Nošovická AP Bronto Skylift F32 RLX
Dnes vám v téměř tradičním nedělním koutku pro techniku krátce představíme automobilní plošinu ze stanice HZS Moravskoslezského kraje v Nošovicích.
Dnes vám v téměř tradičním nedělním koutku pro techniku krátce představíme automobilní plošinu ze stanice HZS Moravskoslezského kraje v Nošovicích.
Jedná se o AP Bronto Skylift F32RLX na mezi hasiči pro podobné nástavby poměrně rychle se rozšiřujícím (především u HZS MSK) podvozku Mercedes Benz Econic 1833 – v Nošovicích se znakem náprav 4×2.2. Podvozek je osazen motorem o výkonu 240 kW (330 k) a je ve verzi se sníženou průjezdní výškou (MB dodává Econic i s vyšší kabinou pro komunální účely). Kabina je třímístná, kdy jsou sedadla spolujezdců umístěna vůči sedadlu řidiče mírně vzadu. Celková hmotnost vozidla je 17,6 tun.
Nástavbu tvoří odlehčená modulární hliníková konstrukce Bronto s celkem čtyřmi roletovými skříněmi a bednou s evakuačním rukávem. Hlavním nosným prvkem je rám svařený z vysokopevnostní ocele a je na rám podvozku přišroubován pomocí pružinových prvků. Zásobník na hydraulický olej má objem přibližně 400 litrů. Otáčení točnice zajišťuje kulový otočný věnec poháněný samobrzdící redukční převodovkou s lamelovou brzdou. Rozsah otáčení je samozřejmě nekonečný. Nouzově lze točnici obsluhovat klikou nebo pomocným motorem, který je dodáván na přání a je součástí i tohoto vozu.
Zvedací rameno je pětidílné, vyrobené z vysokopevnostních ocelových profilů. Jednotlivá ramena jsou svařována plasmově a jsou protizkrutové. Uložena jsou na kluzných válečkových prvcích, odolných proti opotřebení. Postranní vedení je nastavitelné, opět pomoci umělohmotných kluzných prvků. První teleskop je ovládán vnitřním vysouvacím válcem, druhý a třetí pak pomoci dvojitě vedeného vysouvacího a zasouvacího řetězového pohonu.
Ovládání plošiny je systému Bronto 3+ (Electronic Control System) s barevnými displeji a dálkovou diagnózou na bázi GSM. S tímto ovládáním lze teleskopické „H“ opěry lze zastavit v jakékoliv pozici a počítač podle toho automaticky upraví pracovní diagram. Minimální pracovní šířka podpěr je 2800 mm, při plném vysunutí je šířka podpěr 6100 mm, podélně se pak jedná o 5700 mm. Podpěry zvládnou korigovat podélné i stranové nerovnosti v rozmezí do 9°. Podpěrné talíře jsou výkyvné do 15° ve všech rovinách.
Podél teleskopického ramene je namontován rovněž teleskopický žebřík a suchovod, na koši o nosnosti 500 kg je namontován elektronicky ovládaný monitor o výkonu 2300 l/min. Ten lze obsluhovat jak z koše, tak z pracoviště strojníka. Koš lze stranově natáčet (doleva v úhlu 45°, doprava v úhlu zhruba 40°, z důvodu prostorového omezení žebříkovou sadou) a nechybí samozřejmě ani ochranné skrápěcí trysky.
Mezi další vybavení vozidla patří např. dva dýchací přístroje Dräger, integrované v opěradlech hasičů v kabině, hadicový naviják v koši, uložení pro nosítka v koši, pracovní světlomety 70W/24V, nosítka Ferno, elektrocentrála 5kVA/230V, náhradní pohon s elektromotorem Kohler, který umožňuje plnohodnotný provoz záchranných prací plošiny i v případě výpadku motoru vozidla, záchranný rukáv Hudec a elektronický anemometr.
Některá takticko-technická data
Motor: | Mercedes-Benz 240 kW |
Podvozek a kabina: | Mercedes-Benz Econic 4×2.2 |
Nástavba: | Bronto Skylift, modulární hliníková odlehčená |
Pracovní výška: | 32 m |
Max. výška dna pracovního koše: | 30 m |
Max. zatížení koše: | 500kg |
Max. dosah do stran: | 20,5m |
Rotace: | nekonečná 360° |
Transportní výška: | max. 3,2m |
Transportní délka: | 9,05m |
Transportní šířka: | 2,5m |
Celková hmotnost: | 17,6t |