Číslo 5 žije aneb nový RZA Volkswagen
V pondělí 18. 12. 2006 bylo oficiálně představeno nové požární vozidlo. Je to RZA na podvozku Volkswagen od jihočeské firmy KEB-EGE. Redakce našeho serveru byla na této akci samozřejmě přítomná, a tak se s tímto automobilem můžete seznámit i vy, čtenáři webu Požáry.cz.
Mnoho z vás si v minulých týdnech všimlo v diskusi velmi zvědavého pána, který se zajímal o nejrůznější věci ohledně vozidel CAS. I mně tato skutečnost neušla a přidal jsem svoji reakci. Po čase mi zvonil mobilní „kamarád“ a z něj se ozvalo „Dobrý den, tady Petr Slavíček“ zprvu jsem si říkal, kdo že to vůbec je, ale po chvilce to člověku došlo. Slovo dalo slovo, probralo se několik věcí ohledně cisteren a za několik týdnů se mi tento pán ozval znovu. Tentokrát mně zval na prezentaci nového vozu RZA, což jsem s díky přijal. Ale abych osvětlil, o koho že se to vlastně jedná. Petr Slavíček je z firmy KEB-EGE spol. s r.o. se sídlem v Kájově u Českého Krumlova. Tato firma, kterou zřejmě mnozí nebudete znát, vešla v „hasičský“ potaz svým prvním výrobkem pro HZS Škoda Mladá Boleslav. Jedná se o robustní dekontaminační kontejner na šestikolovém podvozku MAN, který byl k vidění na letošním veletrhu Pyros 2006 v Brně u stánku Výzbrojny požární ochrany, a.s. KEB-EGE s touto firmou úzce spolupracuje na obchodním poli. KEB-EGE je tudíž novicem mezi výrobci požárních automobilů a automobil RZA, o němž je tento článek, je jejím druhým počinem. Nutno předeslat, že velmi povedeným.Očekávaná chvíle přišla toto pondělní odpoledne. Po mírném bloudění po Šumavě naše soukromo-redakční Škoda Fabia dorazila krátce po obědě do sídla firmy KEB-EGE v Kájově. Tam si nás po osobním seznámení již převzal pan Slavíček. Nejprve nám byl ukázán provoz firmy KEB-EGE, která má tradici od roku 1991 a nyní má cca 100 zaměstnanců. Ti v továrních halách vyrábějí např. ocelové konstrukce pro telekomunikační oblast, jako jsou stožáry a podobně. V současnosti je hlavní náplní výroba a montáž zkušebních stolic pro testování brzd a náprav motorových vozidel. Její zákazníci jsou z řad renomovaných firem v dané oblasti jako např. Cartec atd. Firma rovněž vyrábí atypické ocelové konstrukce atd. Vše dle jakostních norem ISO 9001 a dalších osvědčení. A nyní vyrábí i hasičské vozy…
Po prohlídce továrny se naše skupina vydala na cestu podél „českého moře“, tedy přehrady Lipno, až do města Volary. Tam se již chystala anoncovaná předváděčka nového vozu RZA. Při cestě na místo konání akce nám téměř vznikl velmi podstatný problém technického rázu, ale vše dobře dopadlo. Vjetí do bývalých volarských kasáren utvrdilo blížící se lehce slavnostní akt. RZA Volkswagen byl již na place a společně s ním i hasiči z jednotky SDH Volary, spolupracující na představení nového vozu. První dojem z pohledu na vůz RZA byl dobrý. Poté se nám věnoval Petr Slavíček a vysvětlil nám vše, co se vozu týče. A bylo toho skutečně dost.
Samotný popis začnu kabinou mužstva. RZA je postaveno na podvozku Volkswagen Transpoter T5 s dvojkabinou pro osádku 1+3. Ta je dostatečně prostorná a dojem z interiéru je taktéž dobrý. Ostatně to je u této značky víceméně jasné. Vzadu je lavice rozdělena úložným prostorem, sedí tam tedy bez nějakého stísnění dvojice hasičů, vpředu je místa pro posádku řidič+velitel také dost. Hasič-strojník má pro výkon své práce velmi dobré podmínky. Pohodlná sedačka, palubní deska krásně přehledná, výškově stavitelný volant, veškeré ovládací prvky dostupné atd. Místo velitele je rovněž dobře uzpůsobeno pro jeho činnost. V kabině také najdeme RDST Motorola, ovládací skřínku výstražného zařízení AZJ 530A – Tesla Holomý a v neposlední řadě multifunkční displej palubního počítače, který strojníka upozorňuje na nedovření dveří, rolet, je v něm ovládání nástavby a oranžových zadních LED světel, zapojení osvětlovacího stožáru. Na přání může být doplněn o funkce hlídání stavu vody, signalizaci uložení vybavení apod.
Na kabině je světelná rampa Tesla Holomý typu VNLC 024F s čirým krytem ve strobo provedení a na přední masce jsou dvě modrá LED světla Hella. Pod nimi je na mohutné ocelové hrazdě umístěný elektrický lanový naviják REP 8000 o tažné síle 3,6 t. Zde je nutno zmínit, že toto je první hasičský VW Transporter T5, který je vybaven navijákem. Tolik tedy kabina.
