Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zářivě červená cisterna Scania od WISS CZECH míří k profesionálním hasičům do Mělníka

Společnost MERO a. s. pořizuje pro Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje, stanici v Mělníku, novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania. Vozidlo CAS 20 4000/240 S2T hasičům dodala na základě vítězství ve výběrovém řízení společnost WISS CZECH .

Podvozek, motor a převodovka

Pro cisternu byl použit podvozek Scania P400 CB4×4EHZ o rozvoru 4 100 mm s dvojkabinou Crew Cab CP28L. Přeplňovaný šestiválcový motor DC13 113 o výkonu 400 koní a kroutícím momentem 2100 Nm pohání standardně zadní nápravu, pohon přední je připojitelný. Obě nápravy jsou vybavené uzávěrkou diferenciálu a příčným torzním stabilizátorem. Speciálně upravené pérování zvýšilo maximální hmotnost vozidla na 21 500 kg. Převodovka je osazena automatizovaným bezspojkovým řazením Opticruise s dvanácti stupni vpřed a dvěma vzad.

Na podélnících rámu je v přední části automobilu uchycen lanový naviják Dragon DWM 12000 s s pla­netovou převodovkou a tažnou silnou 45 kN. Jedná se o model 2014, vyrobený v souladu s normou EN 14492–1. Držák navijáku nepřipravil vozidlo o případné tažné oko, on sám umožňuje tah silou až 90 kN.

Na zajímavém místě umístili nástavbáři z WISS pomocné couvací světlomety. Z obvyklé pozice pod zpětnými zrcátky jsou světla uchycena přímo na podvozku pod kabinou, jedno z levé a jedno z pravé strany. Umožňují tak stále plnit účel – tedy osvětlit prostor okolo zadních kol, zároveň ale eliminují riziko případného oslnění samotného řidiče při couvání.

Kabina automobilu

Jednoprostorová kabina CP28L se sníženou střechou je šestimístná v klasické konfiguraci dvou sedadel vpředu a čtyř vzadu. Nad hlavami řidiče a velitele vozu jsou vestavěny radiostanice – digitální i analogová, ovládání výstražného světelného zvukového zařízení a některé ovládací a kontrolní prvky čerpadla.

Samozřejmostí je topení, nezávislé na chodu motoru a jízdě.

Velitel vozu má ve svém opěradle uchycen dýchací přístroj Dräger. Zásuvky na 12 a 24 voltů před jeho místem nabízejí i možnost dobíjení zařízení přes port USB. V kabině nechybí ani zásuvka na 230 V o výkonu 600 W.

Všechny čtyři sedadla pro mužstvo jsou vybavena samonavíjecím bezpečnostním pásem, v jejich opěradlech jsou samozřejmě uchyceny dýchací přístroje. Nad opěradly je police pro uložení výstražných vest a drobného příslušenství, mezi nimi pak prostor na trojici náhradních tlakových lahví.

Kabina osádky je dále vybavena dvěma dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Motorola GP 340 a šesti dobíjecími úchyty s ručními svítilnami Survivor LED. Nechybí ani jednotka pro sledování polohy a stavu výstražného zařízení Lupus, používaná standardně u HZS Středočeského kra­je.

Kromě úložných prostor před mužstvem jsou další prostory pro vybavení i pod jejich sedáky.

Nástavba vozu

Nástavbu tvoří konstrukce z hliníkových profilů a kompozitové prvky. Na každé straně je trojice schrán na příslušenství, krytých hliníkovými roletkami, zadní prostor je přístupný nahoru výklopnými dveřmi.

Nádrže na hasiva jsou z kompozitu (polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK) – Scania veze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Osvětlení okolí nástavby zajišťují LED světla nad každou z rolet, další samozřejmě najdeme i v zadní části automobilu. Mezi kabinou a nástavbou se nachází pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s LED reflektory, napájený z elektrické soustavy automobilu. LED technologie osvětluje i interiér jednotlivých úložných schrán.

Vlevo vepředu najdeme elektrocentrálu a přetlakový ventilátor. Aretační pojistka výsuvu generátoru je řešena rovněž podélným madlem. Nad zmíněnými agregáty jsou uloženy pily – řetězová i rozbrušovací, ve výklopné schráně nad nimi pak příslušenství k elektrocentrále.

Levá prostřední schrána skrývá standardní hasební prostředky, armatury, hadice a podobně.

Vlevo vzadu jsou uloženy hliníkové přepravky s drobným vybavením a na výsuvném platu pak hasicí přístroje, pákové nůžky, sekery a páčidla.

V zadní části je klasicky uloženo čerpadlo, v tomto případě Ruberg Euroline s automatickou membránovou vývěvou o jmenovitém průtoku 3 000 litrů za minutu.. Co je zde netradiční, nicméně velmi praktické, je systém uložení bedny s plovoucím čerpadlem (a samozřejmě jakýmkoli jiným příslušenstvím). Bedna totiž není standardně výsuvná a výklopná, ale pouze výsuvná s tím, že je již v základní pozici nakloněna směrem dolů. Při výsuvu je brzděna napruženým navijákem s textilním popruhem. Ten slouží i ke snadnějšímu zasunutí celé bedny zpět do nástavby, což obsluze ulehčuje práci.

V prostoru obslužného místa čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužní místo vozidlové radiostanice. Veškeré rozvody vody jsou vyrobeny z nerezavějící o­celi.

V pravé zadní roletě najdeme naviják s vysokotlakou hadicí a turboproudnicí Protek, armatury a hadice v koších.

Vpravo uprostřed jsou uloženy protichemické a speciální oděvy a zdravotnické vybavení.

Schrána vpravo vepředu v sobě skrýva vybavení určené především pro vyprošťování osob nejen z havarovaných vozidel. Je zde tedy uložena těžká hydraulická vyprošťovací sada Holmatro (s dvojicí motorových pohonných jednotek a rozpěrných válců) na výsuvu, dále zvedací pneumatické vaky, stabilizační klíny a podpěry či kufry s nářadím.

Na střeše nástavby jsou uchyceny savice, sada nastavovacích žebříků a ve dvou hliníkových bednách příslušenství pro transport osob, likvidaci úniku ropných látek a také ženijní nářadí. Vnitřek obou beden i jejich okolí je osvětlen LED pásky.

Barevné provedení a rozměry

Cisterna je polepena fólií v červeném odstínu RAL 3024, bílé partie jsou v RAL 9003. Vozidlo je dlouhé 8 410 mm včetně navijáku, bez něj 8 030 mm. Celková výška CAS je 3 050 mm, šířka 2 5500 mm. Automobil může brodit klidnou vodou o hloubce 800 mm. Světlá výška pod přední nápravou je 315 mm, pod zadní je to 330 mm.

Celková legislativní hmotnost podvozku je 18 000 kg, nejvyšší technicky přípustná je u tohoto vozu díky zmiňované úpravě pérování 21 500 kg (8 500 kg přední, 13 000 kg zadní).

Sdílet