Pondělí 4. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová výšková technika pomůže profesionálním hasičům v Moravskoslezském kraji, 6 automobilových plošin dodá Wawrzaszek

Projekt „Nákup hasičské výškové techniky“ v hodnotě přibližně 100 milionů korun přinese profesionálním hasičům nové automobilové plošiny a žebřík. Připravuje ho Moravskoslezský kraj ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem Moravskoslezského kraje, spolufinancován bude z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.

Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko je řídícím orgánem Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Jejím úkolem je spravovat peníze z evropských strukturálních fondů a českých veřejných zdrojů a směřovat je prostřednictvím poskytnutých dotací na rozvojové investiční projekty k příjemcům tak, aby z nich měl region a místní obyvatelé co největší přínos.

Plošin bude pořízeno šest. Za 99 933 900 korun včetně DPH je hasičům dodá společnost WISS CZECH. Cena za jeden vůz je tedy 16 655 650 korun.

Podvozek, motor a převodovka

Automobilové plošiny budou postaveny na třínápravovém podvozku Mercedes Benz Econic 2635 L. Pohánět je bude skrze automatickou převodovku Allison přeplňovaný šestiválec o výkonu 260 kW a to rychlostí maximálně 120 km/h.

Econic s předsunutou a sníženou kabinou bude dvoumístný, v přepravní výšce bude vozidlo vysoké 3 500 mm.

Poháněna bude druhá – tedy prostřední – náprava, první a třetí budou řiditelné.

Podvozek bude odpružen vzduchem a bude umožňovat změnu světlé výšky v rozsahu +160/-40 milimetrů.

Zásuvka pro sdružené dobíjení a připojení tlakového vzduchu se po nastartování samočinně odpojí.

Výstražné zařízení bude umístěno na střeše kabiny, na přední masce a v zadní části vozu. Tvořeno bude modrými světly s LED technologií.

Nástavba

Pochozí plošina nástavby bude kryta neklouzavým plechem. Úložné prostory budou tvořeny samostatnými skříněmi s roletkami. Všechny budou osvětleny LED diodami.

Na točnici plošiny bude uložena elektrocentrála o výkonu 9 kW.

Záchranná kloubovo-teleskopická plošina AP 40 Bumar o dostupné výšce 42 metrů bude umožňovat provádět více pohybů současně a nekonečné otáčení okolo osy.

Pro nouzový pohon bude mít hydraulické čerpadlo k dispozici vlastní spalovací motor, který bude možné aktivovat ze všech ovládacích stanovišť – tedy jak z koše, tak z točnice i z ovládacího panelu stabilizace.

Hlavní rameno bude teleskopické, druhé – na kloubu – bude umožňovat sklápění v rozsahu 170°.

Na pravé straně ramen bude žebříková sada, umožňující plynulou záchranu osob.

Hasiči v Moravskoslezském kraji pořídí ve spolupráci s krajem a Regionálním operačním programem Moravskoslezské techniku za přibližně 900 milionů korun. Kromě popisované výškové techniky totiž pořídí i velkokapacitní cisterny pro výrobu a dopravu pěny pomocí stlačeného vzduchu a nebudou chybět ani nové prvosledové cisternové automobilové stříkačky Tatra 815 Terrno.

Ovládání všech pohybů bude zajišťovat plynulý rozběh i doběh a bude tak bránit rozhoupání plošiny a dynamickým rázům. Koš bude umožňovat natáčení vůči svislé ose v rozsahu -/+ 50° a bude vybaven zařízením pro zabránění nárazu do překážky, vodní clonou, dvěma pracovními světlomety a okem pro zvedání břemen o hmotnosti 500 kg.

Celá plošina bude vybavena suchovodem s kulovými ventily u vstupů i na výstupu. Monitor bude upevněn na pracovním koši z vnějšku, nebude tedy zasahovat do prostoru koše.

Zmiňovaný monitor bude dálkově ovladatelný, včetně stavitelné trysky. Na koši bude dále naviják s tvarově stálou hadicí o délce 20 metrů a průtoku 150 litrů za minutu.

Stabilizace plošiny bude prováděna automaticky, stiskem jediného tlačítka. S podpěrami bude možné manipulovat pouze pokud budou ramena plošiny v transportním sta­vu.

Jednotlivé podpěry bude možno vysunout samostatně do libovolné vzdálenosti, pracovní diagram na základě vysunutí omezí bezpečnostní systém.

Součástí výbavy budou i transportní nosítka, která bude možné upevnit v záchranném koši.

Vizuální provedení vozidel již se šrafováním „chevron“

Automobily budou dodány v červeném barevném odstínu RAL 3024 se zvýrazňujícími bílými pruhy RAL 9000 a šrafováním „chevron“ na zádi automobilu.

Přečtěte siPráce na vylepšování viditelnosti vozidel HZS Moravskoslezského kraje započaly už v roce 1995

Toto provedení se u hasičů v Moravskoslezském kraji zatím používá u prvosledových cisteren na území města Ostrava.

Sdílet