Neděle 22. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Profesionální hasiči v Moravskoslezském kraji nakoupili 17 prvovýjezdových cisteren Tatra Terrno, nahradily dosluhující Atega

Projekt „Nákup prvosledových hasičských vozidel se speciální IT technikou“ je určen pro obměnu prvovýjezdových cisternových automobilových stříkaček. Připravil ho Moravskoslezský kraj ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem Moravskoslezského kraje, spolufinancován byl z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.

Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko je řídícím orgánem Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Jejím úkolem je spravovat peníze z evropských strukturálních fondů a českých veřejných zdrojů a směřovat je prostřednictvím poskytnutých dotací na rozvojové investiční projekty k příjemcům tak, aby z nich měl region a místní obyvatelé co největší přínos.

Přečtěte siProfesionální hasiči z Moravskoslezského kraje slavnostně převzali 33 nových cisteren a tři technické automobily

Předmětem veřejné zakázky byl nákup 17 ks prvosledových cisternových automobilových stříkaček CAS 20/4000/240-S2T na podvozku Tatra 815 Terrno 4×4.2, vybavených speciálním monitorovacím systémem pro sledování polohy vozidla, jeho okolí a zároveň umožňující obousměrný online přenos informací mezi zasahující JPO a operačním střediskem (IBC v Ostravě) s možností poskytnutí plné informační podpory veliteli zásahu.

Přečtěte siV Ostravě vzniká jedinečné Integrované bezpečnostní centrum, poslouží všem složkám IZS pro operační i krizové řízení

Automobily dodala společnost THT Polička, celková cena zakázky činila 104 865 860 korun včetně DPH, tedy 6 168 580 za jeden vůz.

Technologie vozidel

Vozidlo je vybaveno kamerovým systémem, umožňujícím audiovizuální záznam pohybu cisterny, snímání prostoru okolo automobilu a online přenos na CMS server na krajské operační středisko HZS MSK technologií GPRS. Podobnými IT systémy jsou již vybaveny cisterny Mercedes Benz Econic na území města Ostravy.

Součástí dodávky je průmyslový tablet se systémem, integrovaným do technologie výjezdu HZS Moravskoslezského kraje. Zařízení s 2 GB RAM a 160GB SSD úložištěm odolá i pádu na beton z výšky 1,2 metru.

Přečtěte siPYROS: Ostravské Econicy mají novinku, komunikují s operačním střediskem přes dotykový tablet

Zařízení umožňuje příjem a zobrazení příkazu k výjezdu s detaily události, přijetí souřadnic místa zásahu a jejich automatický přenos do navigačního software, navigaci samotnou (s mapami typu Emergency Truck, tedy mapami, které počítají s výjimkami pro záchranáře a zároveň s rozměry nákladního vozu), odesílání kódů typických činností (statusů), zobrazování dokumentace zdolávání požárů i provoz dalších podpůrných programů, například registr nebezpečných látek, přehled uložení akumulátorů ve vozidlech a podobně.

Během jízdy k zásahu je možné z operačního střediska aktualizovat informace, například upřesnit místo zásahu. Zároveň zařízení umožňuje sledování polohy vozu.

Kamerový a monitorovací systém umožňuje audiovizuální záznam pohybu vozidla a snímání prostoru okolo něj pomocí pětice kamer – vpředu, vzadu, na obou bocích a na osvětlovacím stožáru . Záznamy se přenášejí online na krajské operační středisko HZS MSK a zároveň se ukládají na paměťové karty přímo v automobilu. Kamery jsou vybaveny infračerveným přisvícením pro záznam ve zhoršených světelných podmínkách.

Přečtěte siKamerový systém ve vozech HZS Moravskoslezského kraje přinese jedinečnou možnost vyhodnocení zásahu a nabídne operačnímu středisku živý obraz z místa

Nákup prvosledových cisternových automobilových stříkaček povede ke zkvalitnění procesu řízení zásahové činnosti, lepšímu vyhodnocení průběhu zásahu a zkvalitnění odborné přípravy příslušníků HZS MSK na všech úrovních.

Podvozek, kabina, motor a převodovka

Cisterny jsou postaveny na dvounápravových podvozcích Tatra 815 Terrno, poháněných přeplňovaným, vzduchem chlazeným osmiválcem o výkonu 325 kW s automatizovaným řazením Norgren. Převodovka je vybavena pomocným pohonem pro požární čerpadlo.

Šestimístná kabina s nezávislým vytápěním je sklopná, všechna sedadla – s výjimkou řidiče – mají v opěradle integrovaný držák dýchacího přístroje.

V dosahu řidiče je ovládací panel řídícího systému nástavby s barevným multifunkčním displejem, v dosahu velitele pak výjezdový technologický tablet. Na pravé straně palubní desky najdeme hledací světlomet na 24 V s dvoumetrovým krouceným kabelem.

Napravo od dveří řidiče je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a připojení tlakového vzduchu Rettbox Air, automaticky odpojitelná při startu automobilu.

Nechybí ani držáky na zásahové přilby či PET lahve s vodou. Na přední masce je umístěna dvojice LED zábleskových světel modré barvy s osmi diodami.

V přední části je na podélnících rámu u nárazníku uchycen elektrický lanový naviják s 30metrovým lanem o tažné síle 54 kN.

Nástavba vozu

Konstrukce nástavby je tvořena hliníkovými profily, olepenými plechem ze stejného materiálu. Na každé straně jsou tři schrány s příslušenstvím, kryté hliníkovými roletkami s průběžnými madly, čerpací zařízení je přístupné zezadu přes nahoru výklopné dveře.

Nádrže na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a jsou svařeny z nerezového plechu. Objem nádrže na vodu je 4 000 litrů, na pěnidlo pak 240 litrů.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 je vybaveno elektronickým systémem řízení s multifunkčním displejem. Jmenovitý průtok čerpadla je 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Přiměšování pěnidla řídí rovněž elektronika a to v rozsahu 0 – 6 %.

Zařízení pro rychlý zásah tvoří vysokotlaká hadice na navijáku s pistolovou proudnicí v pravé zadní schráně a hadice C52 „v harmonice“ s proudnicí v levé zadní schráně.

Osvětlovací stožár se čtyřmi reflektory je pneumaticky výsuvný do výšky přibližně 5 metrů nad úroveň terénu. Elektrocentrála o výkonu 6,5 kVA je řízena CAN sběrnicí.

Vizuální provedení vozidel již se šrafováním „chevron“

Automobily jsou dodány v červeném barevném odstínu RAL 3024 se zvýrazňujícími bílými pruhy RAL 9000 a šrafováním „chevron“ na zádi automobilu. Požadovaného zabarvení je dosaženo polepem speciální fólií.

Přečtěte siPráce na vylepšování viditelnosti vozidel HZS Moravskoslezského kraje započaly už v roce 1995

Toto provedení se u hasičů v Moravskoslezském kraji začalo používat u prvosledových cisteren na území města Ostrava.

Starší vozidla dobrovolným hasičům

K dobrovolným hasičům se tak přesune dosavadní technika profesionálů, tedy většinou vozidla Mercedes Benz Atego v různých variantách o průměrném stáří přibližně 7 let.

Tato skutečnost se jednoznačně projeví ve zvýšení akceschopnosti u JPO II a JPO III, zejména u těch jednotek, jež jsou předurčeny ke speciálním typům zásahů.

Sdílet