Šestnáct velkokapacitních cisteren Tatra 815–7 pro výrobu pěny stlačeným vzduchem pořídili hasiči v Moravskoslezském kraji
V únoru jsme přinesli článek o nákupu šestnácti velkokapacitních cisteren se zařízením pro výrobu a dopravu pěny, které v rámci projektu „Nákup hasičských vozidel se zařízením pro výrobu a dopravu pěny“ v hodnotě 110 352 000 korun pořídil hasičům Moravskoslezský kraj.
Projekt byl realizován Moravskoslezským krajem ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem Moravskoslezského kraje, spolufinancován byl z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko je řídícím orgánem Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Jejím úkolem je spravovat peníze z evropských strukturálních fondů a českých veřejných zdrojů a směřovat je prostřednictvím poskytnutých dotací na rozvojové investiční projekty k příjemcům tak, aby z nich měl region a místní obyvatelé co největší přínos.
Všech šestnáct vozidel CAS 30/9000/540-S3VH-CAFS od firmy Kobit převzali hasiči spolu se sedmnácti prvovýjezdovými cisternami v červenci roku 2015.
Speciální technologie vozidel
Vozidla Tatra 815–7 jsou vybavena zařízením One-Seven pro výrobu a dopravu pěny pomocí stlačeného vzduchu (CAFS – compressed air foam system). Zařízení je umístěno v prostoru za kabinou na levé straně vozidla. Za tímto účelem je výfuková sestava přestavěna na pravou stranu automobilu.
One-Seven je vestavěné autonomní zařízení s vlastním pohonem, akumulátor je dobíjen z elektrické soustavy vozu. Součástí zařízení je palivová nádrž na 22,5 litru.
Přiměšovač umožňuje nastavení v rozsahu 0,2 – 2 % i připojení externího kanystru s pěnidlem. Kvalita pěny je vzhledem k technologii nezávislá na tlaku vody. Výkon pro dopravu pěny (suché/mokré) je 1 000, respektive 1 100 litrů za minutu.
Podvozek, motor a převodovka
CAS 30-S3VH – CAFS je postavena na třínápravovém šasi Tatra 815–7 6×6.1 s naftovým přeplňovaným osmiválcem o výkonu 325 kW a automatizovaným řazením Norgren.
Čtyřmístná kabina s nezávislým naftovým topením má mít zásuvku pro připojení tlakového vzduchu a dobíjení s automatickým odpojením při startu automobilu Rettbox.
V přední části podvozku je uchycen lanový naviják Rhino o tažné síle 51 kN, vybavený jištěním proti přetížení, s lanem dlouhým 30 metrů. Šest Tater má adaptér pro nasazení sněžného pluhu.
V horních rozích kabiny jsou záblesková LED světla modré barvy, další dvě pak na přední kapotě, Siréna je umístěna pod předním nárazníkem.
Pod ním je také sklopná asanační lišta se štěrbinovými tryskami. Ovládání přívodu vody je v kabině řidiče.
Na vozidle je rovněž provedena kompletní příprava pro dodatečnou montáž předního nárazníkového monitoru.
Nástavba cisterny
Samotnou nástavbu tvoří tři moduly – přední skříň, zadní skříň a nádrže na hasivo.
Kostra přední skříně je sešroubovaná z hliníkových eloxovaných profilů a olepená hliníkovým plechem, z boku přístupné úložné prostory kryjí roletky s průběžným madlem.
Zadní skříň se od přední konstrukčně liší jen nahoru výklopnými dveřmi v zadní části, kterými se přistupuje k ovládání čerpacího zařízení.
Hasiči v Moravskoslezském kraji nakoupil i nová prvosledová vozidla a automobilové plošiny. O projektu "Nákup prvosledových hasičských vozidel se speciální IT technikou“, jehož cílem je pořídit 17 nových cisteren Tatra Terrno, jsme informovali v samostatném článku. Šestici automobilových plošin na podvozcích Mercedes Benz Econic dodá na severovýchod Wawrzaszek.
Nádrže na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek, vyrobený z nerezavějící oceli o objemech 9 000 litrů pro vodu a 540 pro pěnidlo.
Jako čerpací zařízení je použito čerpadlo THZ 3000 o jmenovitém výkonu 3 000 litrů za minutu s automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí. Přiměšovací zařízení je manuální, nastavitelné v rozsahu přimísení 0 – 6 % pěnidla.
V pravé zadní části nástavby je namontován průtokový naviják s 60metrovou tvarově stálou hadicí a pistolovou proudnicí o jmenovitém průtoku 200 litrů za minutu při tlaku 4 MPa.
Na horní plošině nástavby je upevněna snímatelná lafetová proudnice o průtoku 2 500 litrů za minutu při 10 barech.
Vizuální provedení vozidel již se šrafováním „chevron“
Automobily byly dodány v červeném barevném odstínu RAL 3024 se zvýrazňujícími bílými pruhy RAL 9000 a šrafováním „chevron“ na zádi automobilu.
Starší vozidla dobrovolným hasičům
Starší velkokapacitní cisterny byly postupně předány dobrovolným hasičům. Tato skutečnost se jednoznačně projeví ve zvýšení akceschopnosti u JPO II a JPO III, zejména u těch jednotek, jež jsou předurčeny ke speciálním typům zásahů.