Sněžné rolby ve službě u hasičů
Jsou oblasti, kam se není možné dostat běžnou požární technikou. Tudíž mnoho hasičských jednotek na světě vlastní speciální pásová vozidla – rolby.
Rolba. Co to vlastně je? Vozidlo, schopné jezdit díky svým širokým pásům po sněhu, ale i po písčitých pouštích. A název rolba? Ten se ujal díky švýcarskému výrobku s tímto označením resp. to je (či bylo?) jméno firmy. Pásáku, jenž jezdí po horách, se dnes neřekne jinak a každý si hned vybaví, co to slovo znamená. I hasiči, u nichž rolby také slouží. Zvláště nyní, když opět přichází období, kdy bude velmi potřeba těchto pásových vozidel, neboť je to mnohdy jediný způsob, jak se k požáru či záchraně osob dopravit nebo eventuálně díky rolbám připravit průjezdnou cestu pro vozidla hasičů, záchranné služby a policie.V naší republice jsem nalezl informace o rolbách domácí výroby s označením LAVINA. Ty vyráběl podnik ČUV ČSTV Kovosport Třinec jako speciální vozidlo, určené pro použití v horských oblastech za účelem úprav sjezdovek, zásobování chat a pro potřeby Horské služby. Srdcem LAVINY byl rumunský čtyřválec ARO M 207 o výkonu 56,7 kW a obsahu 2512 ccm, jenž se montoval i do tehdy jediných u nás dostupných terénních automobilů téže značky (ano, byla zde i Lada NIVA…). Šíře pásů byla dle určení rolby, a to buď 500, 800 či 1000 mm. LAVINA měla resp. má pohotovostní hmotnost 2400 kg, užitečné zatížení 700 kg a utáhla 1500 kg. Stoupavost byla dobrá, 30–35 %. Maximální rychlost je cca 25 km/hod a spotřeba kolem 12 litrů benzínu za hodinu. Typové označení LAVIN je následující: Lavina 1400 D, Lavina PL 800, Lavina PL 1000. Pro uvedené vlastnosti, tedy možnost jízdy sněhem, používalo rolby LAVINA i několik sborů u nás. Dnes se s nimi lze setkat u hasičů v Olešnici, Moldavě, Peci pod Sněžkou-Velké Úpě a myslím si, že jsou i u dalších „horských“ sborů. Dle informací se jedná o rolby-valníky s plachtou, s vybavením vezeným na korbě.
Rolba LAVINA je např. u hasičů v Peci pod Sněžkou–Velká Úpa vedena jako dopravní automobil, zřejmě tomu tak bude i jinde. Hasičům při požárech pomáhají i „civilní“ rolby a skútry chatařů (proslýchá se cosi o jejich vzájemné nevraživosti, ale když hoří, pomůžou si) či o rolby, které upravují sjezdovky. Horské chaty mají pro případ požáru studny společné pro několik chat a nezřídka i požární vybavení, takže je občas při „příjezdu“ jednotek již natažené vedení a může se ihned začít hasit. Když se vyjíždí na takovýto požár, dojede se nejdále co to jde a pak se vše potřebné vybavení naloží na rolby chatařů, jež mají i vleky a ti to i s hasiči dovezou na místo případu. V současnosti, když se sjezdovky uměle zasněžují, lze použít i jejich vodu, neboť na zařízení jsou vyvedeny půlspojky.
