Sobota 23. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Žebříky METZ v USA

Moderní evropská výšková technika na robustních amerických podvozcích.

V článku o voze Rescue-Pumper Rosenbauer byl právě žebřík Metz zmíněn. Přináším vám tedy o jeho amerických verzích několik informací. Nenajdete tady však mnoho podrobných technických specifikací samotných žebříkových sad, neb si myslím, že je dokonale znáte, a tudíž by zde nebylo uvedeno nic nového.

Největší rozdíl mezi evropskou a americkou verzí je tedy v použitém typu podvozku. V USA se žebříky německé firmy Metz, sídlící na adrese Metz Aerials USA, 12 Red Clay Court, Kennett Square, PA 19348, staví nejčastěji na vozidlech HME a Spartan. A to jak na čtyřkolkách, tak i na šestikolkách. Ale rozdíl není jen v podvozku, je i v celkové koncepci automobilu. V USA je každý žebřík Metz zároveň i jako caska pro požární družstvo s prodlouženou kabinou, tedy má vlastní nádrž s vodou, nezřídka s pěnidlem a je osazen čerpadlem + pochopitelně dalším požárním příslušenstvím, to v Evropě vidět lze jen u vozidel Metz Multitalent či Iveco Multistar. Holt jiný kraj, jiný mrav.

Na dvounápravových podvozcích můžeme nejčastěji spatřit žebřík Metz o max. dostupné výšce 100 stop, tedy 30 m, novinkou je typ L 32 Hi-Tech s dostupnou výškou 32 m a inteligentním ovládáním poslední řady PLC III (Programmable Logic Control), ten byl k vidění i na loňském Interschutzu. Do USA byl nejprve dovezen jako „demonstrátor“ čili předváděcí vozidlo na podvozku Mercedes Atego. Při zkouškách se tento typ velmi osvědčil, a tak byl záhy namontován na americký podvozek HME SLe, v tomto provedení je úspěšně nabízen americkým sborům. Tento žebřík, stejně jako ostatní typy Metz, disponuje mimořádným stabilizačním systémem. Šíře vyložených vzpor typu H dosahuje cca 4,5 m, výškový rozdíl do 0,3 m a sklon do 7° lze ihned vyrovnat. Diky vyrovnávacímu systému je možné žebřík ustavit i na šikmé ploše s větším sklonem. Celá sada může být vyrovnána v horizontální poloze i při bočním sklonu automobilu až do 8,5°. O nouzovém ovládání nemá smysl psát, je plně nezávislé a aplikovatelné na všechny pohyby AZ. Nezanedbatelná je i jeřábová funkce žebříku. Na sadu je možné umístit hák, který má nosnost až 4000 kg při sklonu 65°.

Zde jsou jeho stručná TTD

Žebřík: hliníkový, NFPA 105 stop / 32 m Metz L 32 Hi-Tech PLC III
Ovládání: joystickem z nástavby i z koše
Koš: nosnost 270 kg
Vybavení: monitor Akron Brass o průtoku 1000 gal/min – 3875 l/min, nosítka, světlomety, intercom, přípojka el. proudu atd.
Sada: otočná o 360°
Rozsah použití: +75 až –15°; při použití podložek až –22°
Nosnost sady: opřená až 12 osob najednou
Nástavba: vyrobená kompletně z hliníku
Vodní nádrž: 200 gal/ 757 l, vyrobená z plastu
Čerpadlo: jednostupňové odstředivé značky Hale o výkonu 1500 gal/min – 5678 l/min, alternativně je možné použít i čerpadlo Rosenbauer řady NH
Podvozek: HME SLe Medium Four Door Cab
Motor: Cummins ISM o výkonu 450 koní
Převodovka: Allison 4000 EVS
Pohon: 4×2, hnaná zadní náprava
Hmotnost: 48 000 lb/ 21 770 kg

Na šestikolových podvozcích HME bývá obecně namontována nejvyšší sada, tedy 174 stop/53 m. V menší míře na těchto vozech spatřit i 120 stop/37 m vysoký žebřík, i když ten se montuje i na čtyřkolky. Žebříkové sady jsou stejné jak v USA, tak i v Evropě. Firma Metz je jediná na severoamerickém trhu, jež dodává žebříky, které mají ovládací místo v dolní části žebříkové sady, tedy pro nás známou sedačku pro strojníka. To americké žebříky nemají. Ono ani řízení pohybů AZ za pomoci počítače není v USA běžnou záležitostí.

Jsou to prostě evropské „Ameriky“.

Foto a info: Metz, web
Sdílet