Fotozastavení na DOD TMB Brně
O dni otevřených dveří depozitáře Technického muzea v Brně již zde informoval v tiskové zprávě por.Mgr.Jaroslav Haid, tiskový mluvčí HZS Jihomoravského kraje, nicméně zmínil jen hasičskou techniku a ukázky, v Řečkovicích toho bylo k vidění mnohem víc.
Této akce jsem se zúčastnil díky ochotě přátel z Tatra historik klub ČR (THK ČR), kteří byli na tuto akci pozváni s jejich veterány – cisternovou T111 C, tahačem přívěsů T813 6×6 TP a T813 8×8 CAS-55 Rosenbauer. Akce pro nás začala již v pátek nedaleko Kolína. Po důkladné kontrole veteránu jsme okolo páté hodiny vyrazili na Brno. Vzhledem k cestovní rychlosti obou Tater 813, kteá činí zhruba 65 km/h, jsme do areál depozitáře dorazili až v pozdních nočních hodinách, takže prohlídku již přistavených exponátů jsme ponechali na ráno.A co tedy bylo v bývalých kasárnách AČR v Brně-Řečkovicích k vidění? Když začnu hasičskou technikou, depozitář TMB disponuje mj. Tatrou 111 jeřáb od HZS Břeclav, žebříkem AZ 37 Magirus na podvozku Tatra 148 od HZS Zlín, vystaveny byly dále automobily Praga RN DVS-8 a CAS-16 , Avie DA a PLHA-S540 (ex.HZS Brno), dopravní Žuk, CAS-18 Zil 130, valníkový Robur, dvě Tatry 805 (valník a skříň), CAS 25 Š706 RTHP a CAS-16 Š706 RTH, Sachsaring S4000 AS-16 a již vyřazené RZA T613–3. Nejimpozantněšsím exponátem v sekci hasičské techniky byla Tatra 813 8×8 SLF 18000 Rosenbauer s čerpadlem o výkonu 5500 l/min Jakuba Musila z THK ČR. Moderní hasičskou techniku pak prezentovali brněnští hasiči – Iveco AZ-30, PLHA MAN a CAS-24 MB Unimog. O ukázká byla řeč v samostatném článku, snad jen doplním ukázku nehody OT-64 s Avií a následným „stříháním“ Avie již téměř historickou technikou HRVZ Narimex na palubě T613–3 RZA.
TMB představilo také svou téměř ucelenou sbírku trolejbusů a autobusů – trolejbusy Škoda 8Tr, 17 Tr, 21Tr, T11, Tr17, a kloubový Sanos, také Tatra 400 v dílnách i Tatra 401. Autobusy byly zastoupeny muzejními Š706 RO a RTO MTZ, Karosa ŠM 11 a B732, kloubový Ikarus 280.08, Škoda 21 AB, a prototypy Karosa B831 a B732 „Legobus“. Další autobusové veterány přivezli ukázat někteří dopravci – Škoda 706 RTO a tahač Škoda 706 RTTN s autobusovým návěsem NO 80 ČSAP Nymburk, Škodu 706 RTO LUX a ŠD11 s vlekem Rotel ČSAD Jihotrans, linkové Š706 RO přivezl pan Tetera a busy Praga RN a RND ČSAD Kyjov.
Na akci byly k vidění i civilní osobní a nákladní veterány – ČSAD Kyjov přivezlo valníkovou Pragu RN, Dušan Peterka z Č.Budějovic dorazil S nízkoložným valníkem Š706 RTD, THK ČR s tahačem těžkých přívěsů Tatra 813 TP 6×6 (Vašek Kubát) a vojenskou PHM cisternou Tatra 111 6×6 se štábním vlekem A3S. TMB prezentovalo trolejovou věž Schörling na podvozku Š705 RTH, v provozu též parní nákladní automobil Škoda Sentinel, vojenskou techniku z depozitu zastupovalo sanitní Aero A150, Pragy V3S v provedení letištní světlomet, štábák a samohybný protiletadlový dvoukanón vz.53 „Ještěrka“ a OT-64 SKOT. TMB se v posledních letech snaží vytvořit i sbírku osobních automobilů ze šedesátých až osmdesátých let, vystaveny byly Škody Octavia, 100L, 1000 MB, Moskvič, Lada, Barkas B1000 nebo Škoda 1203, ze soukromé sbírky v neděli dorazila nádherně zrenovovaná Volha GAZ 21 v barvách veřejné bezpečnosti.
Po celý den jezdily historické autobusy i do depozitáře TMB v Brně Líšni (mimochodem cca 300 m od Odborného učiliště PO Brno), kde je naprosto unikátní obrovská sbírka historických tramvají, která je bohužel mimo dnů otevřených dveří nepřistupná.
Nedělního programu se většina z hostů s náklaďáky již nemohla účastnit, protože předpisy nedovolují jízdu nákladních vozidel v neděli po třinácté hodině a proto jsme i my vyrazili kolem deváté hodiny na téměř dvousetkilometrovou cestu domů.
Doufám, že Vás můj výčet techniky a rozsáhlejší fotogalerie zaujala, pokud Vás oslovila, pak za rok přijeďte na Den otevřených dveří depozitáře Technického muzea v Brně, žádný z exponátů zatím není k vidění v běžně přístupné expozici.
Stránky Technického muzea Brno
-wob- , foto autor
načíst další obrázky ↓