Špatná průjezdnost ulic mnohdy komplikuje příjezdy k zásahům i v roce 2015
V pátek 13. března, který pro opět vyhlásila Česká asociace hasičských důstojníků Dnem požární bezpečnosti, vyjeli hasiči z několika stanic v celé republice, mnohdy s policejními hlídkami, na kontrolní projížďku některých ulic v městských centrech a sídlištích.
Jihomoravský kraj
K otestování parkovací ukázněnosti brněnských řidičů jsme v Brně zvolili 12 metrů dlouhé vozidlo automobilový žebřík AZ 52. Ten slouží u zásahů při požárech výškových budov. V loňském roce vyjel 26 tunový kolos k více než padesáti požárům. S délkou žebříkové sady 52 metrů dokáže zachraňovat osoby při požárech bytů nejen v centru města, ale i na okrajových sídlištích.
Akce začala ve 14 hodin na ulici Sokolská, kde je v jednosměrné ulici po pravé straně vyhrazená nástupní plocha pro požární techniku. Řidiči tam však zákaz zastavení nerespektují a bylo tomu tak i dnes. Dostali proto od hasičů za okna informativní letáky.
Žebřík pokračoval na Obilní trh. Auta tam stávají běžně na chodníku před nemocnicí. V případě ustavení žebříku a vysunutí podpěr, kdy se šířka vozu zvětší až na 5 metrů, vzniká na místě zásadní problém. Na chodníku tentokrát auta nestála, zato se našel řidič, který zastavil v křižovatce.
Test průjezdnosti pokračoval na ulicích Kopečná a Anenská. Tam měl žebřík další problémy a musel velmi opatrně a pomalu projíždět mezi mnohdy špatně zaparkovanými auty. Řidič hasičského vozu si vyzkoušel svoji trpělivost a zručnost. S takovými situacemi se hasiči setkávají téměř každý týden.
Nejen v Brně, ale i v dalších větších městech Jihomoravského kraje. Mnohdy je příčinou pouze řidičská bezohlednost a lenost. Přítomnost žebříku (ale i dalších hasičských vozů) u požáru bytu ve výškové budově je však zásadní a může mít vliv na život a zdraví lidí.
Jaroslav Mikoška
tiskový mluvčí
HZS Jihomoravského kraje
Olomoucký kraj
V Olomouci se hasiči vydali na kontrolu ulic těsně po poledni. S velkou požární cisternou, se kterou jezdí běžně k zásahům, projížděli problematická místa v krajském městě. Do hledáčku se jim dostaly městské části Povel (ulice Werichova, Trnkova, Rožňavská) a ulice poblíž centra města (Vídeňská, tř. Spojenců, Bezručova).
Pouze v jednom případě zjistili porušení zásad správného parkování, a proto řidiči, který zaparkoval svoje vozidlo tak, že bránilo průjezdu vozidla požární techniky, dali za přední sklo letáček s radami, jak příště zaparkovat správně, tak, aby vozidlům složek integrovaného záchranného systému umožnil bezproblémový průjezd k místu mimořádné události.
Hasiči se zaměřovali nejen na špatně parkující řidiče v místech křížení komunikací, ale prověřovali také zákaz stání na nástupních plochách pro požární techniku, parkování na podzemních hydrantech nebo v těsné blízkosti nadzemního hydrantu.
Vladimíra Hacsiková
tisková mluvčí
HZS Olomouckého kraje
Středočeský kraj
Na průzkum průjezdnosti sídlišť v Kladně vyrazili hasiči Lukáš Vejvar a Jaroslav Noha s automobilovým žebříkem AZ 37 Mercedes-Benz Atego. Během téměř dvouhodinové jízdy projeli několika vytipovanými oblastmi, kde se v minulosti setkali s komplikacemi při cestě k zásahu.
Většina vybraných komunikací se dala projet celkem dobře, i když na některých místech si museli dát větší pozor – hlavně při zatáčení do další ulice.
Vzhledem k tomu, že jsme vyjeli v pracovní den dopoledne, tak jsou ulice na sídlištích relativně volné.
podotkl Lukáš Vejvar
Kdybychom sem ale zajeli večer, tak by to bylo podstatně horší. To je někdy až k nepochopení, kde a jak si někteří šoféři dovolí zaparkovat.
V ten okamžik ovšem netušil, že už za rohem bude muset z vozu vystoupit, aby odtáhl sídlištní kontejner na odpad, neboť na druhé straně vozovky stál přímo na žluté čáře osobní automobil s přívěsným vozíkem.
