Pondělí 25. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu dopadla pro hasiče dobře, odhalených pochybení bylo minimum

Zatímco ráno většina médií převzala zjednodušenou zprávu ČTK o závěrech Nejvyššího kontrolního úřadu u HZS, doplněnou o většinou bulvarizující titulek, v redakci webu POŽÁRY.cz jsme začali zjišťovat realitu.

V příloze pod článkem je k dispozici kompletní Informace z kontrolní akce NKÚ č. 14/23.

Ve většině převzatých článků je konstatováno „HZS nemá koncepci“, nikdo už ale nepátrá po příčině a po tom, zda NKÚ může koncepci jakkoliv hodnotit. Věc je ale v podstatě jednoduchá – plán do budoucna vezme za své, pokud se nedostává finančních prostředků.

Jakkoliv se dají například v roce 2010 naplánovat koncepční nákupy techniky i vybavení, v roce 2011 přišlo drastické omezení finančních prostředků, na což si příslušníci jistě vzpomenou každý měsíc při pohledu na výplatní pásku. Oblast investic byla omezena dokonce o dvě třetiny.

Nyní jasná koncepce existuje, nemálo v ní znamenají také finanční prostředky Evropské unie, jak jistě víte z našeho seriálu v rubrice Technika. Také pokračuje například stavba stanic, o tom jsme informovali loni v říjnu.

Největším pochybením HZS bylo dle NKÚ předčasné poslání 300 tisíc při stavbě stanice v Praze. Vzhledem k tomu, že celkově byly kontrolovány výdaje za 636 milionů, jedná se jen o půl promile z celkové částky. Peníze navíc nikam nezmizely, jen odešly z účtu předčasně.

Oficiální vyjádření HZS ČR

Od srpna 2014 do února 2015 prováděl Nejvyšší kontrolní úřad kontrolu, jak byly v rámci čtyř investičních programů poskytovány, čerpány a používány peníze na rozvoj a obnovu materiálně technické základny Hasičského záchranného sboru ČR. Zaměřil se při tom na finance vynaložené v letech 2009 až 2013.

Při kontrole 37 konkrétních investic se kontroloři zaměřili na pořízení movitého a nemovitého majetku za více než 636 milionů korun. Ani při tak velkém objemu kontrolovaných financí, nebyla prokázána větší pochybení.

Jediné vážnější pochybení našli kontroloři u HZS hlavního města Prahy, který při výstavbě hasičské stanice v Praze-Modřanech porušil rozpočtovou kázeň ve výši 300 tisíc korun:

… uhradil totiž fakturu za inženýrskou činnost spojenou se získáním stavebního povolení v rozporu s uzavřenou smlouvou dříve, než bylo povolení vydáno.

uvádí NKÚ


Šlo o výdaj, který byl realizován před skutečně odvedenou činností, tedy, jednoduše řečeno, činnost byla zaplacena pár dní před tím, než byla vykonána. Vykonána ale byla vzápětí v plném rozsahu.

vysvětluje situaci generální ředitel HZS ČR, brig. gen. Drahoslav Ryba


Nejvyšší kontrolní úřad poukázal také na nedostatky v programovém financování Ministerstva vnitra. „Ukázalo se, že MV nemá ucelenou koncepci, která by jasně stanovila celkové materiální a finanční potřeby HZS a určila, dokdy mají být naplněny“, uvádí zpráva NKÚ.

Zde je potřeba doplnit, že v letech, která byla Nejvyšším kontrolním úřadem podrobena kontrole (2009 – 2013), bylo téměř nemožné vycházet z jakékoliv koncepce, protože se jednalo o období, kdy v roce 2011 došlo k dramatickému snížení finančních prostředků pro HZS ČR o více než 1/3, v oblasti investic dokonce o více než 2/3.

Toto se odrazilo v rozpočtu v letech 2011 – 2014 a logicky se promítlo do úpravy jednotlivých programů v rámci programového financování.

V té době musel Hasičský záchranný sbor ČR doslova „vytloukat klín klínem“ a o koncepci nemohla být ani řeč. V současné době se situace výrazně zlepšila a koncepce na nákup vybavení a zázemí pro hasiče je zpracována.

Poznatky Nejvyššího kontrolního úřadu využijeme ke zlepšení nastavených postupů v dalším období.

dodává k proběhlé kontrole generální ředitel, brig. gen. Ryba

kpt. Mgr. Nicole Zaoralová
tisková mluvčí
MV-generální ředitelství HZS ČR

Tisková zpráva NKÚ ke kontrole

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak byly v rámci čtyř investičních programů poskytovány, čerpány a používány peníze na rozvoj a obnovu materiálně technické základny Hasičského záchranného sboru ČR (HZS). Zaměřil se při tom na finance vynaložené v letech 2009 až 2013.

Kontrola sice neodhalila použití prostředků na jiné účely, zjistila však nedostatky v programovém financování Ministerstva vnitra (MV). Ukázalo se také, že MV nemá ucelenou koncepci, která by jasně stanovila celkové materiální a finanční potřeby HZS a určila, dokdy mají být naplněny.

U kontrolovaných programů MV často měnilo dobu jejich trvání, prodlužovala se o tři až čtyři roky. V jejich průběhu navíc docházelo ke změnám objemu financí. Například u jednoho z kontrolovaných programů byl původní rozpočet třikrát upraven a program prodloužen z roku 2014 do roku 2017. Peněžní prostředky byly přitom nejdříve dvakrát navýšeny o celkem 1,8 miliardy korun a pak sníženy o 450,8 milio­nu korun.

V rámci programů byly sice stavěny stanice a byla pořizována technika, ale dokumentace neurčila konkrétní cíle ani způsoby jejich dosažení. Není proto zřejmé, do jaké míry jednotlivé programy přispěly ke zlepšení vybavenosti HZS. Místo toho se dokumentace programů přizpůsobovala tak, aby odpovídala skutečnosti.

Například v programu Reprodukce majetku HZS mělo být do konce roku 2011 postaveno 13 nových stanic HZS. Teprve v lednu 2012, kdy již měl být program ukončen, došlo ke snížení stanoveného počtu jen na dvě stanice. Tato výrazná změna nebyla nijak zdůvodněna. V programu nebyla určena místa plánované výstavby stanic a odhad jejich jednotkové ceny se lišil od skutečnosti.

Při kontrole 37 konkrétních investic se kontroloři zaměřili na pořízení movitého a nemovitého majetku za více než 636 milionů korun. Jediné vážnější pochybení našli u HZS hlavního města Prahy, který při výstavbě hasičské stanice v Praze-Modřanech porušil rozpočtovou kázeň ve výši 300 tisíc korun. Uhradil totiž fakturu za inženýrskou činnost spojenou se získáním stavebního povolení v rozporu s uzavřenou smlouvou dříve, než bylo povolení vydáno.

Menší nedostatky našel NKÚ také při rekonstrukci Víceúčelového zařízení ve Zbirohu. Ministerstvo vnitra v tomto případě například rozdělilo investiční akci na tři samostatné etapy, které pak byly zadávány v jednodušších a méně transparentních typech řízení. U ostatních kontrolovaných akcí kontroloři pochybení nenašli.

Odbor komunikace Nejvyšší kontrolní úřad

Sdílet
Přiložené soubory
Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 14/23 zobrazit online PDF 588 kB