Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tři vyřazené autobusy posloužily hasičům na zkoušku prostupu a přenosu požáru

V úterý 25. září 2012 proběhla v prostorách trhací jámy Pyrotechnické služby Policie ČR v Ralsku zkouška prostupu a přenosu požáru v autobusu městské hromadné dopravy.

Zkouška sloužila zároveň i jako metodické zaměstnání pro jednotku HZS Dopravního podniku. Cílem zkoušek bylo ověření časů rozvoje požáru, zjištění rychlosti přenosu požáru mezi vozidly a možností jeho včasného rozpoznání a likvidace.

Zkoušky proběhly za přítomnosti bezpečnostního ředitele DP hl. m. Prahy Bc. Pavla Richtera a dalších vedoucích pracovníků dotčených organizačních jednotek DP.

Pro potřeby této zkoušky poskytl Dopravní podnik hl. m. Prahy tři vyřazené autobusy – dva typu Karosa B 732 a jeden typu Karosa B 931. Celkem byly provedeny tři pokusy – závada v motorovém prostoru, závada v prostoru nezávislého topení a přenos požáru mezi třemi zaparkovanými vozidly.

Autobusy byly odstaveny obdobně jako v garážích nebo na odstavných plochách ve vzdálenosti 1 metr od sebe.


Při prvním pokusu byl simulován požár způsobený technickou závadou v motorovém prostoru autobusu Karosa B 931. Motor je umístěn v zadní části autobusu pod podlahou prostoru pro cestující (dále jen salonu). Cílem bylo určení doby prostupu požáru z motorového prostoru do salonu.

Okamžitě po prostupu požáru byl jednotkou proveden hasební zásah za použití vysokotlakého proudu s příměsí pěnidla. K přenosu požáru z motorového prostoru do salonu došlo za 4:38 minuty. Hoření bylo doprovázeno dobře viditelným kouřem vycházejícím z větracích otvorů motorového prostoru.


Při druhém pokusu byl simulován požár způsobený technickou závadou na nezávislém topení, které se nachází v prostoru před předním kolem (pod řidičem). Cílem bylo opět určení doby prostupu požáru ze schrány, ve které je topení umístěno, do salonu autobusu.

Po zahoření v prostoru kabiny řidiče byl, stejně jako při prvním pokusu, proveden hasební zásah vysokotlakým proudem s příměsí pěnidla. K prostupu požáru došlo za 5:40 minuty. Na rozdíl od prvního pokusu nebyl tento doprovázen zvenku viditelným kouřem.


Při třetím pokusu byl simulován požár způsobený technickou závadou elektrického ventilátoru topení v interiéru vozidla. Tato zkouška byla značně ovlivněna větrem, jehož rychlost činila 1,8 m/s a jeho směr vůči stojícím autobusům je zřejmý z přiloženého plánku.

V této zkoušce došlo k rozšíření požáru do prostoru celého salonu vozidla, důležité bylo sledování rychlosti přenosu požáru na sousední dva autobusy.

Čas přenosu mezi hořícím autobusem a autobusem stojícím po větru byl 1:26 minuty od destrukce okenních výplní (3:26 min. od zapálení) a čas přenosu na autobus stojící na návětrné straně byl 1:40 minuty od destrukce okenních výplní (3:40 min. od zapálení).

Okamžitě po rozšíření požáru na oba sousední autobusy byl zahájen hasební zásah dvěma vysokotlakými proudy a jedním proudem „C“, všechny s použitím přimísení pěnidla.


Závěry zkoušek budou využity pro zvyšování požární bezpečnosti v rámci autobusových garáží a pro školení a výcvik jednotek HZS DP.


Zvláštní poděkování patří příslušníkům Pyrotechnické služby Policie ČR za poskytnutí trhací jámy pro potřeby pokusů, pomoc při iniciaci požárů a laskavé zapůjčení jejich CAS 32 T148 pro doplňování vody do cisteren HZS DP.

Dále děkujeme HZS hl. m. Prahy za zapůjčení videotechniky (oddělení dokumentace) a měřících přístrojů (protiplynová služba).

Ing. Kamila Drábková
technik HZS DP

foto autorka a prap. Miroslav Kosmata, ODDK HZS hl. m. Prahy

Sdílet