Středa 13. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra dodala ve spolupráci s THT do Austrálie hasičský speciál na podvozku 815–7, jeho okolí chrání vodní clona

Na konci roku 2014 bylo do Austrálie expedováno vozidlo Tatra 815–732R53 4×4, které vzniklo na základě požadavku australského dealera ve spolupráci společností TATRA TRUCKS a THT Polička.

Jedná se o unikátní speciál určený primárně pro zásahy při rozsáhlých lesních požárech, jež jsou na území Austrálie velmi časté. Před výrobou vozidla proběhla řada jednání se zástupci hasičských útvarů a hasiči samotnými tak, ať lesní speciál splní očekávané parametry – ostatně stejný princip byl použit před pár lety, kdy vznikly první hasičské varianty vozidel na bázi typové řady T 815–7 pro české a slovenské hasiče. Rovněž důležitou součástí bylo i plnění velmi specifických hasičských předpisů, které jsou značně odlišné od norem v Česku, resp. Evropě.

Speciál vznikl kombinací prvků používaných na různých verzích typové řady T 815–7. Je poháněn standardním vzduchem chlazeným motorem Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison a dvoustupňovým přídavným převodem Tatra.

Nápravy jsou v provedení s redukcemi v kolech a pro maximální průchodnost terénem opatřeny dohušťováním pneumatik, které je ovládáno přímo z kabiny řidiče. Přední náprava je odpružena – pro řadu T 815–7 standardními – vzduchovými vaky, vzadu je použito lehkého kombinovaného pérování (důvodem je maximální ochrana vaků při průjezdu požárem).

Na obou nápravách jsou použity pneumatiky o rozměru 14.00 R20, vzadu v jednomontáži. Díky vzduchovému pérování je možno z kabiny řidiče vozidlo zvýšit či snížit.

Kabina řidiče je použita ve verzi běžné u verzí pro těžební sektor, tj. v unikátním provedení s integrovanou ochranou plnící přísné předpisy ROPS/FOPS (ochrana proti převrácení a proti padajícím předmětům) bez nutnosti používat dodatečné rámy. Je samozřejmě v pravostranném provedení a vybavena trojicí sedadel s tříbodovými bezpečnostními pá­sy.

TATRA 815–7 v tomto zákaznickém provedení má rozvor 4 090 mm a celkovou délku 8 metrů, včetně přední lafety, upevněné na nárazníku. Šířka vozidla je v mezích platné australské legislativy a činí 2 500 mm, výška ve standardní poloze pérování pak činí pouhých 2760 mm.

Jak již bylo zmíněno, nástavbu vyrobila firma THT Polička, která mj. instalovala i systém ochrany vozidla před ohněm – okolo celého vozidla jsou umístěny trysky, které kolem vozu vytvářejí vodní clonu. Celá nástavba je účelovou modifikací nástaveb běžně montovaných na „evropská" provedení T 815–7 CAS 30.

Vozidlo je od poloviny ledna v Austrálii. Australský dealer jej nyní v několikadenních cyklech půjčuje jednotlivým hasičským útvarům v oblasti Západní Austrálie, kde v tomto období probíhá tradiční „sezona" lesních požárů, přičemž hned při první misi se nový speciál dostal přímo do ohniska jednoho z nich.

Tatra Trucks, a. s.
Sdílet