Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Viper DA 1500/1800

Unikátní požární automobil z produkce firem Oshkosh/Rosenbauer.

Jedná se o vskutku speciální hasičský automobil, který postavila známá rakouská firma na výrobu požární techniky Rosenbauer a dala mu jméno Viper (Zmije) podle stylu jeho jízdy. Vůz je určený k boji s požáry na letištích, v petrochemickém průmyslu a v neposlední řadě také s lesními požáry. Je zkonstruovaný na americkém terénním podvozku Oshkosh. Podvozek, ze kterého typ DA vychází, byl vyvinut pro potřeby námořnictva armády USA a má vojenské označení M 977, z něj pak vznikla platforma Oshkosh LVS (Logistics Vehicle Systém) s pohonem 4×4, resp. 8×8 s civilním označením DA 1500/1800. Je to vlastně dvoudílná souprava, která je spojena kloubem. Toto řešení podvozku tak umožňuje vozidlu LVS/DA neobvyklé jízdní vlastnosti a skvělou průchodnost a manévrovatelnost v terénu. Nicméně toto konstrukční řešení klade větší nároky na schopnosti řidiče.
Jako hasičský speciál byl tento typ představen firmou Rosenbauer v polovině 80 let minulého století. První zákazník byl z USA a vzápětí jeden kus putoval k hasičům na ostrov Malta. V současné době je tento typ v užívání na několika severoamerických letištích a také u sborů, které jsou předurčeny na boj s lesními požáry, dále je ve výjezdu u hasičů v jihoafrické republice a na již zmíněné Maltě. Tam je v červeném barevném provedení, ostatní jsou ve žluté či svítivě zelené barvě.
Jeho osádku tvoří dva muži. Mají k dispozici dva z plně plynotěsné kabiny ovládané monitory voda/pěna a dále základní požární vybavení v nástavbě vozu včetně termo a infra kamery (typ DA 1800). Jak je psáno v úvodu článku, tak se jedná vlastně o dva od sebe mírně odlišné typy vozidel. Mezi DA 1500 a DA 1800 jsou rozdílné hlavně požární nástavby, resp. velikosti nádrží hasících látek a malinko jiné je i celkové uspořádání vozidla. Nepatrně je odlišný i jejich vzhled. Letištní DA 1500 má i halonové hasící zařízení. Typ DA 1800 je přímo určen pro boj s lesními požáry. Bývá také označován jako Rough Terrain Fire Trucks (RTFTs). O hasících schopnostech těchto vozidel by se dalo napsat mnoho stran. DA 1500 své skvělé vlastnosti ukázal při nejednom zásahu na letišti, DA 1800 své kvality prokázal při likvidaci velkých lesních požárů. Jeden příklad za všechny : DA 1800 dorazil k místu lesního požáru, během 25 minut pokryl lafetou ochrannou vrstvou pěny šest domů v bezprostřední blízkosti požáru a pak úspěšně za pomoci několika pozemních jednotek požár zlikvidoval.

TTD

Typ : Oshkosh/Rosenbauer Viper
Podvozek : Oshkosh LVS/DA
Motor : Detroit Diesel 8V 92TA
Výkon : 540 koní
Pohon : 8×8
Nádrž na naftu : 2×285 l
Převodovka : automat.Alison HT 470D
Rychlosti : 4 stupně vpřed,1 vzad
Rozvodovka : 2 stupně-Oshkosh DA 100
Řízení : Ackerman Hydraulic Power Assist, kloub TM
El.vybavení : Leece Neville – Model: 3428JC 65 Amp
Nápravy : Eaton DS381P, DS580P
Pneumatiky : 16R21 Goodyear Tubeless Radial
Max.rychlost : 105 km/h
Zrychlení 0–80 km/h za 40 sekund
Brodivost : 1.524 mm
Stoupavost : 60%
Délka : 11.000 mm
Šířka : 2.844 mm
Výška : 3.150 mm
Celková hmotnost : 29.000 kg
Nájezdový úhel : přední 46°, zadní 50°
Překonání kolmého zátarasu : 610 mm
Osádka : 1+1

Nástavba

Čerpadlo : Rosenbauer R-600
Pohon čerpadla : motor Detroit Diesel 300 koní
Výkon : 6.000 l/min
Střešní lafeta : Rosenbauer RN-60
Průtok : 2.825 l/min
Dostřik : 70 m
Otočení : 270°
Nahoru : +55°
Dolů: –15°
Nárazníková lafeta : Rosenbauer Santa Rosa
Průtok : 950 l/min
Dostřik : 46 m
Otočení : 270°
Nahoru : +50°
Dolů: –20°
Vlastní ochranná vodní clona : čtyři trysky s celkovým průtokem 246 l/min
Vysokotlak : 1/2 47 m/227 l/min
Nádrž na vodu : 6800/7150 l
Nádrž na pěnidlo : 914/1000 l
Halony : 0/100 kg
Elektrocentrála : diesel 5 kV
Osvětlení : 8 × 300 W lampy
Navigace GPS
Zásoba tlak.vzduchu pro osádku/kabinu : 4 hod


Poděkování: Petr Kocán- fotky Vipera a ing.Vojtěch Pařízek/Ř HZS ČD – zapůjčení modelu DA 1500 k fotogra­fování.
Poděkování patří také firmě Rosenbauer za poskytnutí fotografií a technických informací o vozidle.
Sdílet