Pondělí 25. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová generace ruských požárních vlaků

V srpnu roku 2011 byla v Moskvě na stanici Riga slavnostně představena nová generace ruského požárního vlaku.

Vzhledem k tomu, že se v Rusku nachází mimo jiné i mnoho nepřístupných oblastí včetně tunelů, do kterých se není možné dostat jinak než po železnici, nikoho jistě nepřekvapí velký počet požárních vlaků. Těch vlastní ruské železnice celkem 304. Jsou připraveny k okamžitému výjezdu 24 hodin denně 365 dní v roce.

Stálou posádku tvoří profesionální hasiči v počtu 1+3 či 1+5, zařazeni a vycvičeni pro plnění úkolů požárních vlaků. Provoz vlaků je hrazen částečně železnicí, ministerstvem pro mimořádné situace a také správními orgány jednotlivých regionů.

Nasazování vlaků je poměrně frekventované a jejich technický stav odpovídá věku, který je v rozmezí 20–30 let od vyrobení. Proto vyvstala potřeba jejich modernizace a obměny. Požadavek na zcela nový požární vlaky pak padl na počátku nového tisíciletí.

Z projektových kanceláří společností OAO RŽD „Vagonremmashem“ a OAO „Ruzkhimmash“ ve spolupráci s několika dalšími subjekty vzešel moderní kolejový záchranný požární vlak, plně odpovídající dnešním potřebám a požadavkům.


Nový požární vlak

Soupravu požárního vlaku nové generace tvoří celkem čtyři vozy.

Hlavní z vozů, tzv. služebně – technický vagón

Jedná se o vytápěný vůz pro přepravu osádky, postavený na základu německého rychlíkového vozu. Službukonající hasiči mají pro sebe zázemí, shodné s pevnou požární stanicí – kuchyň, ložnice, kancelář, školící místnost a drobné příruční sklady požárního vybavení.

Nechybí ani koupelny, WC, sušárna s prádelnou, malé operační středisko, kde je satelitní navigace GLONASS, telefon, fax a internet. Veškerý nábytek je vyroben z nesnadno hořícího plastu. Součástí vybavení je i kompresor pro plnění lahví dýchacích přístrojů.

V soupravě je také dvojice cisternových vozů se zcela novou konstrukci, vycházející ze speciálních cisteren na přepravu ropných látek s tím, že cisterny požárních vlaků mají oproti nim zesílený plášť se zvýšenou tepelnou odolností. Jsou na nich dokonce elektronická čidla snímání teploty okolí i vnitřku nádrže.

Za další jmenujme elektronický stavoznak, pracovní osvětlení vozu a jeho okolí. V horní části je lafetová proudnice. Dle zvolené varianty je objem vodní nádrže až 60.000 litrů.

Novým prvkem, který vlak odlišuje od dosud používaných modelů je kontejnerový vagón APKMT (autonomní požární modul kontejnerového typu) s plošinou na přepravu mobilního ventilátoru LUF 60.

Nekrytá část kontejnerového vozu slouží pro umístění mobilního multifunkčního dálkově ovládaného ventilátoru LUF 60, loženého na přepravním kolejovém vozíku, ale i na alternativně použitému pomocnému kolejovému rámu, který urychluje jeho nasazení a přepravu na kolejích.

Pro vlastní pohyb ventilátoru slouží dvojice pásů, poháněná naftovým motorem o síle 104 koní. Maximální rychlost pohybu dvoutunového LUF 60 je 6 km/h.

Samotný ventilátor od rakouské firmy Rechner´s je schopný dodat až 90.000 m3 vzduchu za hodinu při maximální síle 165 km/h. V případě, že je použitý coby dodavatel pěny či vodní mlhy z celkem 360 trysek k hašení požáru a snížení/ochlazení okolní teploty, je intenzita dodávané hasící látky 400 – 3000 l/min při použití vlastního čerpadla.

Dosah ovladatelnosti LUF 60 je až 300 metrů, dostřik vody/vodní mlhy je 70–80 m, střední pěny 35 m, težké pěny pak 70 m.

V kontejneru je umístěno hlavní požární čerpadlo s dieselovým pohonem a výkonem 6000 l/m, do kterého jsou svedeny rozvody vody z obou cisteren. Dále zde nalezneme hadicové navijáky, proudnice a na střeše dvojici dálkově ovládaných lafet Purga P100.

Díky použitým materiálům a technologiím je možné nasazení nového požárního vlaku v rozsahu venkovní teploty od –60 °C do + 50 °C.

Vlak bude nasazen i při olympijských hrách v Soči v roce 2014, obměna všech současných požárních vlaků za jejich moderní nástupce je plánována do roku 2026.

Sdílet