Historické požární vlaky v Československu
Pro velký zájem, který včera měl článek o ruských požárních vlacích, přinášíme dnes archivní článek o historických požárních vlacích, který je na našem webu od dubna roku 2008.
Na železnici v tehdejším Československu se datuje vznik drážních hasičů na počátek padesátých let minulého století, ve stejné době vzniklo i několik požárních vlaků, kterým je jako vzpomínka určený tento článek.Nové info a foto
Co to vlastně požární vlak je? Dle směrnic:
Požární vlak je vlakem s čerpadlovým soustrojím, zásobou hasiv, sadou požární technické výzbroje pro plnění úkolů JPO a tažený lokomotivou jiné než parní trakce.
Vybavení požárního vlaku:
- cisterna s vodou o obsahu minimálně 200 hl,
- motorová stříkačka s čerpadlem kategorie 12, nebo 8, případně jiná náhrada splňující požadavky pro dané kategorie,
- min. 6 m sací hadice,
- 5×20 m požární hadice B,
- 4×20 m požární hadice C,
- dvě rozprašovací, nebo kombinované proudnice C,
- jeden rozdělovač,
- jeden sací koš.
Minimálně:
- tři lopaty,
- dvě tlumnice,
- dva rýče,
- jedna sekera,
- jedna pila.
Obecně z historie:
Jedná se o vlakovou soupravu, kterou tvořila zpočátku většinou čtveřice vagónů a to cisterna s vodou, krytý nákladní vůz, obytný vůz a jeden plošinový.
V případě potřeby bylo možné zapřáhnout další cisternu s vodou. Cisternových vozů bylo několik typů o objemech od 20 000 do 60 000 l. Voda z nich byla do hadic tlačena za pomoci přenosných stříkaček, naposledy typ PS 12, umístěných v nákladním voze s vybavením, obytný vůz sloužil stálé posádce vlaku jako požární stanice až do doby, než hasiči přešli do zděných budov a vlak byl obsazován jen v případě vzniku požáru.
Na plošinovém voze bylo přepravováno další nářadí a náčiní.
Dnes se s již historickým požárním vlakem setkáte na území ČR a SR velmi sporadicky. Vypravuje se při nejrůznějších nostalgických jízdách parní trakce a posádku tvoří zaměstnanci dep, ke kterým je na posilu přiděleno několik lokálních dobrovolných hasičů.
Ještě před několika lety na požárních vlacích jezdila osádka obohacená o drážní profesionální hasiče (je tomu tak dodnes, ale požární vlak de facto nejezdí nikam…).
Dle dostupných informací je v ČR v provozu (lépe řečeno schopný provozu) pouze jeden ze čtyř, resp. z pěti oficiálně potvrzených, dnes již historických požárních vlaků, který je dislokován v překrásném prostředí muzea Českých drah, a.s. – DKV Lužná u Rakovníka.
Vlak je stále vybaven stříkačkou PS 12 , veze dále hadice, rozdělovače, proudnice, deflektorové proudnice, lana, vazáky, trhací háky a další vybavení na likvidaci požárů. Toto vybavení je ve vlaku od jeho vzniku. Později také dýchací technika i hasící přístroje.
Požární útok se vedl bočními dveřmi na vagóně řady Z, na každou stranu byl od stroje veden jeden rozdělovač metrovou B hadicí od PS 12 a ta byla propojena savicí do žel. cisterny . Vždy záleželo na objemu cisterny, stávalo se, že byly propojeny i dva kotlové vozy.
Dále byly vlaky sestavovány tím, že na plošinový vůz na nájezdové rampě pro žňovou techniku najelo vozidlo CAS. Další varianta byla v době parní trakce a to plošinový vůz s přenosnou stříkačkou a ta brala vodu z tendru parní lokomotivy.
Požiarne vlaky na Slovensku
Na Slovensku boli dislokované dva zo šiestich požiarnych vlakov ČSD. Každý na inom konci republiky. Správa dráhy v Bratislave mala svoj vlak priamo v Bratislave a Správa dráhy v Košiciach mala požiarny vlak v Čiernej nad Tisou. Vznik požiarnych vlakov bol približne v roku 1954 a ich zánik približne v roku 1965.
Čierna nad Tisou
Požiarny vlak bol v roku 1960 dislokovaný na prečerpávacej stanici v Čiernej nad Tisou pri prečerpávacej rampe č. 24. Podľa niektorých zdrojov bol vlak pred tým dislokovaný v stanici Biel. Vlak tvorili štyri vozne. Cisternový, za ním bol radený krytý nákladný vozeň, plošinový a obytný.
Vozne pochádzali zrejme z vyradených, určených pre pracovné vlaky. Technický stav vozňov sa premietol aj do max. rýchlosti ktorá bola 40 km/h. Vozne nemali jednotný náter ale boli označené nápisom POV čo znamenalo Požiarny vlak a nápis bol doplnení piktogramom fakle. Osádku tvorili 4 hasiči.
