Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania CAS/AP – Nový Zéland

Kombinovaný automobil našich vzdálených kolegů na podvozku Scania.

Je to opět kombinace CAS a AP, i když tento termín není asi úplně přesný, protože se jedná o rameno s přidaným žebříkem, ale bez klasického koše. Nahoru se musí lézt po svých. Je to výrobek firmy Bronto Skylift. Na konci sady je malá pracovní plošina. Nicméně jiné české označení pro tento vůz než je CAS/AP mě nenapadlo. U Bronta se tyto vozidla označují jako typ Allrounder®concept.
Firma, která vyrobila skvělou požární nástavbu se jmenuje Fraser Fire a má továrnu na Novém Zélandu. Výrobou požárních vozidel se zabývá už téměř 25 let. Ta tento vůz pro změnu označuje jako Heavy Aerial Pump Appliance.
Samotný počátek tohoto vozidla je ve švédské továrně firmy Saab-Scania. Odtud odjel povozek po vlastní ose do Finska, kde mu byl v halách firmy Bronto Skylift OY AB se sídlem ve městě Tampere namontován žebřík/plošina F 17 CTL o pracovní výšce 17 m. Poté vozidlo vykonalo z finského přístavu Turku Länsisatama na lodi plavbu do australského přístavu Brisbane a odtud se konečně dostalo na Nový Zéland do hal firmy Fraser Engineering Group-divize Fraser Fire, kde bylo osazeno požární nástavbou. Po provedených zkouškách a udělení osvědčení se Scania zařadila do služby u New Zealand Fire Service ve městě Auckland. Vyrobeny jsou zatím dva kusy tohoto typu.
Ve fotogalerii se seznámíte s tím, jak se auto vyvíjelo. A to od příjezdu samotného podvozku s namontovaným žebříkem/plošinou, přes zkoušky požární nástavby v novozélandské obdobě našeho TUPO, až po finální barevné provedení vozidla, které bylo těsně před dovybavením a předáním k užívání NZFS.
Podvozek Scania má označení P 124 GB, motor Scania má výkon 420 koní. Pohon je 6×4.
Nástavba bude obsahovat veškeré potřebné základní požární vybavení pro všechny typy zásahů, především však na požáry. Tím, že je na ní 17 m žebřík/plošina osazený suchovodem s lafetou, se tak z tohoto vozu stává multifunkční požární speciál. I když se teď opakuji, tak musím opět uvést, že tento typ vozidla by se hodil i k nám do menších měst. Proč si to myslím je uvedeno v článku o australské obdobné Scanii. Když projíždím internet, tak zjišťuji, že tyto vozidla se u výrobců požární techniky rodí jak houby po dešti. Jejich použití je stále rozšířenější do čím dál více zemí. Tak proč ne i do ČR? Ale to je jen a jen můj názor.


TTD

Podvozek : Scania P 124 GB 6×4 NA 420
Motor : DC 12 01 12 – 420 koní
Převodovka :automatická Allison HD 4560P
Rozvodovka : Scania GTD 900
Kabina : CP-31
Osádka : 1+4
Sedačky : integrované s držáky IDP
Celková max.hmotnost : 26500 kg
Zatížení náprav: přední 7500 kg, zadní 9500kg
Pneumatiky : Michelin 395/85R20
VRZ : Federal Signal

Nástavba : Fraser Fire
Čerpadlo : Darley-výkon 4700 l/min
Přimíšení pěny : System Direct injection
Nádrž na vodu : hliníková 1350 l
Nádrž na pěnu : nerez 60 l
Zařízení na první zásah : navijáky 2×50 m s Turbo Jety
Žebřík/plošina : Bronto F 17 CTL max.pracovní výška 17 m
Plošinka : vývod el.proudu na 230 V
Příslušenství : suchovod s lafetou
Ovládaní : panel, nebo dálkové na kabel
Vzpory : zadní jsou typu H
přední se vysunují pod vozidlo
Sdílet