Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dekontaminační kontejner KEB-EGE

Představujeme vám dekontaminační kontejner, vyrobený českou firmou KEB-EGE, který byl představen na posledním veletrhu Pyros a je určen pro podnikový hasičský sbor firmy Škoda-Auto, Mladá Boleslav.

Jedná se o na první pohled velmi robustní požární automobil, který byl vyroben na míru škodováckých hasičů. Automobil je složený z nosiče kontejnerů a samotné požární nástavby, tedy dekontaminačního kontejneru. Jako jeho nosič slouží nákladní vozidlo MAN TGA 26.430 6X6 BL určené pro speciální přepravu. Vozidlo je osazeno motorem D2066LF01 – 430 PS / 316 KW EURO3 – 2100 Nm s náhonem 6×6 zadní nápravy jsou uloženy na vzduch. měchách. Vozidlo je upraveno pro potřeby hasičského sboru Škoda, v přední části je osazen elektrický naviják, na střeše je nízkoprofilová světelná výstražná rampa Tesla Holomy VxL a přídavné světlomety. Vozidlo je uzpůsobeno jako nosič výměnných nástaveb KEB-EGE 01, na který budou osazovány další prvky pro zajištění úkolů hasičského sboru v rámci běžných i speciálních zásahů. Jedná se zejména o hydraulickou ruku PALFINGER PKK 8 500 A r2 Advantage s parametry nosnosti od 2,10 m – 3 200 kg / 30,5 kN do 7,20 m – 1 050 kg / 10,3 kN a dekontaminační mobilní kontejnerovou nástavbu KEB-EGE s integrovaným hydraulickým nakládacím systémem MKN KEB-EGE 03. Tento hydraulický systém je odlišné koncepce oproti klasickým nosičům kontejnerů, neboť je složen z hydraulických nohou. Kontejner se tedy nenatahuje, ale spouští se a zpět nakládá za pomoci hydraulických vzpor na rovnou nákladovou plochu nosiče MAN. Nosič výměnných nástaveb KEB-EGE je svařovaný rám, který je osazen na vozidle přepravujícím mobilní kontejnerovou nástavbu MKN KEB-EGE 03. Je tvořen uzavřenými válcovanými profily, které mají v rozích osazené tzv. twist-locky, tedy zámky umožňující bezpečné zajištění kontejneru během jeho přepravy.

Automobil díky své ložné ploše může sloužit např. i jako odtahový vůz apod. Plošina je osazena oky na upevnění jiného přepravovaného nákladu. On vlastně podvozek jako takový není jen nosič nástaveb, ale nalezneme v něm i elektrické hydraulické vyprošťovací zařízení (umístěné na pneumaticky výsuvném platu), vysokotlaké hasící zařízení UHPS/Rosenbauer na vysuvném platu a naviják na výklopném platu s nádrží 400 l. Vozidlo je vybaveno měničem napětí o výkonu 5kW. O samotném podvozku MAN se dá říct, že je to tedy i takové větší „erzeáčko“.

Samotný dekontaminační kontejner s označením MKN KEB-EGE 03 je samonosný kontejner osazený autonomním hydraulickým nakládacím systémem. Rám kontejneru je tvořen svařenými válcovanými ocelovými profily. Stěny jsou zakryty plechem bez následné tepelné izolace.
V zadní části je volný průchozí prostor. Na vratech jsou osazeny stany a další vybavení určené pro provádění dekontaminace zasažených osob.

V přední části jsou osazené dva výsuvné boxy na každé straně, které slouží jako prostor k ukládání vybavení pro nezbytné zásahy. Jejich vysouvání je prováděno pneumaticky, v případě poruchy po odpojení pneumatických válců i ručně.

Kontejnerová nástavba má vlastní zdroj elektrické energie (elektrocentrála Rosenbauer RS 14 je to její druhé užití v ČR) a provozní zdroje pro pneumatické a hydraulické rozvody. Nástavba je dále osazena čtyřmi hydraulicky výklopnými hydraulickými válci v rozích konstrukce, které umožňují nadzdvihnutí z přepravního vozidla. Poté je možno s vozidlem odjet a kontejnerovou nástavbu spustit na terén, do pracovní polohy. Pro její uvedení do provozu tedy není třeba jeřábová technika a ani vnější zdroj energie. Tento způsob přepravy a naložení kontejneru je v našich podmínkách poměrně neobvyklý, de facto v požární ochraně je mladoboleslavský kontejner jediný svého druhu, a to jak použitím zvedací hydrauliky, tak i velmi rozmanitým vybavením na chemické havárie a dekontaminaci. Ovládání pohyblivých částí kontejneru lze provádět bud pomocí radiového ovladače, nebo manuálně, ovladači umístěnými přímo na kontejnerové nástavbě. Úložné prostory kryjí hliníkové rolety značky AS LITE, z nichž jsou dvě zadní o unikátním rozměru 2 500×2 000 mm, větší anglická firma dosud nevyrobila. Původně byl dekontaminační kontejner osazen roletami na elektrický pohon, ale díky technickým problémům se od nich ustoupilo a jejich náhradou jsou již zmiňované anglické rolety s klasickým způsobem zavírání.

Ve vybavení dekontaminačního kontejneru najdeme stanovou dekontaminační linku od anglického výrobce Hughes, která se do pracovní podoby ustaví za velmi krátkou dobu a je za hodinu schopna dekontaminovat 50–60 osob. Skládá se z celkem tří samostatných, vzájemně propojených stanových částí. Dále jsou v kontejneru přetlakové dýchací přístroje Pluto, evakuační DT, křísící přístroje, ochranné obleky proti sálavému teplu, ochranné protichemické obleky, detektory plynů, anemometr, detektory ionizačního záření, zdravotnické vybavení v podobě Rescue batohu, vybavení na ošetření chemických i klasických popálenin, sada pneumatických těsnících i zvedacích vaků, norné stěny, utěsňovací klíny, kanalizační ucpávky, čerpadlo na nebezpečné látky (hadice na kyseliny a louhy, ropné produkty), kompletní sada hydraulického vyprošťovacího zařízení včetně rozpěrných tyčí značky Weber, dalekohled, sada nejiskřícího nářadí, průmyslový vysavač, motorový i elektrický rozbrušovací adaptér, motorová pila, přetlakový ventilátor do nevýbušného prostředí a mnoho dalších věcí. Kontejner je vybaven osvětlovacím stožárem TEK-LITE

Všechno vybavení je perfektně přístupné, a to buď na vysouvacích platech, či v regálech vyjížděcích vozíků. Dekontaminační kontejner KEB-EGE je vskutku unikátním kusem požární techniky, plně vyhovující jak potřebám podnikových hasičů Škoda-Auto, tak i možnému použití v rámci IZS.

Rozměry celého vozu jsou:


Délka 9 500 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 4 300 mm

-wap-
Sdílet