Hasičům v Moravskoslezském kraji se převrátila už druhá automobilová plošina AP 40 Bumar, obě nehody šetří policie
V úterý 27. září 2016 se na stanici Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje převrátila automobilová plošina AP 40 Bumar na podvozku Mercedes-Benz Econic. Bohužel to nebylo poprvé, k podobné nehodě jiného vozu z této zakázky došlo i na stanici ve Frýdku-Místku.
Podle Moravskoslezského Deníku byl zraněn jeden z hasičů, záchranná služba ho převezla do nemocnice, kde zůstal v hospitalizaci.
V online rozhovoru Moravskoslezského Deníku tuto událost na dotaz jednoho ze čtenářů komentoval i ředitel krajských hasičů.
Nehoda ještě vyšetřena nebyla – ale, alespoň podle mého názoru, byly učiněny všechny kroky tak, abychom tu skutečnou příčinu znali.
Pochopitelně ve hře jsou nejen peníze, ale hlavně životy a zdraví zasahujících hasičů, proto jsme najali soudního znalce, proto byla také událost nahlášena na policii a doufám, že se ve velice krátké době dozvíme skutečnou příčinu. S obdobnými výrobky jsou ale problémy po celé republice, což jsme pochopitelně v době výběrového řízení nemohli vědět.
Ing. Zdeněk Nytra, ředitel HZS MSK
Projekt „Nákup hasičské výškové techniky“ v hodnotě přibližně 100 milionů korun přinesl profesionálním hasičům nové automobilové plošiny a žebřík. Připravil ho Moravskoslezský kraj ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem Moravskoslezského kraje, spolufinancován byl z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko je řídícím orgánem Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Jejím úkolem je spravovat peníze z evropských strukturálních fondů a českých veřejných zdrojů a směřovat je prostřednictvím poskytnutých dotací na rozvojové investiční projekty k příjemcům tak, aby z nich měl region a místní obyvatelé co největší přínos.
Plošin na podvozku Mercedes-Benz Econic bylo pořízeno šest. Za 99 933 900 korun včetně DPH je hasičům dodala společnost WISS CZECH. Cena za jeden vůz tedy byla 16 655 650 korun.
Jak nám potvrdila policejní tisková mluvčí, obě nehody šetří policisté prozatím s podezřením na trestný čin obecného ohrožení, přesná příčina převrácení doposud není známa, minimálně k jednomu případu byli dle slov ředitele Nytry přivoláni soudní znalci. Na vině může být jak selhání techniky, tak chybná obsluha.
Vyjádření společnosti WISS CZECH, s. r. o.
Po pádu první plošiny byly námi (WISS Czech) všechny plošiny AP 30 zkontrolovány a byly shledány z hlediska stability provozuschopné. WISS CZECH byla stran AP 40 provozovatelem (HZS MSK) informována o skutečnosti, že všechny plošiny byly až do vyřešení dány mimo výjezd.
Firma WISS Czech dodala pro HZS České republiky 18 plošin AP 30 Bumar na podvozcích Renault Midlum v rámci projektu Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní – pozn. red.
Provozovatel si vyžádal stanovisko dodavatele WISS CZECH, s.r.o. ke stanovení důvodu havárie a k možnosti provozu AP 40. Výrobce FM Bumar – Koszalin ve své odpovědi vydal zamítavé stanovisko k možnosti provozování dalších pěti plošin AP 40 až do okamžiku důkladného vyšetření příčin první havárie.
Ke druhé havárii se nebudeme vyjadřovat, neboť jsme u toho testování nebyli účastni a nemáme o průběhu ani příčinách žádné informace.
Luděk Štěpáník, WISS CZECH, s.r.o.
Vyjádření HZS ČR
Generální ředitelství HZS ČR reaguje na dvě nehody, při kterých se v Moravskoslezském kraji převrátily automobilové plošiny AP 40 Bumar. Jedná se o výškovou techniku, kterou pořídil Moravskoslezský kraj v rámci Regionálního operačního programu Moravskoslezko pro HZS Moravskoslezského kraje.
Od stejného výrobce byl pořízen i jiný typ automobilových plošin, konkrétně plošiny AP30 Bumar v rámci evropského projektu Připravenost Hasičského záchranného sboru ČR k řešení povodní realizovaného HZS ČR. U těchto plošin k žádné nehodě tohoto druhu nedošlo.
Z počátku sice vykazoval tento typ plošin některé závady, ty ale byly jiného charakteru a byly okamžitě reklamovány a odstraněny.
říká generální ředitel HZS ČR genmjr. Drahoslav Ryba
Již v září letošního roku byla velmi pečlivě a zodpovědně prověřena a odzkoušena výrobcem každá z 18 plošin, které HZS ČR nakoupil. V tuto chvíli nejsou známy žádné skutečnosti, které by vedly k tomu, že by se podobný případ měl týkat také plošin typu AP 30.
Musím zdůraznit, že bezpečí hasičů při jejich práci pro mě vždy bylo a pořád je základní prioritou. Nejrůznější techniku využívají hasiči ke své práci dnes a denně a tak, jako se při zásazích musí plně spoléhat jeden na druhého, musí být stoprocentně spolehlivá i technika, která jim slouží.
dodal generální ředitel
Firma, která automobilové plošiny dodala, byla vybrána na základě otevřeného a transparentního výběrového řízení.