Pondělí 23. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Ostravě dostali nový žebřík, Magirus M55L na podvozku Mercedes Arocs jim pořídil kraj

V rámci projektu „Nákup hasičské výškové techniky“ v hodnotě více než 120 milionů korun byly profesionálním hasičům pořízeny nové automobilové plošiny a žebřík. Tento projekt realizoval Moravskoslezský kraj ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem Moravskoslezského kraje, spolufinancován byl z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.

Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko je řídícím orgánem Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Jejím úkolem je spravovat peníze z evropských strukturálních fondů a českých veřejných zdrojů a směřovat je prostřednictvím poskytnutých dotací na rozvojové investiční projekty k příjemcům tak, aby z nich měl region a místní obyvatelé co největší přínos.

Automobilový žebřík AZ 53 Mercedes Arocs Magirus M55L nahradil dosavadní AZ 52 Iveco Magirus, sloužící na stanici v Ostravě – Zábřehu. Za cenu 22 567 468 korun ho dodala firma Firefighting Technology.

Podvozek, motor a převodovka

Šestikolový podvozek Mercedes Benz Arocs 2640 je poháněn vznětovým motorem o výkonu 290 kW, splňujícím emisní normu Euro VI. Vozidlo s ním dosahuje maximální rychlosti 120 km/h.

Hnané nápravy – tedy obě zadní – jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu, na všech třech pak je i stabilizátor. Převodovka je automatizovaná, pomocný pohon pro nástavbu lze zařadit pouze z neutrálu.

Sdružená přípojka tlakového vzduchu a dobíjení Rettbox Air se odpojí automaticky po nastartování vozidla. Kabina je středně dlouhá, třímístná, vybavená klimatizací a nezávislým vytápěním.

Účelová nástavba

Úložné prostory nástavby jsou tvořeny samostatnými skříněmi, zakrytými hliníkovými roletkami. Všechny prostory jsou osvětleny LED diodami.

Na točnici žebříku je uchycena elektrocentrála Endress ESE o výkonu 9,6 kW. Ta kromě osvětlení pohání i případný nouzový pohon sady.

Magirus M55L je vybaven samočinným stranovým vyrovnáváním – maximální sklon terénu je 8,5°.

Ovládání všech pohybů zajišťuje plynulý rozběh i doběh a brání tak rozhoupání žebříku a dynamickým rázům, všechny pohyby je možné obsluhovat z obou stanovišť – tedy v koši i na točnici.

Koš je horizontálně vyrovnáván, vybaven je systémem jištění před nárazem do překážky, pracovními světlomety, úchytem pro nosítka i pro slanění.

Z vnější strany koše je uchycena elektricky ovládaná lafetová proudnice, připojitelná suchovodem.

Hasiči v Moravskoslezském kraji pořídili ve spolupráci s krajem a Regionálním operačním programem Moravskoslezské techniku za přibližně 300 milionů korun. Kromě popisovaného žebříku totiž zakoupili i automobilové plošiny, velkokapacitní cisterny pro výrobu a dopravu pěny pomocí stlačeného vzduchu a nechybí ani nové prvosledové cisternové automobilové stříkačky Tatra 815 Terrno.

Žebříková sada je vybavena okem pro zvedání břemen o maximální hmotnosti 4 000 kg a výtahem pro dvě osoby s užitečným zatížením 200 kg.

Pracovní výška žebříku je 55 metrů, záchranná 53. Maximální stranové vyložení se třemi osobami v koši je 18,1 metrů.

Výstražné světelné a zvukové zařízení

Zvláštní výstražné zařízení umožňuje reprodukci mluveného slova a jeho světelnou část tvoří dvojice LED zábleskových světel Hänsch Nova B2 na střeše vozu a čtyři světla Hänsch Sputnik Nano – vždy po dvou v přední a zadní části vozu.

Vizuální provedení vozidel již se šrafováním „chevron“

Automobil byl dodán v červeném barevném odstínu RAL 3024 se zvýrazňujícími bílými pruhy RAL 9000 a šrafováním „chevron“ na zádi.

Přečtěte siPráce na vylepšování viditelnosti vozidel HZS Moravskoslezského kraje započaly už v roce 1995
Sdílet