Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra 148 Skuteng CFT-1000 S

Starý známý a osvědčený podvozek z Kopřivnice s velmi neobvyklou požární nástavbou norské firmy Skuteng, který slouží již více jak 30 let u polských hasičů. Dříve jako pěnový automobil, nyní jako velkoobjemová CAS.

Když jsem před několika lety při svém brouzdání internetem narazil na poněkud zvláštní CASku na podvozku Tatra 148, tehdy bez jakýchkoliv bližších informací, říkal jsem si, co to je vůbec za automobil.

Informací jsem i přes velkou snahu bohužel mnoho nenašel. Takže, jedná se cisternovou automobilovou stříkačku s polským označením GCBA 10/40 nebo 10/48. Tzn. objem vodní nádrže 10 000 l a výkon čerpadla dle typu 4 000 či 4 800 l. Vozidlo je postaveno na československém podvozku Tatra 148 PP4 – automobilový podvozek bez rámu, se dvěma příčníky pro upevnění nástavby. Hlavní převodovka má vývod pomocného pohonu. Přídavná převodovka je vybavena neutrálem blokujícím zapínání pomocného pohonu z hlavní převodovky. Pohotovostní hmotnost podvozku je 7 800 kg, nosnost 16 700 kg. Dodával se s motorem T2–928–15 E o síle 212 koní při 2 000 ot/min.

Dle dostupných údajů byl tento požární automobil s označením CFT-1000 S v dobách svého dodávání do Polska, tedy v letech 1974–1975, původně určen pro službu u hasičských sborů petrochemického průmyslu jako PHA, tedy pěnový hasící automobil s možností provedení zásahu vodou a pěnou a objemem nádrží 6 000 l pěnidla a 4 000 l vody. Na klasickou CASku se tento automobil předělal až poté, co byl vyřazen z výjezdu podnikových sborů a převeden do služeb dobrovolného hasičstva, kde by jeho původní určení nemělo platné upotřebení. Údajně také existovala prášková varianta tohoto vozu, ale o tom jsem nic nenašel.

Jedná se o poměrně robustní požární automobil, který jistě byl ve své době platným pomocníkem hasičských sborů polské petrochemie. Nástavba od neznámé a dnes již požární automobily nevyrábějící norské firmy Skuteng se sídlem ve městě Oslo z toho vozidla dělá něco úplně jiného, než nač je většina z nás zvyklá u vozidel CAS 32 Tatra 148. Norské provedení vypadá a také je mnohem mohutnější než naše karosácká nástavba. V Tatře najdeme několik skříní pro požární vybavení, čerpadlo a armatury. Na plošince nástavby je umístěna lafeta. Na střeše jsou dnes savice a žebříky, přístup k nim zajišťuje dvojice žebříčků na zadní části vozu. Osádka je klasická – 1 + 2.

V současnosti je tento požární automobil užíván v Polsku u jednotek dobrovolných hasičů, několik jich však stále slouží u podnikových petrochemických sborů. U nás by "stoosumačtyři­cítka“ v tomto provedení našla také své uplatnění u SDH, ale jistě by byl v rámci garážování problém s její výškou. Ta je o zhruba půl metru větší než u naší CAS 32 T 148.

TTD Tatra 148 Skuteng CFT-1000 S

Podvozek: Tatra, ČSSR
Typ: Tatra 148 PP4 6×6
Motor: T2–928–15 E
Výkon: 212 koní při 2 000 ot/min
Max. rychlost: 72 km/h
Osádka: 1 + 2
Nástavba: Skuteng, Norsko
Typ: CFT-1000 S /GCBA 10/40/48
Objem pěnidlové nádrže: 6 000 l
Objem vodní nádrže: 4 000 l / po předělání 10 000 l
Výkon čerpadla: 4 000/4 800 l/min
Délka: 9 000 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 140 mm
Celková hmotnost: 24 500 kg

Info a foto: www.straz.proxeo.pl, www.ratownictwo.org.pl, www.tatra148.unas.cz, www.airportfire.com, www.utrickforodon.no, www.sokolka.straz.bialystok.pl, www.strazacy.pl, OSP Sedliska, OSP Szreniawa, Håkan Gustafsson, Kamaras, Hysiek, web

-wap-
Sdílet