Neděle 24. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Interschutz 2005, část 4.

Výšková technika – první z velké dálky viditelné znamení, že se v Hannoveru koná hasičský veletrh.

Výšková technika byla na veletrhu opravdu nepřehlédnutelná. ,,Les,, žebříků a plošin byl vidět už zdaleka. Své produkty zde představoval téměř každý známý či méně známý výrobce této techniky. Největší zastoupení zde měl německý Magirus. Toho následovala finská firma Bronto Skylift, dále pak rakousko-německý Metz/Rosenbauer.

Z menších výrobců zde byla např. rakouská firma Marte, dále pak druhá finská značka VEMA – kopie Bronta, francouzská Camiva, německý Böcker, ruská Požtechnika, polský Bumar a italská Jacinto. Nesmím zapomenout ani na českou firmu RLS, která představovala svůj modernizovaný východoněmecký AZ 30 na podvozku Mercedes Atego.

Začněme u Magirusu. Ten měl na veletrhu každou hodinou představovací show svého nového AZ, který je řízen nejmodernějším počítačem. Krom toho zde měl všechny své vyráběné typy žebříků i plošin. K vidění byla i kombinace CAS a AP – vůz MULTISTAR. Zajímavý svým bílým provedením byl AZ na podvozku Mercedes Econic.

Finské Bronto představilo širokou řadu požárních plošin, kterým vévodil jubilejní 5000. prodaný kus. Jednalo se o typ F 90 HLA. Když byl postaven, stávala se z něj dominanta celého výstaviště. Dále zde bylo představeno multifunkční vozidlo Bronto Skylift F 22 ALR na podvozku Scania. Jedná se o zdařilou kombinaci CAS a AP.

Další velký stánek měl rakousko-německý Metz/Rosenbauer. Ten také předvedl celou typovou řadu svých AZ včetně novinek jako např. DL Metz – L 39 CAN-Bus, plošiny Metz – B 32 CAN-Bus a multifunkční žebříkový koš. Já si na vlastní kůži vyzkoušel Metz DL 53, ze kterého jsem pořídil snímky výstaviště z výšky. U tohoto stánku nesmím zapomenout na parádní vystoupení sličné akrobatky na laně, které bylo zavěšeno na koši DL 32 Metz CAN-Bus.

Druhý finský zástupce, firma VEMA, zde představil několik plošin o dostupné výšce 20 až 42 metrů. Nezajímavějším exponátem byla kombinace CAS a AP na šestikolovém podvozku Scania o max. dostupné výšce 28 m s požární nástavbou anglické firmy John Denis Coachbuilders. Opravdovou raritou mezi AP je však typ VEMA 201 TF s max. dostupnou výškou 20 m na jednomístném podvozku Mulicar M 26.4A 4×4. Plošinová sada je položena vedle kabiny, koš je předsunutý před vozidlo a ovládání je umístěno v kabině řidiče. O tomto vozidlu zde bude brzy článek.

Za trochu podrobnější zmínku stojí ještě stánek ruské firmy Požtechnika. Ta na veletrhu představila dva poměrně dobře dílensky zpracované žebříky. Konkrétně typ AL-50 o max. dostupné výšce 50 m na podvozku Volvo a druhý typ AL-30 na podvozku Mercedes Unimog. Dále v jejím stánku byla představena i ruská verze kombinovaného vozu CAS a AZ. Firma Požtechnika vešla mimo jiné u nás ve známost tím, že postavila na podvozku Tatra 815 žebřík o max. dostupné výšce 62 m a dnes staví na podvozku Tatra 815 4×4 žebříky AL-30.

Od dalších firem stojí za zmínku jednomužná plošinka německé značky Böcker.
Camiva zde měla tradiční AZ 30 a AZ 18. Polský Bumar představil své SD teleskopické plošiny, stejně jako italská firma Jacinto.

Česká firma RLS Ratíškovice zde představila svůj modernizovaný východoněmecký AZ 30 na podvozku Mercedes Atego. Ten byl ve velmi hezkém barevném provedení se žlutě olemovaným reflexním pruhem uprostřed.

Závěrem lze říct, že veškerá zde na veletrhu představená výšková technika pochází od výrobců, kteří si zakládají na kvalitě a vycházejí bezprostředně vstříc přáním zákazníků. Jen bych ještě dodal, že zde bylo představeno i několik jeřábů. Z nich mě nejvíce zaujal německý Liebherr v několika provedeních. O jednom z nich bude na webu v budoucnu článek.
 

Sdílet