Středa 13. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Těžkotonážní jeřáb pro HZS Moravskoslezského kraje Terex Demag byl pořízen i pro vyprošťování havarovaných letadel

Nový jeřáb o nosnosti 60 tun byl z krajského rozpočtu zakoupen pro HZS Moravskoslezského kraje. Jedná se o jeřáb Terex Demag AC 60/3 s maximálním vyložením 40 metrů. Vozidlo bude po předání sídlit na HS 1 v Ostravě-Zábřehu

Rozhodnutí o koupi takto výkonného jeřábu jde ruku v ruce mimo jiné i v souvislosti s nákupem zcela nového vyprošťovacího zařízení pro havarovaná a nepojízdná letadla pro Hasičskou záchrannou službu letiště Ostrava.

Přečtěte siNa letišti v Mošnově disponují nejmodernějším vyprošťovacím vybavením v zemi

Vyprošťovací souprava součinnost s jeřábem přímo vyžaduje, tudíž i tato skutečnost mohla v rozhodování hrát svou roli.

Vozidlo je provedeno je samozřejmě v červeném reflexním odstínu RAL3024 a jeho cena je necelých 16 miliónů korun.

Jeřáb má nosnost 60 tun, délku teleskopického výložníku 40 m a maximální vyložení 37 metrů (bez nástavce). Minimální vyložení je pak 3 m. Jeřáb může být navíc vybaven dvoudílným nástavcem hlavního výložníku (8 + 7 = 15 m). Ocelové lano o průměru 16 mm je dlouhé 180 metrů

Výložník se skládá ze čtyř teleskopických sekcí a dovoluje jejich vysouvání/zasouvání i při zátěži.

Vozidlo je osazeno vodou chlazeným motorem Daimler Chrysler OM 501 LA o výkonu 260kW a maximálním kroutícím momentu 1 730 Nm. Přenos výkonu motoru na kola pak zajišťuje 12 stupňová automatická převodovka ZF AS Tronic.

Pérování je hydropneumatické s hydraulickou aretací, ovladatelnou z obou kabin (řidiče i obsluhy jeřábu). Kabina je dvoumístná se zvýšenou tvrdostí čelního skla. Kabina obsluhy je naklonitelná v rozsahu 0–20°.

Podvozek je šestikolový se všemi nápravami hnanými a všemi řiditelnými. Každá disponuje uzávěrkou diferenciálu. Při rychlosti nad 40 km/h zatáčí pouze přední kola, při nižší pak přední a zadní. Ve speciálním režimu pak lze zapojit i řízení prostřední nápravu. Celý systém také umožňuje natočení všech kol stejným směrem (nezávislé řízení druhé a třetí nápravy), tzn. je možný částečný pohyb bokem (tzv. krabí chod).

Samotný podvozek je dlouhý 9 300 mm, celé vozidlo včetně teleskopu pak 11 625 mm. Plně vysunuté boční podpěry ve tvaru H vytváří podpěrnou bázi až 7 230 × 6 300 mm (d × š). Průjezdní výška je 3 900 mm. Celé vozidlo pak váží 36 tun, v závislosti na vybavení se tato hodnota může zvýšit až na 43 tun.

Pro účely hasičských sborů je pak jeřáb nadstandardně vybaven vyprošťovacím navijákem s tažnou silou 20 tun v zadní části vozu.

Motor a převodovka

Typ:Daimler Chrysler OM 501 LA, vodou chlazený
Výkon:260 kW/353 HP při 1800 ot./min.
Kroutící moment:1730 Nm při 1080 ot./min.
Převodovka:Automatická, dvanáctistupňová, ZF AS Tronic

Podvozek
Pohon:6×6×6 (kol x hnaných x řízených)
Nápravy:S planetovým převodem, každá s uzvěrkou diferenciálu
Odpružení:Hydropneumatické, hydraulická aretace z obou kabin, automatická i manuální regulace výšky
Řízení:Dvouokruhové s hydraulickým posilovačem, na základě rychlosti vozidla se k řízení přidává i třetí náprava. Druhá a třetí náprava řiditelná nezávisle. Krabí chod.
Brzdy:Provozní bubnové na všech nápravách, parkovací pomocí pružin na druhé a třetí nápravě, ABS, elektrický retardér

Jeřáb:
Pohon:Motorem podvozku
Pohyby:Možno provádět 4 pohyby současně, brzdící ventil při pohybech dolů
Hydr. olej:585 litrů, chlazený
Kabina:Naklonitelná v rozsahu 0–20°
Sdílet