Cisternový vozeň:
Ako jediný bol štvor osový. Zásoba vody 60 hl. Voda bola v zime vykurovaná pomocou špirály, ktorej dodával teplo vykurovací kotol (parný rušeň). Vykurovací kotol aj kotolňa sa nachádzala v blízkosti koľaje kde požiarny vlak stával. V blízkosti bola aj vodná nádrž, kde vlak zbrojil vodu.
Krytý nákladný vozeň:
Starší krytý dvoj osový vozeň. Boli tu umiestnené dve striekačky PS 8. Z toho jedna napojená savicou na cisternový vozeň, druhá PS 8 bola záložná. Vo vozni boli dva sudy s benzínom pre striekačky a plechové bandasky s penidlom.
Plošinový vozeň:
Dvoj osový vozeň, na ktorom boli umiestnené tri štvor metrové hákové rebríky, trhací hák, lopaty, vedrá, navijaky na hadice, sekere a pod. Vlak mal dve hadice dopravné B a asi 400 metrov hadíc C. Hadice boli konopné.
Obytný vozeň:
Prerobený starší dvoj nápravový osobný vozeň. Mal dve časti. Spaciu v ktorej boli postele a kuchynskú so stolom, lavicami a kachlami. Vozeň slúžil ako útvar až do času, keď bola postavená nová požiarna stanica.
Vlak zasahoval v oblasti pôsobnosti útvaru Čierna nad Tisou, do ktorej spadal úsek Michaľany – Čierna nad Tisou – Bánovce nad Ondavou. Požiarny vlak stál na odstavnej koľaji na prečerpávacej stanici bez lokomotívy. V prípade požiaru bola na vlak zavesená posunujúca záloha z prečerpávacej stanice. Vlak mal prednosť pred všetkými vlakmi až na miesto požiaru.
Bratislava
Aj bratislavský vlak mal rovnaké zloženie ako ten v Čiernej nad Tisou. Bol dislokovaný postupne v staniciach Bratislava – východ, Bratislava – Rača a naposledy na hlavnej stanici.
Posádku vlaku tvorilo družstvo v počte 1+8. Po príchode vlaku na miesto sa však počítalo s pomocou dobrovoľníkov. Vlak zasahoval pri častých poľných a lesných požiaroch na šírej trati, ktorých príčinou boli parné rušne. Ďalej vlak vychádzal k požiarom samovznietenia uhlia, ktoré tiež neboli zriedkavosťou. Služba bola osem hodinová.
Autoři: Václav Mlejnský – HZS ČD Praha
Boris Janto, SR, wap, vlaky.kx.cz a M.Repko
V roce 1995 jsem s kolegou a spoluautorem tohoto článku, Vaškem Mlejnským z JPO HZS ČD Praha sloužil několikrát při nostalgických jízdách či zkoušce parních lokomotiv na luženském požárním vlaku.
Jinak v ČSR to bylo dle dostupných informací ohledně požárních vlaků stejné, jako v SSR, což popisuje další spoluautor, pan Boris Janto ze Slovenska. Dnes je tomu malinko jinak, protože v ČR se požární vlak v případě jízdy parní trakce vypravovat nemusí, lokomotivy mají platný atest k provozu, na Slovensku je vypravení požárního vlaku v těchto případech však stále povinné.
Přes všechnu snahu se nám nepodařilo zjistit dislokaci dalších vlaků. Podle některých pramenů vzniklo také dle momentálních potřeb několik dalších požárních vlaků, ale o tom nevíme zhola nic.
Video z průjezdu současného požárního vlaku.
Další informace a fotky ze Slovenska:
Boris Janto nám do redakce zaslal další fotografie požárních vlaků a informace o nich, za což mu velmi děkujeme. Obrázky si prohlédnete na konci galerie a text je zde.
Zloženie a radenie vlakov
Zloženie a radenie vlakov záleží aj od klubu, ktorý organizuje parnú jazdu. Múzejno dokumentačné centrum Bratislava si požiarny vlak zostavuje z vlastných historických vozidiel, napr.:
Cisterna R 551497
- Vakum Oil Company + obytný vozeň Daa-k 3056 9406343 alebo
Cisterna Ra 0056 0620302 + obytný vozeň D6 0497, lokomotíva je z MDC.
- Ak sa jedná o jazdu po Bratislavskom uzle tak požiarny vlak predstavuje motorový vozík MUV 69 s prívesným vozíkom s cisternou.
Albatros klub Bratislava
- cisterna Ra 0056 0620302 + obytný vozeň 5056 0820806 (ex. rada Bai)
- lokomotíva je z depa Bratislava hlavné alebo MDC podľa dohody
Vrútky
- cisterna Rah 0056 0690901 + obytný vozeň 5056 9918380 (ex. Da 7547)
- lokomotíva z výhrevne Vrútky, často Sergej T679.1168
Zvolen
- cisterna R 555150 Urpiner
Pridelenie obytných vozňov sa mení podľa potreby ale cisternové vozne sa zaradzujú stále rovnaké.
Foto: 9–14 Boris Janto, 15 Jakóts Ádam, 16 L. Jiroušek