Dobrovolní hasiči z Tlučné mají novou cisternu MAN, vyrobena byla přesně podle jejich představ
Nové vozidlo hasičů v Tlučné nese označení CAS 20 – M 2 R a je vyrobeno na podvozku MAN TGM 13.290 4×4 BL s připojitelným pohonem přední nápravy. Již z označení vozidla vyplývá, že se jedná o vozidlo střední hmotnostní kategorie určené k provozu částečně i mimo zpevněné komunikace v redukovaném provedení. Výrobcem je firma THT Polička s.r.o.
Jednotka SDH Tlučná je zařazena do kategorie JPO III/1 v plošném pokrytí Plzeňského kraje.
Motor a převodovka
Srdce nového vozidla tvoří vznětový, šestiválcový, přeplňovaný, vodou chlazený motor s chlazením plnicího vzduchu, Common-Rail (typ D 0836 LFL67) o maximálním výkonu 213 kW při 2 200 otáčkách za minutu. Motor splňuje emisní normu EURO VI. Převodovka je devítistupňová, mechanická, synchronizovaná (typ ZF 9S-1310 OD), rozdělovací převodovka typ G 102 E. Převodovka je vybavená pomocným pohonem N 109/10b pro pohon požárního čerpadla.
Kabina vozu
Kabina vozu je jednoprostorová, nedělená, čtyřdveřová, sklopná, vybavená vozidlovou radiostanicí MOTOROLA GM 360 a určena pro posádku 1 + 5. Zadní řada sedadel je v opěradlech vybavena integrovanými držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 3000.
Mezi držáky dýchacích přístrojů jsou umístěny tři záložní tlakové láhve. Dýchací přístroje pro řidiče a velitele jsou zabudovány mezi sedadly řidiče a velitele. Kabina vozidla je dále vybavena autorádiem, dobíjecími úchyty pro 4 kusy ručních svítilen SURVIVOR LED ATEX, dobíjecími úchyty pro čtyři přenosné radiostanice MOTOROLA GP 340.
V prostoru spolujezdce je umístěna lampička pro čtení map a přenosný vyhledávací světlomet. Za sedadlem řidiče a velitele jsou zezadu přístupné úložné prostory pro drobné požární příslušenství. Ve střední horní části je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny, přístupná je rovněž zezadu. Kabina posádky je vybavena také zásuvkami pro připojení nabíjecích prvků mobilních telefonů a již samozřejmostí jsou držáky PET lahví o objemu 1,5 litru.
Požární nástavba
Požární nástavba je vyrobena ze speciálních AL profilů a oplechována AL plechem při použití technologie lepení a šroubovaných spojů. Úložný prostor požárního příslušenství je z každé strany požární nástavby rozdělen do tří samostatných skříní opatřenými uzavíracími roletkami s průběžnými madly přes celou šířku roletky.
V pravé části nástavby je na výsuvných prvcích uloženo motorové kalové čerpadlo HERON EMPH 80 W spolu s elektrickým kalovým čerpadlem HCP AS 215 / 230 V a HCP AS 35 / 400 V. Dále pak plovoucí čerpadlo PPCA – C, boxy na nářadí a elektronářadí, páčidla, požární sekera a motykosekera, skládací dopravní kužely, magnetická kanálová rychloucpávka, VRVN, štípací sekera Fiskars X 17 a polní lopatka.
Nechybí ani kominické nářadí, motorová řetězová pila Dolmar, motorová kotoučová pila Dolmar, motorový vysavač na nebezpečný hmyz Tornádo BV 25 s příslušenstvím, nádoby na PHM ke kalovému čerpadlu a ostatním agregátům, záchranná a pracovní lana, základní lezecké vybavení pro práci ve výškách a nad volnou hloubkou, vakuová matrace a dlahy v batohu, záchranářský batoh, ochranný oblek proti sálavému teplu, 3 kusy havarijních ochranných obleků SUNIT IV a požární armatury.
Slavnostní předáno vozidla proběhlo 13. prosince roku 2014 a my jsme samozřejmě byli u toho.
V levé části nástavby je umístěna na výsuvném prvku elektrocentrála GEKO 6401 – 230 / 400 V s výkonem 6,1 kVA / 5,2 kVA a el. krytím IP 54, která mimo jiné zajišťuje el. napájení čtyř kusů 500 W halogenových reflektorů umístěných na výsuvném osvětlovacím stožáru TEKLITE rozmístěných v kruhu po 90° s maximální výsuvnou výškou 5 m od země.
