1980: Podnik Naftové motory byl v době příjezdu prvních jednotek zasažen plameny z více než 50 procent
V Praze 5, Křížová 1018 byl postaven podnik ČKD – Naftové motory, ve kterém se vyráběly a kompletovaly naftové motory, obráběly odlitky a výkovky a prováděly se i kontroly motorů.
Budova továrny byla postavena v roce 1919 a v roce 1980 podnik zajišťoval naftové motory pro celou republiku a pro podstatnou část vývozu.
Ze zprávy o zásahu
Dne 19. 7. 1980 byl na Ústřední ohlašovnu požárů Požárního útvaru hl. m. Prahy (dále jen PÚ Praha) v 18.28 hodin občanem Egertem ohlášen požár v podniku Naftové motory. Jmenovaný uvedl, že jde o požár velkého rozsahu a že hoří střecha výrobní budovy.
S ohledem na tuto informaci a s přihlédnutím k ustanovení poplachového plánu byl vyhlášen II. stupeň poplachu a na místo byla vyslána jednotka o síle 6 družstev. Jako první byla v 18.25 hodin na místě jednotka místního závodního útvaru a z jednotek PÚ Praha pak v 18.34 hodin smíchovská stanice
Šlo o jednopodlažní halu o půdorysných rozměrech 250×80 metrů a výšce 16,2 metru. Svislé konstrukce tvořilo cihelné zdivo v ocelových nosnících, střechu tvořily také ocelové nosníky a dřevěné trámy s prkennou a plechovou krytinou. Ve střeše byly světlíky opatřené drátěným sklem. Podlaha haly byla z dubových kostek 10×10 cm velkých.
Objekt nebyl členěn na požární úseky. K severozápadní stěně přiléhala mědikovna a mezisklad, k její severní části pak lakovna. U západní stěny haly byly postupně přistavovány různé přístavky pro speciální dílny, kanceláře a podobně.
V době příjezdu prvních jednotek byly plamenným hořením zasaženy prostory mědikovny a lakovny a z více než 50 % (!) byl zasažen vnitřní prostor haly včetně střechy. Požár se velmi intenzivně až explozivně šířil všemi směry. Rychlost šíření způsobilo odhořívání značného množství hořlavých kapalin, barev, nafty, olejů a mazacích tuků a na konstrukci střechy i různých prachů.
Navíc docházelo k explozím uvnitř umístěných tlakových lahví se stlačenými plyny a kanystrů s hořlavými kapalinami. V neposlední řadě byla rychlost šíření plamene ovlivněna také odhoříváním dřevěné podlahy, jejíž dubové kostky byly nasyceny zbytky nafty, olejů a mazadel.
Napadený objekt je situován severojižním směrem, objezdová komunikace umožňovala prů-jezd jediným vozidlem, přičemž manipulační prostor potřebný k rozvinutí útoků od požárních vozidel byl nedostačující.
Z druhé strany byla u haly železniční vlečka, na níž byl odstaven lokotraktor a vagóny, takže technika musela koleje přejíždět, a protože drobně pršelo, kola vozidel se na kolejích smekala a plynulost jejich nasazování byla zpomalena. Další překážkou byla montážní jáma v kolejišti, jejíž kryt se pod jedním CAS 25 probořil a vozidlo v jámě uvízlo.
První zásah jednotky ZPÚ ČKD Naftové motory řídil velitel Tumpach až do příjezdu velitele směny PÚ Praha por. Poskočila, který velení zásahu převzal. Velitel zásahu (VZ) rozhodl především o:
- vyhlášení zvláštního stupně poplachu,
- vytvoření štábu hašení,
- evakuaci všech tlakových lahví z objektů přiléhajících k napadené hale,
- zajištění dostatečného zásobování vodou,
- vyhlášení svolání příslušníků PÚ Praha z volna do služby,
- přivolání záchranné služby, pohotovostí plyn a elektro,
- žádosti o posílení počtu příslušníků VB (Veřejné bezpečnosti).
Obvod požáru byl odhadnut na 700 metrů a potřeba hasební vody odhadnuta na 14 000 litrů/min. Protože vydatnost místní sítě byla poloviční, rozhodl VZ o zajištění dostatečného množství hasební vody takto:
- první jednotky zásobovat z místní hydrantové sítě,
- připravit podmínky pro doplňování vody z okolí pro posilové jednotky,
- požárním člunem zajistit dodávku a dopravu vody z Vltavy (tato možnost se ukázala jako nereálná pro velkou vzdálenost a řadu překážek na dopravní cestě, zejména kole-jiště smíchovského nádraží, kde jezdily vlaky)
- povolat hadicový vůz pro dálkovou dopravu vody,
- povolat všechna dostupná cisternová vozidla PÚ Praha, všech závodních útvarů (ZPÚ) a veřejných požárních sborů (VPS),
- požádat o součinnost jednotky Středočeského kraje, vojenskou posádku Praha a Pražské komunikace pro kyvadlovou dopravu vody.
