Mámo hoří nám auto
Auto, ze kterého se najednou začne strašně kouřit na dálnici, nevěstí nic dobrého. Martin jel za octavií, jejíž řidič si nevšiml, že začíná hořet.
Jel normálně dál. Všichni na něj blikali, mávali a troubili. Pak teprve zastavil na krajnici, vystoupil… A auto mu shořelo v tu chvíli před očima, popisuje očitý svědek Martin s rozčilením dodnes patrným. Prý i když to udělali, nemělo cenu volat hasiče. Požár postupoval ohromně rychle. Vůbec bych se nedivil, kdyby to bylo auto z povodní, říká Tomáš Lachout z AAA Auto Praha. Tvrdí, že vozy, do jejichž ektroinstalace se dostala voda, jsou bez pořádného následného servisu k podobným nehodám velmi náchylné: „Taví se jim spoje i relátka!“Hasičské statistiky uvádějí za rok 2001 celkem 2227 požárů v dopravě. V tom jsou zahrnuty nejen osobní auta, ale i nákladní a třeba i traktory. Hořících osobních vozů je však nejvíc. Za první tři čtvrtletí roku 2002 už v „dopravě“ hořelo 1827 krát. Nejpřekvapivější je konstatování vyšetřovatele Václava Hladíka, že havárie je příčinou hoření jen v 1,12 procenta všech případů! „Drtivá většina jsou závady na elektroinstalaci a palivovém systému,“ shrnuje Hladík. Proto doporučuje všem preventivní kontroly.
Co dělat, když začne hořet auto?
1 Zachránit sebe, spolucestující, doklady a mobilní telefon. Nemá smysl riskovat s cílem dojet s hořícím, nebo i třeba jen čoudícím vozem někam daleko od domů, nebo k potoku kvůli hašení. Záchrana lidí má absolutní přednost před vším!
2 Je čím hasit? Chytrý řidič má kdispozici alespoň hasicí sprej . Lepší je dvoukilový práškový hasicí přístroj za zhruba tisícikorunu. „Nejhorší hloupost, co znám, je koupit si auto za milion, ale potom ušetřit tisícovku na hasičáku,“ tvrdí hasič Petr Vodička. Na hasicí azbestovou roušku propagovanou před lety už moc nevěří.
3 Troufnu si hasit? Je třeba se rozhodnout, jestli není oheň už tak silný, že bych při snaze hasit příliš riskoval, nebo zda má smysl ještě něco zachraňovat. „Někdy může být ještě chvilka času. Benzin třeba na výfuku na bloku motoru nevzplane úplně ihned. Pár vteřin to trvá,“ konstatuje ze zkušenosti hasičský vyšetřovatel Václav Hladík.
4 Podívat se pod auto,zda z motoru neteče hořící benzin.Pokud ano, hasit nejprve motor!
5 Při hašení nezpůsobit komínový efekt – nezvedat kryt motoru naplno! „Prostor motoru hasíme zásadně tak, že jenom kryt nadzvedneme o pár centimetrů a hasicí směs pouštíme dovnitř jen škvírou,“ popisuje postup Petr Vodička. Postupují tak prý i profesionálové, i když mají k dispozici celé auto vody a silnou stříkačku.
6 Uhasit louži benzinu,pokud pod autem zůstala.
7 Pokud hoří vinteriéru (nejčastěji hoří za palubní deskou),hasit škvírami odspoda!
8 Pozor na airbagy, pokud hasíte uvnitř! Požár může čidla pomýlit a záchranný vak může vystřelit. „Viděl jsem na vlastní oči, jak airbag doslova vyhodil hasiče z auta. Byl pěkně pomlácený,“ varuje hasič Vodička.
Dobré rady
* I když se mi podaří požár auta zvládnout vlastními silami, je třeba profesionální hasiče zavolat. A to jak kvůli riziku opětovného hoření, tak i kvůli pojišťovně.
* Pro pomoc s hašením zastavit nákladní auto nebo autobus – podle předpisů musí mít šestikilový hasicí přístroj, s nímž už jsou šance na uhašení podstatně větší.
* Pokud vozím v autě hasicí přístroj, je třeba ho jednou za rok nechat prohlédnout. Kontrola vyjde zhruba na 40 korun. Sprejem hasíme zásadně s ventilem nahoře.
NEZAPOMEŇTE:
Hasicí sprej v přihrádce u spolujezdce má každý rozumný řidič
Motor se hasí zásadně jen škvírou pod jen trochu zvednutou kapotou
Hořící elektronika za pulubní deskou se hasí nejlépe škvírami odspodu
Hasicí přístroj nepřekáží pod sedačkou
Převzato z www.idnes.cz … auto.idnes.cz