Dále je zde na výsuvném prvku uložen přetlakový ventilátor PH VP – 450, je zde uložena nádoba na PHM k elektrocentrále, přepravka na kabelové přechody, přepravka s osvětlovacími hlavicemi na přenosné stativy STV 40, prodlužovací kabely 230 V a 400 V, požární izolované hadice a veškeré potřebné požární armatury a příslušenství.
Zadní skříň je opatřena nahoru výklopnými dveřmi. Přístup na horní plošinu je zajištěn pomocí žebříku v pravé zadní části vozidla, který je svařovaný z ocelových profilů. Osvětlení jednotlivých skříní včetně vnějšího osvětlení vozu je v LED provedení.
Čerpadlo a zařízení pro rychlý zásah
V zadní skříni se nachází požární čerpadlo THT PKA 2000 – 250 – L – EB, umožňující zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí a přiměšovacím zařízením s ručně nastavitelnou regulací množství přisátého pěnidla 2 až 165 litrů za minutu. Teplota čerpané vody je maximálně 60°.
Technické údaje čerpadla:
- Jmenovitý průtok 2 000 l.min-1
- Jmenovitý tlak 1,0 MPa
- Maximální tlak 1,7 MPa
- Jmenovitá sací výška 3 m
Vysokotlak:
- Jmenovitý průtok 250 l.min-1 při jmenovitém tlaku 4,0 MPa
- Maximální tlak 5,45 MPa
Dále je v zadní skříni situován elektricky ovládaný průtokový hadicový naviják s vysokotlakou hadicí HABERKORN DN 25 v délce 60 metrů s pistolovou proudnicí PROTEK 361 s možností regulace průtoku a tvaru výstřikového kužele. Tato proudnice umožňuje použití pěnotvorného nástavce, který je rovněž součástí výbavy tohoto vozidla.
Horní plošina nástavby a nádrže
Na horní plošině nástavby jsou namontovány dvě úložné uzamykatelné schrány z AL plechu s vnitřním osvětlením a odvětráním, kde je uloženo rozměrnější požární příslušenství. Dále je zde uložena sada čtyř kusů nastavovacích žebříků, dva přejezdové můstky, dvě plastové nádoby na sorbent a plastová nádoba s širokým šroubovacím víkem o objemu 55,5 litru.
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je vyrobena ze sklolaminátu. Objem vodní nádrže je 3 200 litru, objem nádrže na pěnidlo je 210 litru.
Takticko-technická data vozidla
- celková délka – 7 150 mm
- celková šířka – 2 550 mm
- celková výška – 3 200 mm
- rozvor – 3 650 mm
- provozní hmotnost – 9 700 kg
- největší technicky přípustná a povolená hmotnost – 14 000 kg
- nejvyšší rychlost ( km.h-1 ) – 100 s omezovačem
- světlá výška při celkové hmotnosti – 330 mm
- brodivost – 700 mm
- vnější obrysový průměr zatáčení – 16 m
- měrný výkon motoru – 15,21 kW.t-1
- přední nájezdový úhel – 28°
- zadní nájezdový úhel – 23°
Výstražné zařízení
Výstražné světelné a zvukové zařízení tvoří světelná LED rampa VNL 024LV BbSbB modré barvy, se sirénou s možností volby tónu “WAIL“, “YELP“, “HI-LO“ a s reproduktorem pro verbální hlášení. Na přední kapotě vozidla jsou umístěna dvě záblesková LED světla modré barvy RAPTOR, která jsou propojena se zvláštním výstražným zařízením a lze je vypnout samostatným vypínačem.
V zadní části nástavby jsou v obou rozích integrované rohové moduly s výstražnými LED světly modré barvy a nad zadními dveřmi je namontována výstražná oranžová alej tvořena 8 LED světly se zapínáním umístěným v prostoru řidiče, zabraňujícím zapnutí během jízdy a s kontrolkou v zorném poli řidiče.
Tažné zařízení a naviják
Vozidlo je vybaveno tažným zařízením s čepem o průměru 40 mm pro nebrzděný přívěs do 900 kg a pro brzděný přívěs s nájezdovou brzdou do 3 500 kg. V přední části je vozidlo vybaveno tažným zařízením pro vlečení.
Při výrobě vozidla bylo počítáno i s dodatečnou montáží vyprošťovacího lanového navijáku a asanační lišty. Z tohoto důvodu byla upravena i přední část rámu podvozku pro dodatečnou montáž lanového navijáku s tažnou silou 35 kN a jištěním proti přetížení.
V prostoru předního nárazníku je umístěna zásuvka pro rychlý start vozidla s odpojovačem. Tato zásuvka zároveň slouží jako přípojka pro připojení lanového navijáku.