V zahraničí je situace jiná, tento typ techniky tam není dle mého názoru tolik podceňovaný jako je tomu u nás. Hasičské sbory v horských oblastech používají moderní rolby od renomovaných výrobců, jako je např. firma Kassböhrer se svým typem Pisten Bully, který se vyrábí již od roku 1969, kdy vznikl první kus tohoto jména. Tato firma, známá i díky autobusům, se však od jejich výroby v roce 1994 zcela odtrhla a věnuje se jen výhradně produkci rolb. V současnosti si tento německý výrobce drží dominantní postavení na světovém trhu, které je 50%, v Evropě je tento podíl dokonce 60%! Je to dáno spolehlivostí výrobků a dalších věcí, jako je servis atd. Rolby Kassböhrer pohánějí motory Mercedes-Benz. Vyrábějí se v několika provedeních s celkovou hmotností od 7400 kg do 11000 kg. Maximální rychlost je 20–21 km/hod a spotřeba je 16–18 l/hod. Dále jsou ve službách hasičů rovněž i kvalitní rolby nadnárodního konsorcia Leitner Technologies – tedy italské rolby Prinoth a samozřejmě i Leitner. Na svazích lze spatřit i slovenské rolby Mulda v hasičské úpravě, ale o nich jsem vyjma zmínky nic nenašel.
Hasičské rolby v Evropě mají požární nástavby vyrobené buďto svépomocí u jednotlivých sborů, nebo jsou na míru postavené u renomovaných firem jako např. francouzský SIDES či Camiva, německý Magirus atd. Nástavby jsou různých typů. Jsou to malé cisterny s čerpadlem a vybavením, technické vozy, dopravní automobily, záchranné automobily, sanitky a další. Na francouzském letišti de Landvisiau bylo až do roku 2003 možné spatřit i rolbu Sigal Yumbo se zásobou 500 kg hasícího prášku a 500 l hasební směsi od firmy SIDES. V horském středisku Avoriaz-Morzine je ve výjezdu hasičů několik rolb. Německá Pisten Bully je jako dopravní automobil s čerpadlem o výkonu 1000 l/min a za sebou vozí „rolbový“ přívěs, jenž je tvořen vyhřívanou nádrží s hasební látkou 800 l – výrobce Camiva. Její záchranářská verze má k dispozici i speciální zařízení Scroow Loo 400 – je to něco mezi infra kamerou, termo kamerou a nočním viděním a slouží k vyhledávání osob. V rakouských Alpách je k vidění rolba Prinoth T2S, je to malá cisterna s příslušenstvím.
Na loňském Interschutzu byla u stánku firmy Iveco-Magirus rolba Kassböhrer Pisten Bully s požární nástavbou – vybavení, malá nádrž na hasební látku a čerpadlo. Vypadala velmi podařeně.
V ostatních evropských zemích jezdí v hasičských službách mnoho dalších pásáků. Rolby jsou od nejrůznějších výrobců. U nás je kromě hasičů využívá Horská služba, která má i čtyřkolky s pásovým adaptérem.
V USA jezdí u hasičů také vozy na pásech, jsou to však upravené jejich velké pick-upy, které mají odmontována kola a místo nich je pásový adaptér, jako např. na „dočce“ z národního parku Yellowstone. Hodně rozšířená je i varianta čtyřkolky Arctic-cat s pásovým adaptérem. Ta však díky své velikosti nemůže vézt mnoho vybavení. Trochu perlička, na kanadské rolbě značky Bombardier je i, no, jak to nejlépe napsat, automobilový, ne…, rolbový žebřík…
Samostatný článek by se dal napsat o vozidlech Hägglund. Tyto pásáky jsou využívány u mnoha hasičských sborů, záchranných služeb a armád. Je či není to rolba?
Zajímavost na konec. Sněhová fréza od švýcarského výrobce firmy Rolba slouží u dobrovolných hasičů města Vejprty. Je to veterán z roku 1966, který však prošel rekonstrukcí. Zřejmě první a jediná opravdová Rolba u našich hasičů… A rolby LAVINA, získat ji v dřívějších dobách, to byla neskutečná práce, neb stejně jako terénní automobily ARO pro horské chaty byla i rolba na příděl…
Foto a info: www.md.ic.cz, www.pistenraupe.de, www.rolby.wz.cz, www.hasicina.cz, www.hasicivejprty.ic.cz, www.emergency.f9.co.uk, Michael Voogd, Yannick Le Bris, Pimpon, Horská služba ČR, Soptík-HM-díky.
načíst další obrázky ↓