Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Špatná průjezdnost ulic mnohdy komplikuje příjezdy k zásahům i v roce 2015

V pátek 13. března, který pro opět vyhlásila Česká asociace hasičských důstojníků Dnem požární bezpečnosti, vyjeli hasiči z několika stanic v celé republice, mnohdy s policejními hlídkami, na kontrolní projížďku některých ulic v městských centrech a sídlištích.

Středočeský kraj

Jihomoravský kraj

K otestování parkovací ukázněnosti brněnských řidičů jsme v Brně zvolili 12 metrů dlouhé vozidlo automobilový žebřík AZ 52. Ten slouží u zásahů při požárech výškových budov. V loňském roce vyjel 26 tunový kolos k více než padesáti požárům. S délkou žebříkové sady 52 metrů dokáže zachraňovat osoby při požárech bytů nejen v centru města, ale i na okrajových sídlištích.

Akce začala ve 14 hodin na ulici Sokolská, kde je v jednosměrné ulici po pravé straně vyhrazená nástupní plocha pro požární techniku. Řidiči tam však zákaz zastavení nerespektují a bylo tomu tak i dnes. Dostali proto od hasičů za okna informativní letáky.

Žebřík pokračoval na Obilní trh. Auta tam stávají běžně na chodníku před nemocnicí. V případě ustavení žebříku a vysunutí podpěr, kdy se šířka vozu zvětší až na 5 metrů, vzniká na místě zásadní problém. Na chodníku tentokrát auta nestála, zato se našel řidič, který zastavil v křižovatce.

Test průjezdnosti pokračoval na ulicích Kopečná a Anenská. Tam měl žebřík další problémy a musel velmi opatrně a pomalu projíždět mezi mnohdy špatně zaparkovanými auty. Řidič hasičského vozu si vyzkoušel svoji trpělivost a zručnost. S takovými situacemi se hasiči setkávají téměř každý týden.

Nejen v Brně, ale i v dalších větších městech Jihomoravského kraje. Mnohdy je příčinou pouze řidičská bezohlednost a lenost. Přítomnost žebříku (ale i dalších hasičských vozů) u požáru bytu ve výškové budově je však zásadní a může mít vliv na život a zdraví lidí.

Jaroslav Mikoška
tiskový mluvčí
HZS Jihomoravského kra­je

Olomoucký kraj

V Olomouci se hasiči vydali na kontrolu ulic těsně po poledni. S velkou požární cisternou, se kterou jezdí běžně k zásahům, projížděli problematická místa v krajském městě. Do hledáčku se jim dostaly městské části Povel (ulice Werichova, Trnkova, Rožňavská) a ulice poblíž centra města (Vídeňská, tř. Spojenců, Bezručova).

Pouze v jednom případě zjistili porušení zásad správného parkování, a proto řidiči, který zaparkoval svoje vozidlo tak, že bránilo průjezdu vozidla požární techniky, dali za přední sklo letáček s radami, jak příště zaparkovat správně, tak, aby vozidlům složek integrovaného záchranného systému umožnil bezproblémový průjezd k místu mimořádné události.

Hasiči se zaměřovali nejen na špatně parkující řidiče v místech křížení komunikací, ale prověřovali také zákaz stání na nástupních plochách pro požární techniku, parkování na podzemních hydrantech nebo v těsné blízkosti nadzemního hydrantu.

Vladimíra Hacsiková
tisková mluvčí
HZS Olomouckého kraje

Středočeský kraj

Na průzkum průjezdnosti sídlišť v Kladně vyrazili hasiči Lukáš Vejvar a Jaroslav Noha s automobilovým žebříkem AZ 37 Mercedes-Benz Atego. Během téměř dvouhodinové jízdy projeli několika vytipovanými oblastmi, kde se v minulosti setkali s komplikacemi při cestě k zásahu.

Většina vybraných komunikací se dala projet celkem dobře, i když na některých místech si museli dát větší pozor – hlavně při zatáčení do další ulice.

Vzhledem k tomu, že jsme vyjeli v pracovní den dopoledne, tak jsou ulice na sídlištích relativně volné.

podotkl Lukáš Vejvar

Kdybychom sem ale zajeli večer, tak by to bylo podstatně horší. To je někdy až k nepochopení, kde a jak si někteří šoféři dovolí zaparkovat.

V ten okamžik ovšem netušil, že už za rohem bude muset z vozu vystoupit, aby odtáhl sídlištní kontejner na odpad, neboť na druhé straně vozovky stál přímo na žluté čáře osobní automobil s přívěsným vozíkem.

Občas také musel Jaroslav Noha stočit volant a najet koly na trávník, jinak by okolo zaparkovaných vozidel neprojel:

On je také podstatný rozdíl mezi takovouto kondiční jízdou a jízdou k zásahu, když už člověk před sebou vidí hořící dům a ví, že každá vteřina rozhoduje.

Navíc potřebujeme nejen prostor pro samotný průjezd, ale potom musíme najít i vhodné místo pro zastavení, aby nám odstavené vozy nepřekážely při vysunování podpěr pro stabilizaci žebříku.

Až na pár míst, kde bylo potřeba kvůli bezpečnému průjezdu najet na obrubník nebo kousek trávníku, dopadl páteční „test“ docela dobře. Na zvolené trase bylo asi pět úseků, kde se dalo projet jen s maximální opatrností nebo se chvilku čekalo, než třeba řidič z překážejícího auta odnese zboží do nedalekého obchodu.

Do ulice Fráni Šrámka v Rozdělově se však automobilový žebřík nedostal vůbec. I když možná by se to povedlo – ovšem jen za cenu šrámů na bocích vozů zaparkovaných po obou stranách ulice.

Co způsobí špatně zaparkované vozy, se hasiči přesvědčili například při lednovém požáru panelového domu ve Slaném, kdy se s výškovou technikou kvůli neukázněnosti několika řidičů a zablokované ulici k objektu vůbec nedostali. Proto museli natáhnout šedesát metrů hadic od cisteren k domu a dále pokračovat vnitřním schodištěm až do šestého nadzemního podlaží.

por. Ing. Ladislav Holomčík
tiskový mluvčí
HZS Středočeského kra­je

Sdílet
Seriál: Průjezdnost komunikací vzhledem k jízdě složek IZS