Čtyřkolová CAS16 Iveco dobrovolných hasičů z Orlové
Od roku 2006 disponuje dobrovolná jednotka hasičů v Orlové – Porubě dvounápravovou cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 16 Iveco 140E24W 4×4.
Podvozek
Vozidlo pohání naftový přeplňovaný motor o výkonu 176 kW, splňující emisní normu Euro 5. O přenos hnacích sil se stará mechanická převodovka 12PS91. Automobil dosahuje maximální rychlosti 90 km/h.
V přední části vozu je uchycen lanový naviják.
Kabina je sklopná, trojmístná, družstvo pak sedí v prodloužené boudě v nástavbě vozu. V sedadlech hasičů jsou integrovány držáky pro dýchací přístroje.
Nástavba
Nástavba je vyrobená z hliníkových profilů. Nádrže na vodu resp. na pěnidlo jsou nerezové, vodní má objem 3500 litrů, pěnidlová pak litrů 400.
Jak jsme již uvedli výše, v nástavbě je integrována čtyřmístná kabina pro mužstvo. Osobně to v Česku stále považuju za ne úplně obvyklé řešení. Je však potřeba uznat, že takto řešené kabiny jsou oproti továrně prodlouženým boudám často o dost prostornější.
Vozidlo je osazeno čerpadlem Ziegler o jmenovitém průtoku 1600 litrů za minutu s pístovou vývěvou.
V zadní části nástavby je instalován pneumatický teleskopický osvětlovací stožár se dvojicí halogenových světlometů. Dvojice oranžových výstražných světel lze natáčet mimo podélnou osu vozu.
Vybavení vozu
V pravé přední roletě se nachází palivová nádrž, výrobce nástavby ji u tohoto vozu nikam nepřesouvá. V dolní části skříně se vedle nádrže našlo místo pro přetlakový ventilátor. Nad ním je uložena elektrocentrála Endress a postřikovač. Horní police je pak vyhrazena dvojici halogenových reflektorů a dvěma navijákům s prodlužovacím kabelem.
Pravou prostřední skříň okupují ve spodní části hadice v kotouči a turboproudnice, v horní části pak dvě plastové bedny. V nich jsou uloženy například plachty, pásky, gumové rukavice, protichemické oděvy, mýdlo apod.
V pravé zadní roletě jsou uloženy hasicí přístroje, přiměšovač, kulový uzávěr, klíny pod kola, hydrantový nástavec s příslušenstvím, plovoucí čerpadlo a v plastové bedně vak na vodu a záchranná lana.
V prostoru nad čerpadlem je na navijáku uchycena vysokotlaká hadice s pistolovou proudnicí v délce 60 metrů.
Levá zadní roleta skýtá v dolní části prostor pro dva dřevěné kufry s nářadím (klasické a elektro) a akumulátory. Nad nimi jsou uchyceny proudnice, bourací sekera a rozdělovač s přetlakovým ventilem a sběračem. V plastové bedna pak najdeme vybavení pro likvidaci požárů komínových těles.
Levá prostřední skříň v sobě opět – stejně jako protějšek – ukrývá řadu hadic a proudnice. Nad nimi jsou v plastových bednách objímky na hadice a týlové vybavení – pití a nádobí.
Levá přední roleta poskytuje prostor pro rozbrušovací a řetězovou motorovou pili s příslušenstvím. Nad nimi jsou pak uložena vakuová nosítka a na výsuvném držáku uchyceny náhradní láhve k dýchací technice, jeden z přístrojů je upevněn k zadní stěně skříně.
Rozměry
Vozidlo o rozvoru 3915 mm je vysoké 3250 mm a váží 14 tun. Dlouhé je necelých 8 metrů – 7900 mm.