Pro naplnění odhadnuté dodávky 14 000 litrů/min. bylo třeba 35 B-proudů nebo 75 C-proudů a k jejich obsluze 140 mužů. Dalších požárníků bylo třeba k ostatním pracím na požářišti (strojníci, obsluha speciální techniky, vytváření dálkového vedení a podobně), takže celková potřeba byla asi 180–200 mužů.
Nakonec bylo v době lokalizace nasazeno celkem 212 mužů a 58 proudů (40 C-proudů a 18 B-proudů). Štáb hašení požáru pracoval v tomto složení:
- velitel zásahu: por. Poskočil Vladimír
- náčelník štábu: npor. Bach Vladimír
- náčelník týlu: nprap. Mrázek Josef
- spojař: prap. Jíša Vojtěch
Do štábu byli přizváni zástupci vedení podniku, VB a pohotovostních služeb. Na místo se dostavil také velitel PÚ Praha mjr. František Janů, který práci štábu kontroloval. O situaci na požářišti byl informován zástupce náčelníka tehdejší Městské inspekce PO NVP pplk. Ing. Petruse npor. Bach, který se dostavil na místo a zúčastnil se práce štábu.
Dále byli informování představitelé Hlavní správy PO MV ČSR a Národního výboru hl. m. Prahy. Požářiště bylo rozděleno na tři bojové úseky (BÚ) a to:
I. BÚ – východní strana haly – velitel por. Jiří Kapek (PÚ Praha) s úkolem především:
- omezovat šíření požáru do zkušebny, řídících a kontrolních prostorů
- výškovou technikou nasadit útočné proudy do vyšších podlaží čelní budovy
- zamezit přenesení požáru na zemní a podzemní objekty s ropnými produkty
- postupně provádět vnitřní zásah na střešní konstrukce
- zabránit rozšíření požáru na archiv technické dokumentace a výrobních programů
II. BÚ – západní strana haly – velitel prap. Josef Musil (PÚ Praha), po dojezdu PÚ Beroun velitel mjr. Šmíd a po odjezdu této jednotky opět prap. Musil s úkolem hlavně:
- zamezit rozšíření požáru do kalírny a administrativní budovy
- zamezit přenosu požáru na vyvíječe acetylenu
- prostřednictvím žebříku nasadit útočné proudy na střechu haly a nižších objektů
- provádět postupně vnitřní zásah do haly
III. BÚ – jižní strana haly – velitel por. František Sommer (PÚ Praha) s úkolem zejména:
- snižovat intenzitu hoření v prostoru střechy haly
- soustředit síly a prostředky k provedení účinného vnitřního a vnějšího zásahu
- pod ochranou vodních proudů proniknout přes prostor plechárny do hlavní haly
- nasadit výškovou techniku k útoku vodními proudy na střechu haly
Spojení u zásahu bylo zajištěno zřízením řídicí radiostanice Hvězda a byla zřízena síť radiostanic pro spojení mezi zasahujícími jednotkami a štábem. Místy bylo spojení stíněno ocelovými konstrukcemi, zejména při pronikání mezi konstrukcemi, které se zřítily, takže spojení bylo prováděno spojkami s ústnímu vzkazy.
Přes složitou situaci byla bezpečnost zasahujících požárníků dodržena a nedošlo k žádným vážným zraněním, pouze k drobným oděrkám, které nebylo třeba lékařsky ošetřovat. Na místě byly dva sanitní vozy s lékařem, po lokalizaci zůstal jeden vůz až do ranních hodin.
Požár byl lokalizován 19. 7. 1980 ve 21.39 hodin, zásahu se účastnilo celkem 47 jednotek PO (29 veřejných PÚ z Prahy a Středočeského kraje, 6 závodních PÚ, 10 veřejných požárních sborů a 2 vojenské útvary). Likvidace požáru byla provedena 20. 7. 1980 ve 13.41 hodin, kdy bylo místo předáno ZPÚ ČKD Naftové motory.
Přestože došlo i po dojezdu jednotek k rozšíření požáru, čemuž nemohly jednotky zabránit, byl zásah vyhodnocen jako účinný.
Z odborného požárního hodnocení
Městská inspekce PO NVP (MIPO NVP) jako orgán státního požárního dozoru zpracovala Odborné požární hodnocení (dnes Odborné vyjádření), ve kterém posoudila zejména otázky vzniku a rozvoje požáru, stavu požární ochrany v podniku a důsledky požáru. Hodnocení zpracoval npor. Rudolf Stejskal z oddělení zjišťování příčin požárů.
Doba vzniku a příčina vzniku požáru
S tolerancí 30 minut byl čas vzniku požáru odhadnut na 17.45 hodin dne 19. 7. 1980 a to podle výpovědi svědků a rychlosti odhořívání materiálů v hale a také s přihlédnutím k charakteru příčiny vzniku požáru.
K požáru došlo v době pracovního klidu, byl tedy vyloučen vliv technologie (stroje, zařízení, svářečské práce apod.). S ohledem na okolnost, že byl zadržen příslušník ZPÚ ČKD Naftové motory, který se přiznal, že požár založil, nebyly dále uvažovány jiné relevantní verze příčiny vzniku požáru.
