Integrované bezpečnostní centrum Moravskoslezského kraje umí lokalizovat mobilní hovory i na národních tísňových linkách
Lidem, kteří v tísni volají složky Integrovaného záchranného systému mobilním telefonem, se dostane rychlejší pomoci. Díky projektu, který v závěru loňského roku dokončil Moravskoslezský kraj, mohou nově záchranáři, hasiči, policisté i strážníci lokalizovat místo volajícího z mobilu a přesně zacílit nasazení záchranných sil. V Česku jde o v tomto rozsahu unikátní projekt, v Moravskoslezském kraji byl spuštěn jako první v zemi.
Základem pro činnost operačního důstojníka Integrovaného bezpečnostního centra (IBC) je lokalizovat místo mimořádné události. Doposud mohly složky Integrovaného záchranného systému pracující v IBC Moravskoslezského kraje (s výjimkou dispečerů obsluhujících tísňovou linku 112) lokalizovat volající pouze v případě volání z pevné linky. Po spuštění projektu mají možnost lokalizovat volající z mobilu i Policie ČR, zdravotnická záchranná služba, Městská policie Ostrava a moravskoslezský hasičský záchranný sbor na linkách 156, 155, 158 a 150.
Počet tísňových volání z mobilních telefonů v současnosti mnohonásobně převyšuje počet volání z pevných linek. Díky nově spuštěnému projektu se zrychlí a zefektivní nasazování potřebných sil a prostředků lidem volajícím o pomoc z mobilního telefonu. Schopnost rychle zasáhnout a pomoci volajícím bude snadnější zejména v případech, kdy jsou lidé v tísni dezorientovaní nebo nemohou normálně komunikovat,
uvedl 1. náměstek moravskoslezského hejtmana Josef Babka. Dodal, že automatická lokalizace volajícího může odhalit i případné zneužívání tísňové linky a falešná hlášení.
Projekt „Zajištění lokalizace tísňových volání z mobilních telefonů v Integrovaném bezpečnostním centru Moravskoslezského kraje“ za 630 tisíc korun financoval Moravskoslezský kraj ze svého rozpočtu částkou 560 tisíc korun, 70 tisíc korun přispělo město Ostrava.
mluvčí Moravskolsezského kraje