Moravskoslezský kraj zakoupil pro dobrovolné hasiče 50 dopravních automobilů na podvozku Mercedes-Benz Sprinter 4×4
V květnu loňského roku jsme přinesli jedinečný článek o připravovaném nákupu padesáti nových dopravních automobilů pro jednotky sborů dobrovolných hasičů v Moravskoslezském kraji. V rámci projektu „Nákup dopravních automobilů pro jednotky požární ochrany“, spolufinancovaného ze strukturálních fondů Evropské unie a národních rozpočtů prostřednictvím rozpočtu Regionální rady regionu soudržnosti Moravskoslezsko, je jednotkám pořídil kraj. Dodavatelem je společnost WISS CZECH, s. r. o.
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko je řídícím orgánem Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Jejím úkolem je spravovat peníze z evropských strukturálních fondů a českých veřejných zdrojů a směřovat je prostřednictvím poskytnutých dotací na rozvojové investiční projekty k příjemcům tak, aby z nich měl region a místní obyvatelé co největší přínos.
Automobily byly jednotkám slavnostně předány 21. ledna 2016 v ostravském Trojhalí za přítomnosti představitelů kraje i hasičů. Cena jednoho automobilu včetně vybavení je 3 842 960 korun.
V původní nabídce byla po obcích požadována standardní „evropsko-dotační“ spoluúčast ve výši 15 % z částky, tedy 576 444 korun. V prosinci však došlo ke změně – Moravskoslezský kraj našel rezervy v rozpočtu a spoluúčast uhradil z vlastních prostředků. Obce tak získaly vozidlo zcela zdarma – po pětileté zápůjčce jim bude převedeno do majetku.
Podvozek a vnější vzhled
Dopravní automobil DA 15 L2T, určený pro zajištění činností JSDHO, zejména přepravu osob a požárního vybavení pro provádění zásahové činnosti a výcviku jednotky, je postaven na dvounápravovém podvozku Mercedes-Benz Sprinter CDI/L KAWA 4×4.
Poháněn je vznětovým přeplňovaným čtyřválcem o objemu 2,2 litru a výkonu 120 kW. Motor skrze automatizovanou převodovku standardně pohání kola zadní nápravy, pohon přední je připojitelný, systém rozdělí výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 35:65.
Na zádi vozidla je závěsné zařízení pro vlečení přívěsu ISO 50 včetně elektrické zásuvky.
V automobilu je vestavěný konzervátor akumulátorů, pro připojení k elektrickému proudu slouží zásuvka Rettbox u dveří řidiče, která se po nastartování samočinně odpojí.
Vozidlo je vybaveno parkovacími senzory v předním a zadním nárazníku, překážka před vozidlem je signalizována akusticky a opticky v zorném poli řidiče, překážka za vozidlem pak akusticky a opticky ve vnějších zpětných zrcátkách.
V přední části je uchycen odnímatelný lanový naviják s tažnou silou 35 kN s lanem o délce 25 metrů.
Karoserie vozidla je po obvodu opatřena LED světly, umožňujícími osvětlení okolí. Střecha skříňové nástavby je uzpůsobena pro uložení požárního příslušenství, přístupná je po žebříku v zadní části.
V kabině řidiče je zabudován digitální vozidlový terminál standardu TETRAPOL. Mercedes je lakován v červeném odstínu RAL 3000, zvýrazňující prvky jsou bílé RAL 9003 a fluorescenční prvky (žluté šrafování chevron na zádi vozu) v odstínu RAL 1026.
V horní části na bocích skříňové nástavby je nápis SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ, na přední části nápis HASIČI.
Na střeše vozu je modrá světelná rampa, vzadu dvě modrá LED světla, která jsou součástí oranžové světelné aleje. Dvojice modrých LED světel je rovněž na přední kapotě automobilu.
Prostor pro posádku
Prostor pro posádku je přístupný posuvnými dveřmi na pravé straně. Sedadla jsou ve dvou řadách, umístěná proti sobě, opěradla druhé řady sedadel jsou vybavená držákem dýchacího přístroje Dräger PSS 3000 – čtyři kusy byly dodány současně s automobilem.