K založení požáru použil hořlavou kapalinu, kterou rozlil a zapálil. Poté, co bylo nalezeno další kriminalistické ohnisko požáru v nabíjárně, kde prohořela dřevěná podlážka, aniž by tam byly nalezeny stopy přenosu z haly, měly orgány MIPO NVP a SNB – odboru vyšetřování za prokázané, že příčinou požáru bylo úmyslné zapálení.
K tomu orgány MIPO NVP zjistily, že od roku 1976 do doby předmětného požáru došlo v podniku celkem k 15 zahořením a 13 požárům. Za zahoření se v té době považovalo předem definované hoření bez zranění či úmrtí a beze škody (např. spálené potraviny, samovznícení uhlí, saze v komíně, odpadky v popelnici apod.). Řada případů zejména zahoření se shodovala s pracovní dobou obviněného a později odsouzeného Z. Vítka, který byl odsouzen na 25 let odnětí svobody.
Rozšíření požáru
K rychlému rozvoji požáru po založení došlo vzhledem k použití urychlovače hoření, a to patrně rozlitím hořlavé kapaliny. K rozšíření požáru došlo zejména pro:
- hořlavost stavební konstrukce střechy,
- pozdní zpozorování (až po prohoření střechy),
- nízký stav závodní jednotky bez cisterny,
- výbuchy tlakových lahví a nádob s hořlavými kapalinami, které limitovaly možnost účinného vnitřního zásahu,
- nerozdělení haly na požární úseky.
Stav PO
Poslední kontrolu PO provedla MIPO NVP 28. 9. 1979 bez zjištění závažných nedostatků. Organizace i dokumentace PO byly vedeny v souladu s předpisy. Kontrola ZPÚ byla provedena 23. 1. 1980, bylo zjištěno, že plánovaný stav 1+18 není naplněn a z techniky má útvar k dispozici pouze stříkačky bez další techniky (CAS).
Závažným nedostatkem bylo oznámení pouze dvou požárů, další zahoření a požáry nebyly na MIPO NVP oznámeny.
Důsledky požáru
Přímá vzniklá škoda byla vyčíslena na 142 758 100 Kčs, a to zničením hlavní výrobní haly včetně stavební konstrukce, rozpracované výroby, zásob materiálu a strojního vybavení.
Následná škoda ve výši 1 miliardy Kčs vznikla v důsledku nezbytného přenesení výroby do Hradce Králové, s nutností náhradních řešení (například také doprava a ubytování zaměstnanců).
Podle Spisu o požáru evid.č. 4005–80–262 zpracoval Václav Hladík,
technické zpracování historického materiálu: mjr. Ing. Karel Mulenko
Seriál: Velké pražské ohně
- Flashback
1927: Na Letné shořela studentská kolonie. 80 studentů zůstalo bez přístřeší, jeden hasič byl zraněn
Znáte tu pranostiku o Vánocích na blátě? Že se ptáme! Stejně tak se ale ulicemi může prohánět severák a rtuť teploměru klesnout povážlivě hluboko pod nulu, jako v roce…
- Flashback
1946: Divadlo Uranie v Praze zachvátily plameny, pod jedním ze zasahujících hasičů se prolomila střecha
Hrozné je, když se na scéně – a nejen divadelní – objeví žhářství. A to byl přesně případ divadla Uranie v Praze – Holešovicích. Divadlo mělo dlouholetou tradici, bylo…
- Flashback
1999: Při požáru pražské tržnice se jeden z hasičů propadl do ohnivého pekla, kolegové ho zachránili
Koncem 90. let se v celé naší republice množily tržnice a tržiště s obchodníky – převážně východními – a narůstaly i problémy v oblasti požární ochrany. Například…
1925: Strážník si všiml vycházejícího šedivého kouře z opravované kopule kostela sv. Mikuláše na Malostranském náměstí
Co se tenkrát to úterý začátkem září 1925 stalo? Málem se opakovalo Národní divadlo! Bylo krátce po poledni 1. září, když si bdělý a službukonající strážník všimnul…
Velké pražské ohně – Thurm a Beschke 1935
Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. O pravdivosti přísloví se důkladně přesvědčili zaměstnanci fy Thurm a Beschke v Praze Vysočanech 15.února 1935.
Velké pražské ohně – plynojem v Michelské plynárně
Jeden z nejnebezpečnějších požárů vypukl šestého ledna 1961 v dopoledních hodinách. Vznikl v michelské plynárně kde začal hořet plynojem.
1938: Požár zachvátil obložení kabiny výtahu na rozhledně Petřín, 80 osob ji opustilo po schodišti
Před více jak sedmdesáti lety, dne 5. července 1938 v 15:20, hořelo dřevěné obložení výtahu pražské rozhledny na Petříně.
Velké pražské ohně – Staroměstské mlýny
Praha se vždy považovala za centrum odporu proti jakékoliv diktatuře. Dějiny nás o tom neustále podávají svědectví. Tak bylo i v červnu roku 1848.