Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Speciální hasicí přívěs záchranářů Track Rescue CZ je v rámci České republiky ojedinělým systémem

Speciální hasicí přívěs záchranářů Track Rescue CZ je ojedinělým systémem, určeným především pro rychlé a účinné hasební zásahy při speciálních závodech dragsterů, kde je velmi vysoké riziko nebezpečí požáru.

Hasicí systém vychází z dlouhodobě osvědčené (více jak 30 let) a nejpoužívanější koncepce záchranných složek v zámoří při těchto závodech. Jedná se o jednoduchou koncepci tlakového zásobníku s hasivem a výtlačným médiem (stlačený vzduch nebo dusík) z vysokotlaké láh­ve.

V tuzemských podmínkách, kdy zajišťování závodů tohoto typu není časté, bylo rozhodnuto umístit zařízení na samostatný homologovaný přívěs za zásahový automobil. Pro přepravu a při špatných klimatických podmínkách může být kryto snímatelnou plachtovou konstrukcí.

Vlastní ocelová tlaková nádrž na hasivo s vnitřní povrchovou úpravou proti rezavění má objem 250 litrů. V horní části je pro rychlé a snadné použití umístěn nerezový ruční naviják s hadicí dlouhou 25 m, ukončenou kombinovanou D proudnicí s možností přímého i sprchového proudu. Rychlé použití v případě zásahu zajišťuje spojení s vysokotlakou lahví přes redukční ventil.

Autosport záchranný systém Track Rescue CZ vznikl počátkem roku 2008. Po registraci u MV ČR se následně transformoval na Technický záchranný systém – Track Rescue CZ o.s., jako sdružení dobrovolných záchranářů pro motorsport.

Záchranný systém Track Rescue CZ poskytuje vysoce odbornou technicko-bezpečnostní asistenci pro organizátory a pořadatele různých motoristických soutěží v rámci celé ČR a SR. Je především určen pro rychlé prvosledové technické, hasební a vyprošťovací zásahy v rámci bezpečnostního zajištění.

Vlastní tank má několik armatur – pojistný ventil, plnicí otvor, odvzdušňovací a výpustné ventily. Má příslušné tlakové zkoušky a pasport tlakové nádoby.

V těchto hasicích systémech se prakticky výhradně používají roztoky hasiv typu FireAde 2000, ColdFire nebo Fire-x, jako nejvhodnější a nejúčinnější hasiva pro tyto speciální účely. My sami zde používáme FireAde 2000, což je dle našeho názoru v současné době jedno nejúčinnějších a nejlepších u nás dostupných hasiv pro tyto aplikace.

Přečtěte siHasiva FireAde a hasící sprej Flame Ade je posel nových technologií

Vlastní hasicí systém je velice jednoduše a rychle použitelný (cca 5–10 sekund), což je pro rychlé zásahy na dráze nezbytné. Dostřik hasiva je při plném proudu přibližně 15 metrů.

Dragstery – u nás prakticky neznámé, v zámoří nejpopulárnější motoristické závody plné adrenalinu, kouře ze spálených gum a neskutečných zážitků se jezdí na ¼ míle na tzv. Drag Strip drahách.

Nejsilnější kategorie těchto „monster“ dosahují v cíli rychlosti až 530 km/hod., zrychlení z 0 na 100 za 1,2 sec, brzdí se padáky, ruce jezdce se kvůli bezpečnosti kurtují popruhy k ochrannému rámu, pneumatiky se k ráfkům šroubují.

Tyto vozy spotřebují za jednu jízdu (402 m za přibližně 5 sekund) okolo 60 l vysoce hořlavého metanolu, nitrometanu, nebo raketového paliva a 16 litrů oleje.

Celá pohonná jednotka dragsteru je enormně zatěžována, takže při startu často dochází k výbuchu, utržení a požáru celé karburátorové části motoru, při jízdě se trhají hadičky palivového nebo olejového systému, což má za následek v kombinaci s vysoce hořlavým palivem velmi rychlé a rozsáhlé plamenné požáry celého vozu.

V minulosti toto bylo příčinou řady velmi vážných popálenin a úrazů jezdců. I když jsou v současné době do vozidel instalovány různé hasicí systémy jako prvotní opatření, přesto je stále nezbytné velmi dobré protipožární zajištění závodů.

Petr Türk – Track Rescue CZ
Sdílet