm krajní sedačky (ukončeno protisměrnou sedačkou) / 530 mm prostřední sedačky (ukončeno krytem motoru/přihrádkou)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po protisměrnou sedačku či středový kryt motoru
- 300 mm krajní sedačky, 200 mm prostřední sedačky
5. rozměry jednotlivých sedaček/lavice
- 2230 mm celkem – 2× dvojlavice 890 mm a středová sedačka 450 mm, čili 556 mm na osobu, protisměrné sedačky 450 mm
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1730 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1300 mm
![](http://storage.pozary.cz/2011/08/uz4e5423c98a15a/obr4e54258f8d09a/540_800.jpg)
Závěr: Kabina Liazky? Není co dodat, cisterna prvního výjezdu s větší a prostornější boudou u našich hasičů už asi nikdy jezdit nebude. Na to, že se nejedná o nikterak přerostlý automobil, či že by byla kabina takto prostorná na úkor účelové nástavby, je to opravdu unikátní počin a velmi efektivní řešení tehdejších konstruktérů z podniku Karosa. Nutno poznamenat, že vozidlo CAS K 25 Liaz je posledním, které bylo vyvinuto čistě pro potřeby hasičů u nás.
VÝSLEDEK: Zcela bezkonkurenční, i když dnes prakticky historická kabina
Speciální poděkování patří chodovským dobrovolným hasičům – tatrablázen a ruská vlaštovka – http://msdh-chodov.blog.cz/ , dále Fanda Kletečka a jeho kolegové z JSDH Čechtice – http://www.hasicicechtice.cz/ a v neposlední řadě také JSDH Pozďatín – http://www.sdhpozdatin.cz/, která svolila k použití její 360° prezentace kabiny CAS K 25 Liaz.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e5424bda715a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e5424c878a0b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e5424d44f0f7.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e5424dfc44cb.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e5424ecde382.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e5424fa4a60d.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e542507b9218.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e54251722540.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e5425258a831.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e542533ba9e5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e54254562bc1.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e54255508adc.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e54256520028.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e542576d6566.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e542582350d4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e5423c98a15a/obr4e54258f8d09a.200.jpg)
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4efad649eb828/obr4efad8b95d76b.304x171.jpg)
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ef1a073cac4d/obr4ef1a09535cca.304x171.jpg)
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4edb46de818b1/obr4edb5837d73c4.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ed011a7d3bb8/obr4ed011c46a19f.304x171.jpg)
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec6309892b9f/obr4ec6327cc95e5.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec37a2d53797/obr4ec37aabb5560.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4eb9868830109/obr4eba353c3c413.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7bd72679c6/obr4eaa664f102b8.304x171.jpg)
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7b8cdb3da6/obr4ea7c22268cc7.304x171.jpg)
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14996dc25.304x171.jpg)
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…