Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Moravskoslezský kraj daroval hasičům speciální automobil pro chemickou laboratoř ve Frenštátě pod Radhoštěm

Zcela novým chemickým automobilem disponují od dubna roku 2015 hasiči v chemické laboratoři ve Frenštátě pod Radhoštěm. Mercedes Benz Sprinter dostali darem od Moravskoslezského kraje. Sprinter za 2 323 200 Kč tak nahradí doposud využívanou Pragu V3S, která dlouhodobě nesplňovala současné požadavky výjezdové skupiny.

Automobil je určen pro rozšířenou detekci nebezpečných látek, chemické monitorování životního prostředí, chemický a radiační průzkum, k odebírání vzorků složek životního prostředí, k provádění laboratorních prací na místě zásahu, k nálezům zdrojů ionizujícího záření a také k jejich přepravě.

Podvozek, motor a převodovka

Pro pojízdnou chemickou laboratoř byl zvolen podvozek Mercedes Benz Sprinter 516 CDi KA 4×4. Jedná se o skříňový dvounápravový automobil s připojitelným pohonem všech kol a třímístnou kabinou.

Na obou nápravách jsou stabilizátory. Sprinter je poháněn vznětovým čtyřválcem OM651 o objemu 2,1 litru a výkonu 120 kW. Převodovka je pětistupňová, automatizovaná. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti 130 km/h.

Automobil je vybaven tažným zařízením.

Nástavba vozu

Vozidlo je rozděleno na dva samostatné prostory. První z nich – laboratorní – je přístupný posuvnými dveřmi na pravém boku, do druhého – úložného – se vstupuje ze zadní části vozu.

O osvětlení okolí automobilu se stará pneumaticky výsuvný stožár se čtyřmi 500W reflektory, umístěný v mezistěně mezi laboratorním a úložným prostorem. O tlak v soustavě se stará vestavěný kompresor.

Nástupní prostor chrání proti povětrnostním podmínkám výsuvná markýza, která je umístěna na střeše vozu.

Laboratorní prostor

Vnitřní laboratorní prostor je vytápěn i ochlazován klimatizační jednotkou ve stropu.

Laboratoř tvoří skříňková zástavba s pracovní deskou s počítačem a tiskárnou.

V rohu je situován nerezový dřez, pod ním je 20litrový kanystr s čerpadlem, napojený na dřezovou baterii. Kanystr je vybaven spirálou pro ohřev. Ve skříňce nad dřezem je uložen 10litrový kanystr s destilovanou vodou a 5litrový s lihem.

Celý prostor nad nerezovou pracovní deskou vedle dřezu je vybaven drátěným programem pro zavěšení laboratorního skla. Deska má po svém obvodu zvýšenou hranu, která brání případným úkapům.

Nalevo od sestavy s dřezem je umístěna lednice a nad ní digestoř. Na boční stěně nástavby je tlaková láhev s dusíkem a héliem, nad nimi pak plynový analyzátor GDA-2 s filtrační jednotkou. Ta je trvale napojena na 12V zásuvku.

Vpravo od lednice je na zemi umístěn plynový chromatograf GC-MS, na dělící stěně mezi laboratorním a úložným prostorem pak najdeme infračervený spektrometr Gasmet.

U dělící příčky s kabinou jsou umístěny dva inkubátory.

Co se týče přístrojového vybavení, které jsme ještě nezmínili, je Sprinter vybaven přístroji MiniRAE k detekci plynných látek, Gastec k detekci plynů, CHP 71 k detekci pomocí nasávacích trubiček, Ramanovým spektrometrem k detekci kapalin a plynných látek, infračerveným spektrometrem TruDefender, soupravou k analýze vody HACH DR 2400, konduktometrem pro měření vodivosti a pH vody, oxymetrem a pH metrem i ručním rentgenovým analyzátorem Delta Premium.

Dále zde najdeme přenosnou chemickou laboratoř PCHL-90, přístroj PD 6 k detekci plynů, radiometr DC-3H-08, detektor plynů Xam 7000, spektrometr gama záření GR 135, zásahový dozimetr URAD 115, osobní dozimetr SOR/R, CMS k detekci plynných látek a mobilní plynový chromatograf s hmotnostním detektorem GC-MS. Nechybí ani magnetická míchačka Hei-Tec s ohřevem a kontaktní elektronický teploměr EKT Hei-Con či mineralizační termostat, váhy a dálkový termometr.

Zasahující skupina má k dispozici i meteorologickou stanici WMR, jejíž čidla jsou trvale napojena na osvětlovací stožár.

Úložný prostor

V úložném prostoru vozu je box pro elektrocentrálu s odvětrávacími otvory na boku vozu. Je tak zajištěno oddělení technických prostředků od výparů pohonných hmot. Elektrocentrála je na výsuvném platu.

Nad boxem je rovněž na platu uloženo příslušenství v podobě prodlužovacích kabelů, zemnícího kolíku a podobně.

Ve vozidle dále najdeme dýchací přístroje, plynotěsné protichemické ochranné oděvy, jednorázové oděvy Tychem F, rybářské kalhoty nebo protichemické ochranné rukavice z butylkaučuku.

Nádoby o objemu přibližně 30 litrů s těsnícím víkem a jistící obručí jsou určeny pro transport vzorků. Ve výbavě nechybí ani zahradní postřikovač, vytyčovací páska, neprodyšné plastové pytle, výstražné kužely a rovněž trojice skládacích židlí a rozkládací stolek.

Na vnitřní straně dveří jsou uloženy dva kompletní zásahové oděvy, k nim jsou ve vybavení vozu samozřejmě i boty, rukavice a přilby.

Ve vozidle jsou uloženy i ochranné masky CM 6 s filtry MOF, včetně náhradních. Nechybí odběrové soupravy pro odběr pevných, plynných, kapalných i radioaktivních látek. V souvislosti s případnou přepravou zdrojů ionizačního záření je k dispozici olověný kontejner.

Rozměry, hmotnosti a barevné provedení

TA – L1CH Mercedes Benz Sprinter je široký 1 993 mm, vysoký 2 940 mm a dlouhý 7 532 mm. Jeho provozní hmotnost je 4 420 kg. Nalakován je do červeného odstínu RAL 3024. O zvýraznění viditelnosti vozu se starají žlutozelené pruhy na bocích a šrafování chevron na zádi automobilu.

Už v roce 1995 se vedení tehdejšího Hasičského záchranného sboru města Ostrava v souvislosti s průzkumy a zkušenostmi ze zahraničí rozhodlo změnit zažité zvyklosti a přebarvit svá zásahová vozidla do červeného odstínu RAL 3024, tedy dle vzorníku „zářivá červená“. Od roku 2013 jsou vozidla doplněna i žlutozelený­mi prvky.

Přečtěte siPráce na vylepšování viditelnosti vozidel HZS Moravskoslezského kraje započaly už v roce 1995
Sdílet