Za ní je umístěná samotná požární nástavba. Ta na první pohled zaujme svým neobvyklým designem, neboť přesahuje nad střechu kabiny. Proč? V její horní části je umístěna sada hliníkových nastavovacích žebříků a trhací hák, proto ten přesah. Samotná konstrukce nástavby je dnes dá se říct klasická. Tvoří ji hliníkový skelet s oplechováním ze stejného materiálu. Po obou stranách jsou hliníkové rolety s podélným madlem a diodovou signalizací otevření od světoznámého renomovaného výrobce PAC – AS Fire Equipment, od něhož pocházejí i skvělé držáky vybavení (když si vzpomenu na různé „gumicuky“, tak tyto kvalitní a praktické držáky by měl mít každý hasičský automobil). Za nimi najdeme úložný prostor výbavy vozu. Konkrétně do stran vyjíždějící plato s vybavením (sekery, ženijní nářadí, přepravky na sorbenty, elektrocentrála Kipor o výkonu 2.6 kW), pod kterým je nádrž na 200 l vody pro vysokotlaký hasící agregát. Dále je tam jednoduchý výklopný držák dýchacích přístrojů a police na další výbavu. Vodící lišty roletových skříní jsou osvětleny LED diodami.
V zadní části, kterou kryjí výklopné dveře, sloužící i jako ochrana osádky před nepřízní počasí, najdeme vysokotlaký agregát Kranzle Profi JET 16 220 s výkonem 20 l/min, opatřený 30 m hadicí na výklopném navijáku, umožňující přimíšení pěnidla. Vedle něj je úložný prostor, v rámci této akce se tam nacházela vyprošťovací souprava, stejně tak jako i další součásti výbavy. Ta je pochopitelně volitelná dle přání zákazníka, neboť nástavba, resp. její vnitřní úložná část, je stavebnicového typu a lze si ji upravit de facto jakkoliv podle potřeby. Vzadu je rovněž manuálně vysouvatelný osvětlovací stožár (zatáhnutím lanka), což je velmi jednoduché a přitom účelné a levné řešení. Na zadní části nástavby najdeme také dvojici oranžových a modrých LED světel od firmy HELLA (ty vpředu jsou od téže značky). Jejich svítivost je opravdu perfektní. Tím jsem byl nejen já mile překvapen. Modré jsem v činnosti viděl, ale oranžové nikoliv. Když jsem se ptal, zda-li na voze bude nějaká sváděcí oranžová alej, bylo mi řečeno že ne a následně řidič firmy zapnul LEDky. V tu chvíli mi bylo jasné, že má otázka byla opravdu bezpředmětná. Na spodní části zadních dveří je umístěn i světlomet pro osvícení vnitřku nástavby a i okolí vozu.
Tolik tedy k vozidlu. Naše hodnocení je veskrze kladné. Řemeslné provedení je perfektní. Pochopitelně je na „erzetáčku“ i několik drobných chyb, ale ty nejsou nikterak vážné a vzhledem k tomu, že se jedná o první takovýto automobil od firmy KEB-EGE, lze je omluvit. Výrobce si jich je plně vědom, ale jak říkám, jsou to skutečně banality. Koneckonců i k odhalení nedostatků byla určena tato předváděcí akce.
Po důkladném prozkoumání vozidla následovala jeho praktická ukázka, provedená JSDH Volary. Automobil přijel s houkající sirénou a jeho osádka provedla za pomoci hydraulických nůžek a rozpínáku rozstříhání vozu LADA, následně proběhlo i jeho zapálení a uhašení vysokotlakým agregátem. Tomu všemu přihlíželo mnoho lidí z řad hasičů, např. i velitelé jednotky z pražského ruzyňského letiště, starostka Volar, osádka ZZS Prachatice a samozřejmě redakce serveru Požáry.cz.
Celá akce se povedla dokonale, jen šumavské počasí je na „pražáka“ trochu frišné… Subjektivně jsem nový RZA Volkswagen ohodnotil známkou 1-, stejně se vyjádřil i kolega Petr Svoboda a i Hynek Obroučka. Automobil v této podobě má hodnotu cca 2 000 000,– Kč vč. DPH a je určen jak pro profesionální, tak zejména pro dobrovolné jednotky hasičů. Jinak firma KEB-EGE má poměrně velké plány do budoucna. Příští rok hodlá představit i dvě vozidla CAS, jedno na českém podvozku, druhé na zahraničním. Jestli bude jejich kvalita stejná jako u vozu RZA, zrodí se zcela jistě velká konkurence stávajícím výrobcům požární techniky v ČR.
TTD RZA VPO-KEB-EGE Volkswagen Transporter T5
Podvozek: Volkswagen Transporter T5
Osádka: dvojkabina 1+3
Motor: VW 2,5 TDI, 130 koní
Převodovka: manuální 6-stupňová
Rozvor: dlouhý 3400 mm
Celková hmotnost: 3500 kg – ŘP sk.B
Užitná hmotnost: zvýšená pomocí pneumatických měchů na 1535 kg
Délka: 5400 mm vč. navijáku
Šířka: 1904 mm
Výška: 2350 vč. krytu osvětlovacího stožáru
Slovo závěrem: Naše přítomná část redakce se vozem RZA svezla zpět do sídla firmy, cestování je opravdu pohodlné. Díky tmě byla možnost vyzkoušet svítivost LED diod ve vodících lištách rolet i v rámci osvětlení vnějšího prostrou vozu, neb za denního světla se ozvalo několik skeptických hlasů, že to bude nedostačující. Halogen to není, ale vidět v rámci schopností LEDek bylo, což můžete posoudit z fotografií. A dle sdělení výrobců není problém namontovat i další vnější osvětlení.
Za redakční team serveru Požáry.cz Václav Porkát
načíst další obrázky ↓