Občas také musel Jaroslav Noha stočit volant a najet koly na trávník, jinak by okolo zaparkovaných vozidel neprojel:
On je také podstatný rozdíl mezi takovouto kondiční jízdou a jízdou k zásahu, když už člověk před sebou vidí hořící dům a ví, že každá vteřina rozhoduje.
Navíc potřebujeme nejen prostor pro samotný průjezd, ale potom musíme najít i vhodné místo pro zastavení, aby nám odstavené vozy nepřekážely při vysunování podpěr pro stabilizaci žebříku.
Až na pár míst, kde bylo potřeba kvůli bezpečnému průjezdu najet na obrubník nebo kousek trávníku, dopadl páteční „test“ docela dobře. Na zvolené trase bylo asi pět úseků, kde se dalo projet jen s maximální opatrností nebo se chvilku čekalo, než třeba řidič z překážejícího auta odnese zboží do nedalekého obchodu.
Do ulice Fráni Šrámka v Rozdělově se však automobilový žebřík nedostal vůbec. I když možná by se to povedlo – ovšem jen za cenu šrámů na bocích vozů zaparkovaných po obou stranách ulice.
Co způsobí špatně zaparkované vozy, se hasiči přesvědčili například při lednovém požáru panelového domu ve Slaném, kdy se s výškovou technikou kvůli neukázněnosti několika řidičů a zablokované ulici k objektu vůbec nedostali. Proto museli natáhnout šedesát metrů hadic od cisteren k domu a dále pokračovat vnitřním schodištěm až do šestého nadzemního podlaží.
por. Ing. Ladislav Holomčík
tiskový mluvčí
HZS Středočeského kraje
Seriál: Průjezdnost komunikací vzhledem k jízdě složek IZS
Hasiči z kladenské stanice testovali průjezdnost sídlišť, se svou technikou se do mnoha míst nedostali
V předvečer Dne požární bezpečnosti, který pro letošní rok vyhlásila Česká asociace hasičských důstojníků na pátek 13. května, se hasiči z centrální kladenské stanice…
Hasiči v Olomouci také kontrolovali průjezdnost ulic, většinou města bez problémů projeli
Profesionální hasiči z požární stanice v Olomouci kontrolovali ve čtvrtek 12. května 2016 v podvečer průjezdnost ulicemi Olomouce. Tuto akci uspořádali v rámci Dne…
Hasiči s městskou policií prověřovali průjezd vozidly v Orlové, zatím bez udělování pokut
Dvě velká hasičská zásahová vozidla profesionálních hasičů (HZS MSK) asistovala v pátek 26. 2. 2016 dopoledne Městské policii v Orlové (okres Karviná) při kontrole…
Dojet se zásahovou technikou na sídliště a správně ji ustavit – realita nebo jen zbožné přání?
Hasiči se při výjezdu k požáru setkávají s množstvím situací, které jim komplikují jejich práci. Proplétat se hustým provozem je někdy velmi obtížné. Za pravdu nám jistě…
Cvičení prokázalo, že hasiči se k výškovým budovám nedostanou
Tento týden se uskutečnila na Územním odboru Benešov taktická cvičení s námětem požár bytové jednotky ve výškové budově. Základním úkolem těchto cvičení bylo prověřit…
Kontrola nástupních ploch v rámci dne požární bezpečnosti
V pátek 13. dubna ve večerních hodinách se do „Dne požární bezpečnosti zapojily všechny profesionální a některé dobrovolné jednotky ve větších městech – kontrolovaly…
Hasiči zkoušeli průjezdnost silnic v historickém centru Chebu, překvapení se nekonalo
Úzké uličky historického jádra města Cheb v kombinaci s parkujícími auty jsou pro hasiče velmi nepříjemnou kombinací. Společně s policisty proto ve čtvrtek dopoledne…
Hasiči testovali průjezdnost břeclavských ulic pro hasičskou techniku
Parkování v ulicích Břeclavi, v nichž mají problém projet hasiči, začali v sobotu prověřovat strážníci Městské policie.
Nezodpovědný řidič blokoval štědrovečerní zásah
V 15:18 24. 12. 2010 na základě informace o pomoci při záchranně zvířete, tedy pomoci kočce která přepadla přes balkón o patro níže, vyjela jednotka centrální požární…
Parkování a hydranty kontrolovali hasiči v okresu Bruntál
V odpoledních hodinách pátku třináctého (srpna 2010, tedy na Den požární bezpečnosti) profesionální a dobrovolní hasiči z okresu Bruntál prověřovali volnost nástupních…