Vytápění je nezávislé na chodu motoru. Do výbavy v tomto prostoru patří krom zmíněné čtveřice přetlakových dýchacích přístrojů také dvě náhradní tlakové lahve, objímky na hadice, vazáky, záchytné a ventilové lano, povinné vybavení vozu, lékárnička, výstražné vesty pro hasiče a velitele zásahu, deka, vytyčovací páska, pracovní polohovací pásy, záchranné lano, komínový ježek i protižárové rukavice.
Prostor pro výbavu
V přední části prostoru pro výbavu je uložena vodní nádrž vysokotlakého zařízení o objemu 300 litrů. Proti deformaci např. při plnění z hydrantové sítě je chráněna přepadovým potrubím. Nádrž je uložena v rámu svařeném z profilů a fixovaná pomocí popruhů z polyesteru.
Na prvním ze čtyř výsuvných plat je uložena přenosná požární stříkačka Rosenbauer Fox se vzduchem chlazeným čtyřdobým spalovacím motorem a kalové čerpadlo PH-1200 se spalovacím motorem.
Na druhém platu je elektrocentrála Fogo o výkonu 5,5 kW s příslušenstvím, kalové čerpadlo na 230 V, plechový kanystr na PHM o objemu 20 litrů a vysokotlaké hasicí zařízení Kärcher. Nejvyšší pracovní tlak je 15 MPa, maximální průtok 20 litrů za minutu. Průtokový naviják s vysokotlakou hadicí o délce 30 m je zakončen vysokotlakou proudnicí.
Na třetím výsuvném platu najdeme hadice, klíče na savicové šroubení a spojky, proudnice, páčidla a pákové nůžky.
Čtvrtý výsuv je nejmenší, je na něm prostor pro uložení lanového navijáku.
Na dvou platech, která se vyklápí, je uloženo plovoucí čerpadlo Niagara o výkonu 1 200 litrů za minutu, rozdělovač s kulovými uzávěry, sběrač, sací koš a plastový kanystr na PHM o objemu 5 litrů. Nechybí ani motorová řetězová pila, dřevorubecké klíny a obracecí lopatka, prodlužovací kabel 230 V a dva halogenové reflektory se stativy.
Z dalšího vybavení veze automobil ženijní nářadí, přenosné hasicí přístroje, sekery a páteřovou desku s fixační sadou. Na horní plošině vozidla jsou uloženy tři díly nastavovacího žebříku, přejezdové můstky, trhací hák, sací hadice ke kalovému čerpadlu a k přenosné stříkačce.
Rozměry, hmotnosti a přidělení jednotkám
Mercedes-Benz Sprinter DA 15 L2T je dlouhý 7 290 mm, široký 1 993 mm a vysoký 3 200 mm. Největší technicky přípustná hmotnost činí 5 000 kg, provozní hmotnost je 3 630 kg.
Vozidlo získaly pro své jednotky SDH obce:
- Baška
- Bohuslavice
- Bolatice
- Bruntál
- Brušperk
- Březová
- Budišov nad Budišovkou
- Český Těšín – Město
- Darkovice
- Frenštát pod Radhoštěm
- Frýdek Místek – Frýdek
- Fulnek
- Hlučín
- Hradec nad Moravicí
- Jistebník
- Klimkovice
- Kozlovice
- Kravaře
- Krmelín
- Město Albrechtice
- Osoblaha
- Ostrava – Antošovice
- Ostrava – Bartovice
- Ostrava – Heřmanice
- Ostrava – Hošťálkovice
- Ostrava – Hrabová
- Ostrava – Krásné Pole
- Ostrava – Kunčičky
- Ostrava – Michálkovice
- Ostrava – Nová Ves
- Ostrava – Petřkovice
- Ostrava – Plesná
- Ostrava – Polanka nad Odrou
- Ostrava – Pustkovec
- Ostrava – Radvanice
- Ostrava – Stará Bělá
- Ostrava – Svinov
- Ostrava – Zábřeh
- Příbor
- Raškovice
- Sedlnice
- Slatina
- Slezské Rudoltice
- Starý Jičín
- Světlá Hora
- Šenov
- Štramberk
- Těrlicko
- Tísek
- Vyšní Lhoty