Nejvíce se věří hasičům a Nokii
Již třetím rokem realizovala v osmnácti evropským zemích společnost Readers Digest Výběr průzkum, jehož cílem bylo zjistit, jakým spotřebním značkám dávají čtenáři magazínu Výběr přednost a komu nejvíce důvěřují.
Pro letošní výsledky probíhal sběr dat v říjnu a listopadu loňského roku.Lidé v Evropě nejvíce věří hasičům (95 %), pilotům (90 %) a lékárníkům (89 %). Nejmenší důvěru v 16 zúčastněných zemích mají politici. V České republice nevěří lidem reklamním odborníkům.V Evropě se také s vysokou nedůvěrou kromě politiků potýkají také pracovníci reklamních kanceláří a ředitelé reklamních oddělení. Co se týče vládní politiky, největší důvěru dávají lidé politice životního prostředí (průměrně 37 %) a vzdělávací politice (42 %). Za nejdůvěryhodnější instituci považovali respondenti manželství. Na rozdíl od ostatních evropských zemí Češi nejméně věří církvi (79 %).
V nabídce spotřebního zboží je vždy 30 kategorií, z toho devět (každoročně obměňovaných) lokálních si zadává každý stát sám. Čtenáři časopisu Reader‘s Digest Výběr hodnotili formou dotazníkové akce na prvním místě kvalitu, následovala důvěryhodnost, image a pochopení potřeb zákazníků. Vítězné výrobky získávají titul European Trusted Brands 2003. V České republice budou moci pochlubit názvem Dobrá značka 2003.
Největší důvěru ve všech třech ročnících získala ve všech zemích značka Nokia (mobilní telefon), v šestnácti státech u kosmetiky se Evropané shodli u značky Nivea a v sedmnácti platební karta Visa.
Co se týká lokální odlišnosti u domácí značky v České republice, vždy mezi automobily zvítězila značka Škoda, mezi kuchyňskými spotřebiči Eta, leteckými společnostmi ČSA, mezi cestovními kancelářemi Fischer, mezi bankami a stavebními spořitelnami Česká spořitelna, mezi fotoaparáty Olympus, mezi vitaminy Centrum a mezi nealko nápoji Mattoni. Značku, kterou nezná, pokud by neslo logo Dobrá značka, by koupilo 47 % dotazovaných, pokud by ji doporučil někdo blízký 57 % dotazovaných.
Ivana RICHTEROVÁ
zdroj Sondy a cmkos.cz