„Sebrání majáčků“ dobrovolným hasičům je pouze nafouknutá bublina, nikdo to v plánu nemá
Česká média, ať už bulvární nebo seriozní, informovala v uplynulých hodinách o „kauze“, na jejímž konci je podle těch největších skeptiků konec nejen dobrovolných hasičů v Čechách a celkové rozložení státu. „Dobrovolným hasičům chtějí politici sebrat majáčky“, pokud budeme citovat z tisku.
Vynechme teď všechny srdceryvné odstavce plné stovek tisíc zasahujících dobrovolných hasičů, oprosťme se od veškerých zavádějících informací, ostatně jako vždy u nás, a podívejme se na to, co se opravdu stalo.
Užívání zvláštního zvukového výstražného zařízení doplněného zvláštním výstražným světlem modré barvy (zjednodušeně modrý majáček) je v současné době určeno zákonem o silničním provozu. Zákon též vymezuje okruh subjektů, které k plnění svých zvláštních úkolů modrý majáček potřebují – mimo jiné vozidla policie, hasičských záchranných sborů, zdravotnické záchranné služby atd.
Ministerstvo dopravy tato pravidla a výčet uživatelů modrých majáčků nijak nezpochybňuje a žádné změny v zákoně nenavrhuje. Zákon o silničním provozu nicméně též dává vládě možnost doplnit svým nařízením další vozidla s právem používat výstražné světlo modré barvy. Právě prostřednictvím vládního nařízení byl v minulosti nad rámec zákona nesystémově rozšiřován seznam uživatelů modrých majáčků o řadu dalších subjektů.
Právo užívat modrý majáček tak nyní má například pět vybraných městských dopravních podniků, ačkoliv dopravní podniky čtrnácti dalších měst nařízení nejmenuje. Právem užívat modrý majáček disponuje Státní plavební správa, u níž je tato výsada dle Ministerstva dopravy zbytečná. Sporné je rovněž to, zda má být mezi uživateli modrých majáčků Svaz záchranných brigád kynologů České republiky v Žatci.
Cílem ministerstva dopravy je vrátit právo užívat modrý majáček těm subjektům, které právo přednostní jízdy skutečně potřebují k záchraně života, zdraví a majetku – tedy vrátit se k původní filozofii zákona a neudělovat nad jeho rámec toto právo dalším a dalším činitelům a organizacím.
Je ale třeba zdůraznit, že návrh zatím Ministerstvo dopravy předložilo pouze do meziresortního připomínkového řízení, nyní vypořádává připomínky a teprve na jejich základě připraví finální podobu návrhu pro jednání vlády. Návrh bude ještě před tím konzultovat s ministerstvem vnitra, do jehož gesce spadá Integrovaný záchranný systém.
Meziresortní připomínkové řízení k návrhu právního předpisu standardně trvá minimálně 20 pracovních dní v případě návrhu zákona a 15 pracovních dní v případě návrhu nařízení vlády nebo vyhlášky.
V meziresortním připomínkovém řízení se k materiálu vyjadřují všechny ústřední orgány státní správy (zejména všechna ministerstva), dále pak kraje, Svaz měst a obcí, odbor kompatibility Úřadu vlády a v případě potřeby další správní orgány, profesní, zaměstnanecké (např. odbory) i zaměstnavatelské organizace.
Je tedy předčasné dělat v této věci závěry. Ministerstvo dopravy se jednoznačně bude řídit tím principem, že na seznamu uživatelů modrých majáčků zůstanou organizace, které dostatečně zdůvodní, že toto právo potřebují k záchraně života zdraví či majetku. V tomto smyslu ministerstvo zvažuje ponechání modrých majáčků například horské službě či dobrovolným hasičům.
Revoluce se nechystá, modré majáčky dobrovolným hasičům nikdo sebrat nechce, můžete klidně spát.
Doplnění v 10:00:
Jak na Facebooku upozornil Michal Bareš, návrh je veřejně přístupný.
V současném § 2 odst. 1 nařízení vlády jsou uvedeny oprávněné subjekty, resp. další „vozidla s právem přednostní jízdy“, které neodpovídají současnému hodnocení smyslu a účelu zákona nebo zakládají neodůvodněný precedent a nepodložené požadavky dalších subjektů k zařazení do výčtu oprávněných subjektů podle § 2 nařízení vlády.
- vozidla jednotek požární ochrany lze jednoznačně podřadit pod § 41 odst. 2 písm. e) zákona jako „vozidla hasičských záchranných sborů“,
- vozidla vojenských hasičských jednotek lze jednoznačně podřadit pod § 41 odst. 2 písm. e) zákona jako „vozidla hasičských záchranných sborů“.